تشنگی زیاد/علل شایع تشنگی بیش از حد

سه‌شنبه 11 مهر 1402 سلامت
تشنگی زیاد

پلی دیپسی چیست؟

Polydipsia اصطلاح پزشکی برای  تشنگی زیاد است که فرد نمی تواند با نوشیدن آن را برطرف کند. درمان به علت زمینه‌ای بیماری بستگی دارد.

تشنگی مداوم ممکن است به دلیل پلی دیپسی باشد.

زمانی که فردی پس از خوردن غذای شور، انجام ورزش های شدید یا گذراندن زمانی در زیر نور آفتاب احساس تشنگی می کند، معمولاً می تواند با نوشیدن مایعات بیشتر تشنگی خود را برطرف کند.

مقدار آبی که یک فرد نیاز دارد به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله میزان فعالیت و آب و هوایی که در آن زندگی می کند.

پلی دیپسی نوعی تشنگی است که بسته به علت آن می تواند روزها، هفته ها یا حتی بیشتر طول بکشد. فرد بیشتر یا در تمام مواقع احساس تشنگی می کند و هر چقدر هم که بنوشد قادر به رفع تشنگی نخواهد بود. آنها همچنین ممکن است دهان خشک داشته باشند.

فرد مبتلا به پلی دیپسی 6 لیتر (L) یا بیشتر در روز مایعات می نوشد.

پولیوریا، که تکرر ادرار است، معمولاً با پلی دیپسی همراه است. در صورتی که یک فرد بزرگسال در 24 ساعت حداقل 2.5 لیتر ادرار کند احتمالاً پزشک می گوید که به پلی اوری مبتلا است.

تشنگی زیاد

تشنگی زیاد

علل شایع تشنگی بیش از حد

تشنگی بیش از حد یک احساس غیرطبیعی از نیاز همیشه به نوشیدن مایعات است.

نوشیدن آب زیاد در بیشتر موارد سالم است. میل به نوشیدن بیش از حد ممکن است نتیجه یک بیماری جسمی یا عاطفی باشد. تشنگی بیش از حد ممکن است از علائم قند خون بالا (هیپرگلیسمی) باشد که ممکن است به دلیل دیابت باشد.

پرنوشی می‌تواند تظاهرِ تشخیصیِ دیابت و اغلب به عنوان یک نشانه اولیه باشد. این بیماری همچنین در موارد دیابت کنترل نشده مشاهده می‌شود، که بعضی اوقات نتیجه عدم پایبندی بیمار به داروهای ضد دیابت است.

علل: استسقاء بیماری می باشد که مایعات در شکم جمع می‌شود و مریض بسیار آب می نوشد. همه بدن متورم و سست می باشد. غذا درست هضم نمی‌شود و ادرار به رنگ سفید درمی‌آید، این بیماری بیشتر همراه با بیماری قلب و کبد بوده و شکم متورم و بزرگ می باشد.

کم شدن مایعات بدن، عرق کردن زیاد، استفراغ، اسهال، تب، گُرگرفتگی، آفتاب سوختگی، رژیم غذایی، داروهای استروئیدی و احتمالاً بیماری قند در بزرگسالان باشد، شخص مبتلا به این بیماری (تشنگی) عطش زیاد برای خوردن آب دارد.

در زیر چند علل شایع تشنگی بیش از حد را توضیح دادیم

 

تشنگی زیاد

تشنگی زیاد

کم آبی بدن

شما معمولاً احساس تشنگی می کنید زیرا مقدار مایع مورد نیاز بدنتان را نمی نوشید. این ممکن است به این دلیل باشد که به شدت عرق کرده اید یا به دلیل اسهال و استفراغ مایعات خود را از دست داده اید.

شما می توانید به زودی با نوشیدن یک نوشیدنی و اطمینان از هیدراته ماندن، تشنگی خود را رفع کرده و تعادل مایعات را در بدن خود بازیابی کنید.

به ویژه مهم است که در هوای گرم، در حین ورزش و زمانی که با استفراغ و اسهال خوب نیستید، هیدراته بمانید.
غذا

در برخی موارد، تشنگی ممکن است ناشی از چیزی ساده مانند یک وعده غذایی یا میان وعده اخیر باشد. خوردن غذاهای شور یا تند می تواند باعث شود که به طور ناگهانی احساس تشنگی کنید.

 

دیابت

اگر همیشه احساس تشنگی می کنید، می تواند نشانه دیابت باشد – به خصوص اگر علائم دیگری مانند نیاز به تکرر ادرار، خستگی مفرط (خستگی) و کاهش وزن غیرقابل توجیه را نیز دارید.

دیابت یک بیماری مادام العمر است که کنترل سطح قند (گلوکز) در خون را دشوار می کند. سطوح بالای گلوکز می تواند به این معنی باشد که کلیه های شما نیاز به تولید ادرار بیشتری برای کمک به دفع گلوکز از بدن شما دارند. این می تواند باعث احساس تشنگی شود زیرا مغز به شما می گوید برای جبران مایعات از دست رفته بیشتر بنوشید.

اگر دائماً احساس تشنگی می کنید و علائم دیگری دارید، پزشک عمومی شما احتمالاً آزمایش قند خون را انجام می دهد تا ببیند آیا دیابت دارید یا خیر.

 

استرس و اضطراب و تشنگی زیاد

عوامل زیادی وجود دارند که می‌توانند فرد را مضطرب کرده و استرس زیادی را به او وارد کنند. افزایش استرس و اضطراب به این دلیل که سبب افت فشار خون می‌شود، یکی از دلایل تشنگی زیاد شناخته می‌شود. با افت فشار خون فرد احساس عصبانیت، سرگیجه، اضطراب و افسردگی را تجربه خواهد کرد. برای پیشگیری از بروز این حالت، بهترین راه حلی که پیش روی شما قرار دارد، مدیریت استرس و کاهش تنش و اضطراب است.
تشنگی زیاد

تشنگی زیاد

بارداری

احساس تشنگی و همچنین ادرار کردن بیشتر از حد معمول، یک علامت شایع در بارداری است و معمولاً جای نگرانی نیست.

گاهی اوقات، این مشکلات می تواند نشانه دیابت بارداری (نوعی دیابت که زنان را در دوران بارداری تحت تاثیر قرار می دهد) باشد. اگر در معرض خطر هستید، باید برای این امر به عنوان بخشی از مراقبت های دوران بارداری خود غربالگری شوید.

دارو

گاهی اوقات تشنگی بیش از حد می تواند عارضه جانبی انواع خاصی از داروها از جمله لیتیوم، برخی داروهای ضد روان پریشی و دیورتیک ها (قرص های آب) باشد.

اگر فکر می کنید داروی خاصی باعث تشنگی شما می شود، ممکن است داروی دیگری را تغییر دهید یا دوز خود را کاهش دهید. در این مورد با پزشک عمومی خود صحبت کنید.

 

مشکلات تیروئید

پرکاری تیروئید یا وضعیتی که تیروئید شما بیش‌فعال است، ممکن است باعث افزایش تعریق و تشنگی ‌شود. اگر به‌طور مداوم احساس تشنگی می‌کنید که با نوشیدن آب رفع نمی‌شود، با پزشک خود تماس بگیرید.

تشنگی همیشه هم با بی‌آبی بدن مربوط نیست. در واقع ممکن است مغز با دریافت اطلاعات گمراه‌کننده فرمان اشتباه صادر کند؛ وضعیتی به نام پلی دیپسی روان‌زا (PPD) وجود دارد و به این معنا است که شما میل به نوشیدن مایعات دارید اما لزوما دچار کم‌آبی نیستید. این وضعیت اغلب در صورتی دیده می‌شود که با مشکلات زمینه‌ای سلامت روان مانند اسکیزوفرنی دست‌وپنجه نرم می‌کنید. شما ممکن است بیش‌ازحد مایعات بنوشید، بدون اینکه یکی از محرک‌های زمینه‌ای قبلی برای تشنگی وجود داشته باشد. به‌ احتمال‌ زیاد ممکن است خود فرد متوجه این موضوع نباشد.

 

سایر علل تشنگی

همچنین بسیاری از علل بالقوه دیگر تشنگی شدید وجود دارد. این شامل:

دیابت بی مزه – بیماری ناشی از مشکلات هورمونی که میزان مایعات را در بدن تنظیم می کند

کتواسیدوز دیابتی – یک عارضه خطرناک دیابت ناشی از کمبود هورمون انسولین در بدن

کم خونی سلول داسی شکل – یک اختلال خونی ارثی

پولی دیپسی روان زا – جایی که فرد مبتلا به بیماری روانی، مانند اسکیزوفرنی، مقادیر زیادی آب می نوشد که توسط کلیه ها دفع نمی شود (از شر آن خلاص می شود).

خون ریزی بیش از حد

فواید انار برای سلامتی

فواید انار/10 خواص شگفت انگیز انار که برای شما مفید است

قبل از پوشیدن لباس‌های جدید، آن‌ها را می‌شویید؟

قبل از پوشیدن لباس‌های جدید، آن‌ها را می‌شویید؟

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا