کنترل عصبانیت /25 نکته شکفت انگیز برای کنترل خشم

دوشنبه 10 آبان 1400 روانشناسی ، موفقیت
مهار خشم در اداره

کنترل عصبانیت

عصبانیت یک احساس طبیعی است و هنگامی که به شما کمک می کند مشکلات یا مشکلات را حل کنید ، چه در محل کار باشد و چه در خانه ، می تواند احساس مثبتی باشد.

با این حال ، اگر منجر به پرخاشگری ، طغیان یا حتی درگیری های جسمی شود ، خشم می تواند مشکل ساز شود.

کنترل خشم برای کمک به شما در جلوگیری از گفتن یا انجام کاری که ممکن است پشیمان شوید مهم است. قبل از اینکه عصبانیت تشدید شود ، می توانید از استراتژی های خاصی برای کنترل خشم استفاده کنید.

عصبانیت در زمان رانندگی در خیابان، افسردگی، دعوا در محل کار و حتی مشکل اضافه وزن در همه‌ جای دنیا نشان می‌دهد که عصبانیت همه جا را پر کرده است. عصبانیت چهره‌های مختلفی دارد، به شکل‌های مختلف ظاهر می‌شود و عواقب متفاوتی دارد.

می‌توان به راحتی عصبانیتی را که ظاهر می‌شود درک و با آن برخورد کرد ولی متأسفانه بیشتر شکل‌های عصبانیت زیر چهره‌ی افراد پنهان می‌شوند و چون اکثر مواقع متوجه عصبانیت‌مان نمی‌شویم، این احساس به شکل‌های مختلفی مثل افسردگی، دلهره، دلمردگی یا ناامیدی ظاهر می‌شود.

کنترل خشم:

وقتی عصبانی می‌شویم به ما توصیه می‌کنند که خونسردی‌مان را حفظ کنیم و همدیگر را ببخشیم ولی مسئله این است که چطور این کار را انجام دهیم.

اولین قدم برای ریشه کن کردن عصبانیت از زندگی‌مان این است که از وجودش خبر داشته باشیم. باید بدانیم که عصبانیت به چه شیوه‌هایی خودش را در وجودمان استتار می‌کند. تا زمانی که عصبانیتی در وجودمان پنهان شده یا استتار کرده است نمی‌توانیم از چنگالش بیرون بیاییم.

با تشخیص شکل‌های مختلف عصبانیت و از میان بردن آن متوجه می‌شویم که عصبانی شدن یا نشدن به انتخاب خودمان بستگی دارد.

آماده اید که عصبانیت خود را کنترل کنید؟ با در نظر گرفتن این25 نکته کنترل خشم شروع کنید.

بیشتر بخوانید:۱۰ راهکار مناسب برای کاهش استرس و اضطراب

 

 کنترل عصبانیت

کنترل عصبانیت

 

25 راه  فوق‌کارآمدی برای کنترل خشم:

 

بحرانی شدن یک وضعیت خیلی سریع اتفاق می‌افتد و خیلی سریع هم می‌توانیم یک وضعیت را به حالت عادی برگردانیم. ما باید در میان عصبانیتی که به صورت ناخواسته در وجودمان طغیان می‌کند توقف کنیم و کنترل اوضاع را به دست بگیریم.ما این حق و مسئولیت را داریم که در شرایط مختلف در مورد شیوه‌ی عکس العمل نشان دادنمان تصمیم بگیریم.سه روش برای مقابله با ناراحتی را برای شما آماده کرده‌ایم که در عمل می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد این سه روش را در این مقاله بخوانید

در اینجا 25 راهی وجود دارد که می توانید خشم خود را کنترل کنید:

 

 کنترل عصبانیت

کنترل عصبانیت

1. شمارش معکوس

شمارش معکوس (یا بالا) تا 10 اگر واقعاً عصبانی هستید ، از 100 شروع کنید. در زمان شمارش شما ، ضربان قلب شما کند می شود و احتمالاً عصبانیت شما فروکش می کند.

2. کمی نفس بکشید

تنفس شما با عصبانیت کم عمق تر و سریعتر می شود. با کشیدن نفس های آرام و عمیق از بینی و بازدم از دهان برای چند لحظه ، این روند (و خشم خود را) معکوس کنید.

3. بروید دور بزنید

ExerciseTrusted Source می تواند به آرامش اعصاب شما و کاهش عصبانیت کمک کند. به پیاده روی بروید ، دوچرخه سواری کنید یا چند توپ گلف بزنید. هر چیزی که باعث پمپاژ اندام شما شود ، برای ذهن و بدن شما مفید است.

4. عضلات خود را شل کنید

شل شدگی عضلانی پیشرونده شما را به تنش و آرام آرام کردن گروههای مختلف عضلانی در بدن ، هر بار یکبار ، فرا می خواند. هنگام تنش و آزادی ، نفس های آهسته و آگاهانه بکشید.

5. یک مانترا را تکرار کنید

کلمه یا عبارتی پیدا کنید که به شما کمک کند تا آرام شوید و دوباره تمرکز کنید. وقتی ناراحت هستید این کلمه را بارها و بارها برای خود تکرار کنید. “آرام باشید” ، “راحت باشید و” خوب خواهید شد “همه مثال های خوبی هستند.

 

 کنترل عصبانیت

کنترل عصبانیت

6. کشش

رول گردن و رول شانه نمونه های خوبی از حرکات بی نظیر یوگا مانند هستند که می توانند به شما در کنترل بدن و مهار احساسات کمک کنند. بدون تجهیزات فانتزی مورد نیاز است.

7. فرار ذهنی

به یک اتاق آرام بروید ، چشمان خود را ببندید و در یک صحنه آرامش بخش ، خود را تجسم کنید. روی جزئیات در صحنه خیالی تمرکز کنید: آب چه رنگی است؟ ارتفاع کوهها چقدر است؟ صدای جیرجیرک چه صدایی دارد؟ این عمل می تواند به شما کمک کند تا در میان عصبانیت آرامش پیدا کنید.

8- چند آهنگ پخش کنید

بگذارید موسیقی شما را از احساساتتان دور کند. گوشهای خود را بگذارید یا به ماشین خود بروید. موسیقی مورد علاقه خود را مرتب کرده و صدای خشم خود را به صدا درآورید ، از بین ببرید یا خسته شوید.

9. صحبت را متوقف کنید

هنگامی که بخار داده می شوید ، ممکن است وسوسه شوید که اجازه دهید کلمات عصبانی پرواز کنند ، اما احتمال دارد که بیشتر از فایده صدمه بزنید. وانمود کنید که لب هایتان بسته شده است ، درست مثل کودکی. این لحظه بدون صحبت به شما فرصت می دهد تا افکار خود را جمع آوری کنید.

10- وقت تلف کنید

به خودتان استراحت دهید. دور از دیگران بنشینید. در این زمان آرام می توانید رویدادها را پردازش کرده و احساسات خود را به حالت خنثی برگردانید. حتی ممکن است این زمان دوری از دیگران بسیار مفید باشد که بخواهید آن را در برنامه روزمره خود قرار دهید.

 

کنترل خشم

کنترل خشم

11. اقدام کنید

انرژی عصبانی خود را مهار کنید. دادخواست امضا کنید. برای یک مقام رسمی یادداشت بنویسید. کار خوبی برای شخص دیگری انجام دهید. انرژی و احساسات خود را در چیزی سالم و مثمر ثمر بریزید.

12. در ژورنال خود بنویسید

آنچه را که نمی توانید بگویید ، شاید بتوانید بنویسید. آنچه را که احساس می کنید و چگونگی پاسخگویی را یادداشت کنید. پردازش آن از طریق کلمه نوشتاری می تواند به شما در آرامش و ارزیابی مجدد وقایع منتهی به احساسات کمک کند.

13. فوری ترین راه حل را پیدا کنید

ممکن است عصبانی باشید که کودک شما قبل از اینکه به دیدار دوست خود برود ، بار دیگر اتاق خود را بهم ریخته است. در را ببند. شما می توانید خشم خود را به طور موقت با خارج کردن از دید خود خاتمه دهید. در هر شرایطی به دنبال قطعنامه های مشابه باشید.

14. پاسخ خود را تکرار کنید

با تکرار آنچه می خواهید بگویید یا اینکه چگونه در آینده به مشکل برخورد خواهید کرد ، از طغیان جلوگیری کنید. این دوره تمرین به شما فرصت می دهد تا چندین راه حل ممکن را نیز بازی کنید.

15. علامت توقف را تصویر کنید

نماد جهانی برای متوقف کردن می تواند در هنگام عصبانیت به شما کمک کند تا آرام شوید. این یک روش سریع برای کمک به شما در درک نیاز به توقف خود ، اقدامات خود و دور شدن از لحظه لحظه است.

 

 کنترل عصبانیت

کنترل عصبانیت

16. روال کار خود را تغییر دهید

اگر رفت و آمد آرام شما در محل کار قبل از اینکه قهوه بخورید باعث عصبانیت شما می شود ، مسیر جدیدی پیدا کنید. گزینه هایی را در نظر بگیرید که ممکن است بیشتر طول بکشد اما در آخر کمتر ناراحت شوید.

17. با یک دوست صحبت کنید

در حوادثی که باعث عصبانیت شما شده است ، خورشت نگیرید. با گفتگو با یک دوست قابل اعتماد و حامی که احتمالاً می تواند دیدگاه جدیدی ارائه دهد ، به خود کمک کنید تا آنچه اتفاق افتاده است را پردازش کنید.

18. بخند

هیچ چیز مانند یک روحیه خوب از بین نمی رود. عصبانیت خود را با جستجوی راه های خندیدن ، خواه این موضوع با بچه های خود بازی کنید ، ایستاده تماشا کنید یا میم ها را پیمایش کنید.

19. سپاسگزاری را تمرین کنید

وقتی همه چیز اشتباه احساس می شود ، لحظه ای به آنچه درست است متمرکز شوید. درک اینکه چقدر چیزهای خوب در زندگی دارید می تواند به شما کمک کند تا خشم را خنثی کرده و شرایط را برگردانید.

20. یک تایمر تنظیم کنید

اولین چیزی که هنگام عصبانیت به ذهن شما خطور می کند چیزی نیست که باید بگویید. قبل از پاسخ دادن زمان مشخصی به خود اختصاص دهید. این زمان به شما کمک می کند تا آرامتر و مختصرتر باشید.

 

کنترل خشم

کنترل خشم

21. نامه بنویسید

برای شخصی که شما را عصبانی کرده نامه یا نامه ای بنویسید. سپس ، آن را حذف کنید. غالباً ، ابراز احساسات به هر شکلی همان چیزی است که می خواهید ، حتی اگر در چیزی باشد که هرگز دیده نخواهد شد.

22- تصور کنید آنها را می بخشید

شجاعت یافتن برای بخشیدن شخصی که به شما ظلم کرده است مهارت عاطفی زیادی را می طلبد. اگر نمی توانید آنقدر دور بروید ، حداقل می توانید

23. همدلی را تمرین کنید

سعی کنید در کفش طرف مقابل قدم بزنید و وضعیت را از دید او ببینید. وقتی داستان را تعریف می کنید یا حوادث را آنطور که آنها می بینند دوباره تجربه می کنید ، ممکن است درک جدیدی پیدا کنید و عصبانی شوید.

24. خشم خود را ابراز کنید

مشکلی نیست که بگویید چه احساسی دارید ، به شرطی که از راه درست آن را کنترل کنید. از یک دوست معتمد بخواهید تا به شما کمک کند در مقابل یک پاسخ آرام پاسخگو باشید. طغیان مشکلی را حل نمی کند ، اما گفتگوی بالغ می تواند به کاهش استرس و کاهش خشم کمک کند. همچنین ممکن است از مشکلات آینده جلوگیری کند.

25. یک کانال خلاقانه پیدا کنید

خشم خود را به یک تولید ملموس تبدیل کنید. نقاشی ، باغبانی یا شعر نوشتن را هنگام ناراحتی در نظر بگیرید. احساسات موسیقی قدرتمندی برای افراد خلاق هستند. از خود برای کاهش عصبانیت استفاده کنید.

کلام آخر

خشم یک احساس عادی است که هر کس گهگاهی آن را تجربه می کند. با این حال ، اگر متوجه شدید عصبانیت شما به پرخاشگری یا طغیان تبدیل می شود ، باید راه های سالم برای مقابله با خشم را پیدا کنید.اگر این نکات کمکی نکرد ، صحبت با پزشک خود را در نظر بگیرید. یک متخصص بهداشت روان یا درمانگر می تواند به شما کمک کند تا از طریق عوامل اساسی که ممکن است در خشم و سایر مسائل عاطفی نقش داشته باشند ، کار کنید.

 

منبع:healthline.com
آلبالو فروش

راز موفقیت معروف ترین آلبالو فروش تهران

شغل مناسب

چگونه به شغل مناسب خود برسیم؟

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا