بهترین راه برای تنبیه فرزندم چیست؟

دوشنبه 24 مرداد 1401 روانشناسی
تنبیه فرزند

10 استراتژی انضباط سالم که کار می کنند

تنبیه فرزندبه عنوان والدین، یکی از کارهای شما این است که به فرزندتان رفتار کنید. کاری است که زمان و حوصله می خواهد. اما، به یادگیری استراتژی های انضباط موثر و سالم کمک می کند.

در اینجا نکاتی از آکادمی اطفال کشورآمریکا (AAP) در مورد بهترین راه ها برای کمک به فرزندتان در یادگیری رفتار قابل قبول در حین رشد آورده شده است.

AAP راهبردهای انضباط مثبتی را توصیه می کند که به طور مؤثر به کودکان یاد می دهد رفتار خود را مدیریت کنند و آنها را از آسیب دور نگه دارند و در عین حال رشد سالم را ارتقا دهند. این شامل:

 

تنبیه فرزند

تنبیه فرزند

بهترین راه برای تنبیه فرزندم چیست؟

1-نشان بدهید و بگویید. با گفتار و رفتار آرام به کودکان حق از نادرست را بیاموزید. الگوهایی از رفتارهایی که دوست دارید در فرزندانتان ببینید.

 

2-محدودیت ها را تعیین کنید. قوانین واضح و ثابتی داشته باشید که فرزندانتان می توانند از آنها پیروی کنند. حتماً این قوانین را با عباراتی که برای سن آنها قابل درک است توضیح دهید.

 

3-عواقب بده با آرامش و قاطعیت عواقب آن را در صورت عدم رفتار توضیح دهید. به عنوان مثال، به او بگویید که اگر اسباب‌بازی‌هایش را برنمی‌دارد، آن‌ها را برای بقیه روز کنار می‌گذارید.

برای پیگیری فورا آماده باشید. با پس دادن آنها پس از چند دقیقه تسلیم نشوید. اما به یاد داشته باشید، هرگز چیزی را که فرزندتان واقعاً به آن نیاز دارد، مانند یک وعده غذایی، از خود دور نکنید.

 

4-حرفهای آنها را بشنوید. گوش دادن مهم است. اجازه دهید فرزندتان قبل از کمک به حل مشکل، داستان را تمام کند. مراقب مواقعی باشید که رفتار نادرست الگویی دارد، مثلاً اگر فرزندتان احساس حسادت می کند. با فرزند خود در مورد این موضوع صحبت کنید نه اینکه فقط عواقب آن را بیان کنید.

 

5-توجه خود را به آنها معطوف کنید: قوی‌ترین ابزار برای نظم و انضباط مؤثر، توجه است – برای تقویت رفتارهای خوب و دلسرد کردن دیگران. به یاد داشته باشید، همه کودکان توجه والدین خود را می خواهند.

 

6-خوب بودنشون رو بگیر :کودکان باید بدانند چه زمانی کار بدی انجام می دهند و چه زمانی کار خوب انجام می دهند. به رفتار خوب توجه کنید و به آن اشاره کنید و موفقیت و تلاش های خوب را تحسین کنید. مشخص باشید (به عنوان مثال، “وای، شما کار خوبی کردید که آن اسباب بازی را کنار گذاشتید!”).

 

7-بدانید چه زمانی پاسخ ندهید: تا زمانی که کودک شما کار خطرناکی انجام نمی دهد و برای رفتار خوب توجه زیادی به او می شود، نادیده گرفتن رفتار بد می تواند راهی موثر برای جلوگیری از آن باشد

. نادیده گرفتن رفتار بد نیز می تواند پیامدهای طبیعی اعمالشان را به کودکان بیاموزد. به عنوان مثال، اگر کودک شما مدام کوکی های خود را از روی عمد رها کند، به زودی دیگر کلوچه ای برای خوردن نخواهد داشت.

اگر اسباب بازی خود را پرتاب کند و بشکند، نمی تواند با آن بازی کند. طولی نمی کشد که او یاد می گیرد که کلوچه هایش را رها نکند و با احتیاط با اسباب بازی هایش بازی کند.

 

8-برای دردسر آماده باشید: برای موقعیت هایی که فرزندتان ممکن است در رفتار مشکل داشته باشد از قبل برنامه ریزی کنید. آنها را برای فعالیت های آینده و نحوه رفتار آنها آماده کنید.

 

9-تغییر مسیر رفتار بد: گاهی اوقات کودکان به دلیل بی حوصلگی یا بی اطلاعی بهتر رفتار می کنند. کار دیگری برای انجام دادن فرزندتان پیدا کنید.

 

10-تایم اوت تماس بگیرید: تایم اوت می تواند به ویژه زمانی مفید باشد که یک قانون خاص شکسته شود. این ابزار نظم و انضباط با هشدار به بچه‌ها بهترین کار را می‌کند که اگر این کار را متوقف نکنند، به آنها استراحت می‌دهند، به آنها یادآوری می‌کند که چه اشتباهی انجام داده‌اند با کمترین کلمه – و با کمترین احساس ممکن – و حذف آنها از موقعیت برای یک دوره قبلی. مدت زمان را تنظیم کنید (1 دقیقه در هر سال یک قانون خوب است).

با کودکانی که حداقل 3 سال سن دارند، می‌توانید به جای تنظیم تایمر، اجازه دهید فرزندانشان تایم اوت خود را انجام دهند. شما فقط می توانید بگویید: «به تایم اوت بروید و زمانی که احساس کردید آماده هستید و کنترل دارید، برگردید». این استراتژی که می تواند به کودک کمک کند مهارت های خود مدیریتی را بیاموزد و تمرین کند، برای کودکان بزرگتر و نوجوانان نیز به خوبی جواب می دهد.

تنهایی مزمن: علل، علائم و خطرات سلامتی

اختلالات روانی

اختلالات روانی/ 5 اختلالات روانی رایج که سالمندان تحت تاثیر میگذارد

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا