دلایل وتفاوت ها تبعیض بین مردان و زنان چیست؟

یکشنبه 8 اردیبهشت 1398 گوناگون
دلایل وتفاوت ها تبعیض بین مردان و زنان چیست؟

در اینبخش حقایقی را مرور میکنیم کـه راوی تبعیض بین زن و مرد می‌باشد. تبعیض بین زن و مرد در همه ی جوامع دنیا زنده اسـت و باوجود جنبش هاي فراوان هنوز هم بطور علنی دیده می شود. چـه تفاوتی بین زنان و مردان وجوددارد کـه باعث چنین نابرابری هایي می شود؟ چرا مردان خصوصا در کشور هـای جهان سوم زنان را بخشی از اموال خود می‌دانند و همانند یک ارباب با او رفتار می کنند؟

 

 

 

زنان در محیط کار جدی گرفته نمی‌شوند

تحقیقات نشان داده کـه در محیط کار آقایان از خانم‌ها جدی تر و با ارزش‌تر بـه حساب می آیند. بعنوان مثال اگر یک حرف را هم یک آقا و هم یک خانم بزند، حرف آن آقا بیشتر بـه چشم خواهد آمد و مورد قبول واقع خواهد شد. اگر بـه شرکت‌ها و سازمان‌هاي مختلف نگاه کرده باشید، می بینید کـه طبق معمول آقایان بعنوان مدیر انتخاب میشوند.

تبعیض بین زن و مرد | تفاوت مردان و زنان چیست؟

طبق معمول معلم‌هاي زنی کـه شاگردان مرد یا پسر دارند، از این موضوع کـه مورد احترام شاگردانشان قرار نمیگیرند، شکایت میکنند. این در حالی ست کـه آن‌ها حرف معلم‌هاي مردشان را بیشتر گوش میدهند و بـه آن‌ها احترام بیشتری می گذراند. یکی از معلمان زن از تجارب اش نوشته: «مـن نمی توانم در کلاس درسی کـه با آقایان یا پسران دارم، خودم باشم.

تبعیض بین زن و مرد | تفاوت مردان و زنان چیست؟

مدام باید قیافه‌اي جدی بـه خودم بگیرم و بـه دنبال راهی برای احترام از جانب آن‌ها باشم. بـه محض این‌کـه کمی از حالت خشک و جدی خارج میشوم، آن‌ها بی احترامی بـه مـن را شروع می کنند.» این موضوع برای تمام معلم‌هاي زن چنین اسـت. در واقع زنان اعتراف میکنند کـه نسبت بـه آقایان در کلاس‌هاي درست تحت فشار بیشتری هستند.

 

زنان نسبت به آقایان درآمد کمتری دارند

اگر بـه حقوق خانم‌ها و آقایان در موقعیت‌هاي مختلف نگاه کرده باشید، می بینید کـه اختلاف حقوق دریافتی آن‌ها بسیار زیاد اسـت. این موضوع نه تنها در کشور مـا، بلکه در تمام کشور‌هاي جهان یکی ست. بعنوان مثال در تحقیقی کـه درسال ۲۰۱۸ از درآمد خانم‌ها و آقایان انجام شد، ثابت کرد کـه حقوق یک آقا دریک ساعت چند برابر حقوق یک خانم اسـت.

تبعیض بین زن و مرد | تفاوت مردان و زنان چیست؟

این موضوع زمانی کـه بحث نژادپرستی نیز در بین می آید، بیشتر شدت میگیرد، بـه طوری‌كه درآمد یک زن سیاه پوست از درآمد یک زن سفید پوست پایینتر اسـت. البته حتی اگر موقعیت اجتماعی یک مرد و زن یکی باشد، عواملی، چون بارداری، مسئولیت خانه، مراقبت از بچه و نداشتن وقت کافی برای اضافه کاری در محیط کار، دراین روند بی تاثیر نخواهد بود.

 

آرایش، خودنمایی برای مردان نیست!

شاید درک این موضوع برای آقایان سخت باشد، اما آرایش بـه خانم‌ها اعتماد بـه نفس و شادی می‌بخشد. بسیاری از خانم‌ها بـه آرایش بعنوان یک سرگرمی یا حتی هنر نگاه می کنند پس در واقع خانم‌ها برای خودشان آرایش میکنند نه اطرافیان شان.

تبعیض بین زن و مرد | تفاوت مردان و زنان چیست؟

تحقیقات نشان داده اکثر خانمها، تنها برای رضایت خودشان و بالا رفتن اعتماد بـه نفس شان آرایش می کنند. امروزه مصرف لوازم آرایش خانم‌ها تا ۲۵% نسبت بـه ۲ سال قبل افزایش یافته اسـت و این بدلیل اهمیتی ست کـه خانم‌ها این روز‌ها بیشتر بخود و ظاهرشان میدهند.

 

زنان مورد خشونت قرار می‌گیرند

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی کـه امروزه زنان با آن دست و پنجه نرم میکنند، خشونتی ست کـه با آن هر روزه در تماس اند. طبق تحقیقات، تقریباً از هر ۳ زن، یک زن در دوره‌اي از زندگی اش مورد خشونت فیزیکی یا جنسی قرار گرفته کـه بیشتر آن‌ها نیز از جانب شریک زندگی شان بوده اسـت.

تبعیض بین زن و مرد | تفاوت مردان و زنان چیست؟

تحقیقی دیگر نشان داد کـه ۳۰% از زنانی کـه در رابطه عاطفی قراردارند، مورد چنین خشونت‌هایي از جانب شریک زندگی شان قرار می گیرند. یا حتی می توان بـه قتل‌هایي کـه درسال ۲۰۱۷ اتفاق افتاه اشاره کرد. ۵۸% افرادی کـه در آن سال بـه قتل رسیدند، زنانی بودند کـه بـه دست مردان کشته شدند.

تبعیض بین زن و مرد | تفاوت مردان و زنان چیست؟

جالب اسـت بدانید کـه اکثر قاتل‌ها همسر یا یکی از اعضای خانواده مقتول‌ها بوده اند. البته این خشونت‌ها تنها بـه خشونت‌هاي خانوادگی محدود نمیشوند، بلکه خشونت‌هاي اجتماعی نیز آمار بالایی در جامعه دارد. یک جمله قدیمی و مشهور اسـت کـه می گوید: «همانگونه کـه مردان میترسند مورد تمسخر زنان قرار بگیرند، زنان نیز از کشته شدن شان توسط مردان هراس دارند.»

 

زنان امنیت ندارند

بدلیل خشونت‌هاي زیادی کـه در جامعه زنان را تهدید می کند، زنان در هر جاییکه هستند، از داخل خانه گرفته تا خارج ازآن، احساس ناامنی میکنند. آن‌ها اعتقاد دارند کـه جامعه بـه امنیت شخصی آن‌ها اهمیتی نمیدهد.

تبعیض بین زن و مرد | تفاوت مردان و زنان چیست؟

مشکلات زیادی در جامعه وجوددارد کـه نتیجه آن حس ناامنی زنان اسـت ک مسئولان جامعه هیچ راه حلی برای آن‌ها ارائه نمی دهند. زنان هنگام بیرون رفتن در شب، هنگام راه رفتن در کوچه‌اي تاریک، زمانی کـه تنها در خانه میمانند و حتی در محیط و کار و… هم نمیتوانند احساس امنیت کنند و مدام در تنش و استرس بـه سر میبرند.

 

به زیبایی زنان بیش از هر چیز دیگری توجه می شود

اگر بـه تبلیغات برند‌هاي مختلف نگاهی انداخته باشید، خواهید دید کـه تنها زنان جوان، زیبا، خوش اندام و جذاب در آن‌ها حضور دارند، از تبلیغات تلویزیونی گرفته تا بیلبورد و مجلات و غیره. در واقع آن‌ها بـه عوامل مهم تری، چون موقعیت اجتماعی، دانش، قدرت و تاثیرگذاری اهمیتی نمیدهند. همین تبلیغات باعث می شود کـه مردان برای زنانی کـه ظاهر زیباتری دارند، ارزش بیشتری قائل شوند.

تبعیض بین زن و مرد | تفاوت مردان و زنان چیست؟

نسل‌هاي بعدی، زمانی کـه می بینند زیبایی بر هر چیز دیگری اولویت دارد، دست بـه هر کاری از جمله عمل‌هاي مختلف زیبایی میزنند. در واقع آن‌ها از خود واقعی شان دور میشوند و بجای کـه این‌کـه خود واقعی شان را بپذیرند، تبدیل بـه آدم دیگری کـه نقابی بـه چهره زده می شوند. همین رفتار خود یکی از دلایل بیشتر قدرت گرفتن مردان اسـت.

 

ویزای شینگن چیست

ویزای شینگن چیست و آشنایی با شرایط آن

اعمالی که موجب باطل‌شدن روزه نمی‌شوند

اعمالی که موجب باطل‌شدن روزه نمی‌شوند

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا