در شروع کسب‌وکار، به چه نوع افرادی در تیم نیاز دارید

سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1397 موفقیت

 

در شروع راه‌اندازی یک کسب‌وکار، چه افرادی لزوماً باید در تیم شما حضور داشته باشند؟ چه انتظاراتی از تیم اولیه منطقی محسوب می‌شود؟

شما به تیمی نیاز دارید که در شروع کسب‌وکار، اجرای عملیات و خاتمه‌ی آن، با شما همکاری کنند. بنابراین بسیار مهم است که پیش از آغاز حرکت، اعضای مناسبی را انتخاب کنید.

زمانی که تازه کسب‌وکاری را شروع می‌کنید، ارزشمندترین فرد برای تیم شما، کسی است که پول داشته باشد! اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، شما به فردی نیاز دارید که بتواند با منابع مالی خود، به تأمین سرمایه‌ی موردنیاز کمک کند، یا فردی که بتواند به امور مالی شما امنیت ببخشد. نخستین قانون تجارت، «دوام آوردن در دنیای کسب‌وکار» است و بدون پول، پایان همه‌ی رؤیاهای کارآفرین فرامی‌رسد.

بعضی از مردم پیش از آنکه خودشان متوجه شوند، همه‌ی پولی را که در دست دارند؛ خرج می‌کنند. به همین دلیل شما به فردی نیاز دارید که یا به‌اندازه‌ی کافی پول داشته باشد، یا بداند که چگونه باید سرمایه‌ی یک استارتاپ را افزایش داد.

startup team

قواعد پایه‌ای مشارکت

دیوید ملتزر، مؤسس و مدیرعامل شرکت بازاریابی اسپرت وان، دو نکته‌ی مهم را به کارآفرینان توصیه می‌کند:

۱- هرگز وارد شراکت نشوید! ولی اگر درنهایت خواستید کسب‌وکار خود را با مشارکت فرد دیگری پیش ببرید، مطمئن شوید که نسبت به شما، پول بیشتری دارد.

۲- شماره‌ی یک را دوباره مرور کنید! شاید خنده‌دار به نظر برسد، ولی اهمیت سرمایه را هرگز دست‌کم نگیرید.

کسب‌وکاری که به سرمایه‌ی کافی دسترسی دارد، با محدودیت‌های کمتری نوآوری‌های خود را توسعه می‌دهد و گزینه‌های بیشتری برای رشد در اختیار دارد. همچنین از راه‌های جایگزین بالقوه‌ی متفاوت و هزینه‌های فرصت کمتری برخوردار است.

فردی که با فرهنگ شرکت سازگار است

پس‌ازاینکه از تأمین مالی کسب‌وکار مطمئن شدید، باید به دنبال افرادی باشید که ارزش‌های شما را درک می‌کنند.

دیر یا زود، حقیقت روشن می‌شود. مهم نیست که چقدر سرمایه در اختیار دارید، اگر اعضای تیم با ارزش‌ها و اهداف شرکت سازگار نباشند، کسب‌وکار شما مدت زیادی دوام نمی‌آورد.

به‌علاوه مشکلاتی نظیر فقدان ارتباطات مناسب (ناشی از درک متقابل ارزش‌ها)، بهره‌وری تیم را کاهش می‌دهد و به اتلاف وقت و انرژی شرکت منجر می‌شود.

team leader

رهبر تیم

در مرحله‌ی بعد، شما به فردی نیاز دارید که نقش رهبری تیم را به عهده بگیرد. هر کسب‌وکار به یک رهبر نیاز دارد، فردی که هم مدیر باشد و هم مربی و تفاوت این دو مسئولیت را به‌خوبی درک کند.

رهبر خوب، با اعمال خود راه درست را به تیم نشان می‌دهد. به عبارتی، فردی که پیش از همه وارد شرکت می‌شود و آخرین نفری است که شرکت را ترک می‌کند. این موضوع را به همه‌ی زمینه‌ها بسط دهید. رهبر، اولین فردی است که به کار مشغول می‌شود و آخرین فردی است که از کار دست می‌کشد. به‌این‌ترتیب، در عمل مسئولیت‌پذیری و تعهد را به افرادش یاد می‌دهد. به‌علاوه، رهبر باید تصمیم بگیرد که هرکسی، موظف به انجام چه‌کاری است و مطابق با دستورالعمل اعلام‌شده، از آن‌ها انتظار پاسخگویی داشته باشد.

این رهبر است که لحن یک سازمان را تنظیم می‌کند، به همین دلیل هم باید از نخستین قدم نقش خود را به‌خوبی ایفا کند.

توانایی فروش

در مرحله‌ی بعد، شما باید یک فروشنده‌ی واقعی استخدام کنید. همان‌طور که به سرمایه‌ی اولیه نیاز دارید، به فردی نیاز دارید که با فروش محصولات و خدمات به مصرف‌کنندگان، درآمد بیشتری کسب کند.

نکته‌ی مهم: یک فروشنده‌ی درجه‌یک، فروشنده‌ای است که می‌تواند کالای درجه‌دو را به مشتریان بفروشد و خط عرضه‌ی شما را رشد دهد.

تیم فروش شما باید از مهارت‌های جذب و متقاعدسازی مشتری و همچنین فروش برخوردار باشد. اعضای تیم باید بتوانند قراردادهای خوبی ببندند. طبق بررسی‌های انجام‌شده، درآمدزایی تیم‌های فروشی که در تولید لید موفق هستند، ۵۰ درصد بیش از تیم‌هایی است که صرفاً با مشتریان نهایی ارتباط دارند. جذب مخاطبین و مشتریان بالقوه تأثیر خود را در بلندمدت نشان می‌دهد و صرف‌نظر کردن از مزایای آن، اشتباهی غیرقابل‌اغماض است.

startup team

سایر تخصص‌ها و ویژگی‌های موردنیاز

تا این مرحله، شما یک تأمین‌کننده‌ی مالی، یک رهبر و یک فروشنده را با خود همراه کرده‌اید. هنگامی‌که کسب‌وکاری را تازه شروع کرده‌اید، بهتر است به استخدام افرادی فکر کنید که از عهده‌ی وظایف مختلف برمی‌آیند و می‌توانند در نقش‌های مختلف به شما کمک کنند. به‌عنوان‌مثال کپی‌رایت نویسی که از عهده‌ی هماهنگی رسانه‌های اجتماعی هم برآید و به ویرایش محتوا نیز کمک کند. حالت ایده‌آل این است که کارمندان شما، هم متخصص باشند و هم انعطاف‌پذیر. ولی درعین‌حال اگر انتظار داشته باشید که یک کارمند، در طیف وسیعی از زمینه‌های غیر مرتبط، تخصص داشته باشد، انتظارات خود را به‌صورت غیرمنطقی بالابرده‌اید. قرار نیست یک حسابدار، طراحی گرافیکی شرکت را انجام دهد!

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات رهبران،عدم تشکیل هیئت مشاورین است. هیئت مشاورین باید از افرادی تشکیل شود که اطلاعات موردنیاز موقعیت‌ها و شرایط مختلف کسب‌وکار را به شما ارائه دهند. این افراد مسئولیت اجرایی یا نقش قانونی ندارند، بنابراین از مشاوره‌های تخصصی آن‌ها استفاده کنید و انتظار بیشتری نداشته باشید. به توصیه‌های مشاورین با دقت گوش دهید، یادداشت‌برداری کنید و اجازه دهید پیشروی شرکت شما را هدایت کنند. انتخاب نادرست اعضای هیئت مشاورین، یکی از بزرگ‌ترین و ساده‌ترین اشتباهات شرکت‌های کوچک است. افرادی را انتخاب کنید که در زمان نیاز کنار شما هستند و با راهنمایی خود به عبور از چالش‌ها کمک می‌کنند. افرادی که این مسیر را قبلاً طی کرده‌اند و موانع پیشرفت و خطرات سقوط کسب‌وکار را می‌شناسند و شما را از آن‌ها دور می‌کنند.

زمانی که تیمی را با این افراد اصلی تشکیل دادید، وقت آن رسیده که برنامه‌های خود را به سمت موفقیت اجرا کنید.

منبع : زومیت

فرهنگ سازمانی خوب موانع موفقیت شرکت‌های بین‌المللی را از میان برمی‌دارد

عبور از رهبری سنتی کسب‌وکار با پنج دستورالعمل کاربردی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا