ماش پلو/ طرز تهیه ماش پلو افغانی خوشمزه

شنبه 25 تیر 1401 آشپزی
mashe polo

ماش پلو,  پلوی خوشمزه و پرخاصیت افغانی است و با گوشت مرغ تهیه می شود . ادویه نقش مهمی در طعم ماش پلوافغانی دارد پس ادویه ها را حذف نکنید.در بخش آشپزی مجله دایان با طرز تهیه ماش پلو افغانی با ما همراه باشید.همچنین طرز تهیه مانی پلو  و خواص جوانه ماش را مشاهده کنید.

مواد لازم برای تهیه ماش پلو افغانی

  • سینه مرغ: ۱ عدد
  • برنج :۳ پیمانه
  • ماش: ۱.۵ پیمانه
  • پیاز :۲ عدد
  • سیر: ۴ حبه
  • زنجبیل زنده شده :۱/۲ ق غذا خوری
  • ماست چکیده :۱ پیمانه
  • پوره گوجه: ۱.۵ پیمانه( 5 عدد)
  • نمک، کره، زعفران :به مقدار لازم
  • زردچوبه، پاپریکا، فلفل سیاه، پودر تخم گشنیز، ادویه ماسالا( یا ادویه پلویی): ۱.۵ ق غذا خوری
ماش پلو

ماش پلو افغانی

طرز تهیه ماش پلو افغانی با مرغ

  1.  برای پختن  ماش پلو  از برنج مرغوب ایرانی استفاده کنید می توانید مقداری برنج هندی هم  اضافه کنیدتا  شکل ظاهری برنج زیباتر شود.
  2. برنج را پاک  کنید و خوب  بشویید و با آب ولرم خیس کنید و اجازه دهید تا 2 تا 3 ساعت برنج خیس بخورد .
  3.  ماش را نیز پاک کنید و با اب بشویید و با آب به مدت 1 ساعت خیس کنید سپس ماش را به همراه کمی آب و نمک بپزید تا نرم شود دقت کنید ماش له نشود.
  4.  در این مرحله  سینه مرغ بدون استخوان را مکعبی یا نواری خرد کنید و در ظرفی بریزید سپس نمک , زعفران و روغن مایع و همه ادویه ها را به سینه مرغ اضافه کنید و هم بزنید و درب ظرف را ببندید و به مدت 1 ساعت در یخچال قرار دهید تا گوشت مرغ مزه دار شود.
  5.  یک تابه بردارید و پیاز خلالی خرد شده را در تابه بریزید و با مقداری روغن اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید تا پیاز سرخ شود وقتی پیاز طلایی شد ، سیر ها و زنجبیل رنده شده را اضافه کنید و تفت دهید . 4 تا  ۵ عدد گوجه فرنگی را پوره کنید و به پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا پوره پخته شود و آب آن کشیده شودحال  ماست چکیده را اضافه کنید و هم بزنید تا ماست بریده نشود.
  6. تکه های مرغ مزه دار شده را در تابه جداگانه با مقداری روغن تفت دهید و به مواد بالا اضافه کنید و شعله را کم کنید تا مواد آرام 5 دقیقه بپزدو سپس کنار بگذارید.
  7.  در قابلمه مناسب آب بریزد  تا  بجوشد سپس برنج خیس خورده را اضافه کنیدو اجازه دهید تا برنج کمی بپزدسپس ماش پخته  شده را اضافه کنیدوقتی برنج نرم شد برنج را آبکش کنید.
  8.  کف قابلمه ته دیگ دلخواه بندازید. یک لایه برنج ریخته و یک لایه از مواد میانی و ادامه دهید تا مواد شما تمام شودو روی برنج رعفران دم کرده بریزید و برنج را روی  حرارت قرار دهید و ابتدا شعله را زیاد کنید و وقتی بخار در قابلمه پیچید شعله را کم کنید و برنج را به مدت 40 دقیقه دم دهید .
  9. پس از 40 دقیقه روی برنج روغن حیوانی یا روغن مایع بریزد و ماش پلو افغانی را سرو کنید.

mofhk

موفلک/ طرز تهیه موفلک غذای سنتی هرمزگان

torshi zyton va gharch

ترشی / طرز تهیه ترشی زیتون وقارچ

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا