10 فقر مواد مغذی در بدن که عامل افسردگی می شود

دوشنبه 15 دی 1399 سلامت
عامل افسردگی

عامل افسردگی

10 کمبود مواد مغذی  در بدن که می توانند عامل افسردگی شوند

افسردگی نوعی اختلال خلقی است که باعث احساس مداوم غم ، عصبانیت و از بین رفتن عموم علاقه به زندگی می شود که در فعالیت های روزمره فرد تداخل ایجاد می کند.

علائم و نشانه های دیگر افسردگی شامل از دست دادن اشتها ، کاهش چشمگیر وزن یا افزایش وزن ، تغییر در الگوی خواب ، کمبود انرژی ، مشکل در تمرکز و دردهای غیرقابل توضیح است.

برخی از دلایل و عوامل خطر افسردگی شامل انزوای اجتماعی ، استرس ، سابقه خانوادگی افسردگی ، مشکلات رابطه ای ، فشار مالی ،کمبودهای تغذیه ای نیز احتمالاً در بروز این مشکل نقش بسزایی  دارند. محققان دریافتند افرادی که از افسردگی و اختلالات خلقی رنج می برند نه تنها یک بلکه چندین ماده مغذی کم دارند.

همیشه به یاد داشته باشید که غذایی که می خورید مغز و همچنین بدن را تغذیه می کند. از آنجا که مغز بیشتر نیازهای متابولیکی شما را تأمین می کند ، به تغذیه مداوم نیاز دارد.

عامل افسردگی

عامل افسردگی

کمبود  این 10مواد مغذی عامل افسردگی در بدن است

1. اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 فواید بی شماری برای سلامتی دارند. آنها نقشی اساسی در تکامل و عملکرد سیستم عصبی مرکزی دارند. در حالی که امگا 3 برای ساختار سلول های مغزی حیاتی است ،همچنین  به عملکرد نورون کمک می کند و حتی التهاب را کاهش می دهد.

2. ویتامین D

کمبود ویتامین D با افسردگی و همچنین زوال عقل و اوتیسم ارتباط دارد. این ویتامین به تولید سروتونین ، هورمون مغز مرتبط با افزایش روحیه و شادی کمک می کند.سطح کافی سروتونین به پیشگیری و درمان افسردگی خفیف کمک می کند. علاوه بر این ، ویتامین D برای سیستم ایمنی بدن و سلامت استخوان مهم است.

3. منیزیم

منیزیم یکی دیگر از مواد مغذی مهم برای بدن  است که کمبود آن می تواند منجر به افسردگی شود. منیزیم به فعال سازی آنزیم های مورد نیاز برای تولید سروتونین و دوپامین کمک می کند. همچنین چندین سیستم مرتبط با ایجاد افسردگی را تحت تأثیر قرار می دهد. بعلاوه ، استخوانها را سالم نگه می دارد ، اضطراب را کاهش می دهد و فشار خون را کاهش می دهد .

عامل افسردگی

عامل افسردگی

4. روی

روی یا زینک یکی دیگر از مواد مغذی ضروری در بدن به شمار می آید که بدن شما برای کاهش خطر افسردگی به آن نیاز دارد. این ماده مغذی نقش اساسی در عملکردهای عصبی دارد. تولید و عملکرد انتقال دهنده عصبی را افزایش می دهد. حتی در بیش از 250 مسیر بیوشیمیایی جداگانه نقش دارد که از عملکرد اندام های مختلف پشتیبانی می کند.

5. سلنیوم

سلنیوم همچنین برای عملکرد مغز ضروری است و به بهبود خلق و خو و علائم افسردگی کمک می کند. علاوه بر این ، سلنیوم نقش مهمی در عملکرد مناسب تیروئید دارد. تیروئید سالم برای سلامت روان مهم است. مطالعه ای که در سال 2012 در مکمل های درمانی در پزشکی منتشر شد ، خاطر نشان می کند که مصرف کمتر سلنیوم در رژیم غذایی با افزایش خطر ابتلا به اختلال افسردگی اساسی همراه است.

6. ویتامین B12

ویتامین های گروه B برای سلامت کلی جسمی و همچنین روحی مهم هستند. به ویژه ، ویتامین B12 به تشکیل گلبول های قرمز خون و حفظ سیستم عصبی سالم کمک می کند. در حقیقت ، کمبود آن ممکن است دلیل اصلی افسردگی باشد.

علاوه بر این ، B12 به کاهش سطح هموسیستئین ، یک محصول متابولیسم پروتئین کمک می کند. افزایش سطح هموسیستئین خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد.

عامل افسردگی

عامل افسردگی

7. فولات

سبزیجات سبز  یا فولات ، یک ویتامین B محلول در آب است ، برای بیوسنتز مناسب انتقال دهنده های عصبی سروتونین ، اپی نفرین و دوپامین مورد نیاز است. نداشتن فولات کافی در رژیم غذایی می تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد و حتی منجر به افسردگی شود.

علاوه بر این ، سطح پایین فولات در بدن می تواند اثر بسیاری از داروهای ضد افسردگی را کند کند. فولات حتی می تواند به جلوگیری از نقایص مادرزادی ، اختلالات خونی و سرطان کمک کند.

8. ویتامین B6

کمبود ویتامین B6 همچنین می تواند منجر به افسردگی و سایر اختلالات شناختی شود. این ماده مغذی برای ایجاد انتقال دهنده های عصبی و مواد شیمیایی مغز مورد نیاز بدن شما  است. حتی به سلامت سیستم عصبی کمک می کند. علاوه بر این ، ویتامین B6 به بدن کمک می کند ویتامین B12 را جذب کند ، کمبود آن نیز با افسردگی ارتباط دارد.

9. آهن

کمبود آهن ، یک مشکل شایع در زنان است ، همچنین می تواند باعث افسردگی شود. این ماده مغذی  در رشد و عملکرد شناختی ، حرکتی حسگر و اجتماعی – عاطفی تاثیر دارد. علاوه بر این ، کمبود آهن منجر به ناکافی بودن گلبول قرمز در بدن می شود که می تواند علائم افسردگی مانند خستگی ، مه مغز ، از دست دادن اشتها و تحریک پذیری را ایجاد کند.

10. اسیدهای آمینه

اسیدهای آمینه ، عناصر سازنده پروتئین ، پیش ساز انتقال دهنده های عصبی هستند. مغز از آنها برای تولید انتقال دهنده های عصبی مورد نیاز برای عملکرد بهینه استفاده می کند. کمبود اسیدهای آمینه ممکن است باعث انواع اختلالات خلقی ، از جمله افسردگی و اضطراب شود.

آسیب های گوشی موبایل نگران کننده است

saratan colon

سرطان روده ی بزرگ/ 7روش تشخیص سرطان روده ی بزرگ

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا