برای کاهش التهاب مفاصل چه بخوریم و چه چیزهایی پرهیز کنیم

دوشنبه 6 تیر 1401 سلامت
التهاب مفاصل

التهاب مفاصل چیست؟

 

التهاب یک پاسخ سلولی به آسیب در بدن است و از طریق واسطه های التهابی مانند هورمون ها و هیستامین رخ می دهد. این واسطه ها باعث می شوند رگ های خونی گشاد شوند و حجم بیشتری از خون را به ناحیه آسیب دیده منتقل کنند، بنابراین شروع به بهبودی سالم می کنند.

درد بر بسیاری از آمریکایی ها و توانایی آنها برای عملکرد با ظرفیت کامل، چه از نظر جسمی و چه از نظر ذهنی تأثیر می گذارد. درد طولانی مدت آنقدر شایع است که از هر 5 آمریکایی 1 نفر درد مزمن را تجربه می کند.

در سراسر جهان از هر 3 نفر، 1 نفر به دلیل بیماری های التهابی مزمن مانند دیابت، بیماری های قلبی عروقی، بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD)، سرطان و چاقی جان خود را از دست می دهند.

یکی دیگر از بیماری های التهابی مزمن رایج که تقریباً 350 میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می دهد،

 

التهاب مفاصل

التهاب مفاصل

علل التهاب مفاصل

جدا از بیماری های التهابی ذکر شده در بالا، التهاب می تواند به دلایل زیر رخ دهد:

جراحت

پوشش های مفصلی ملتهب که باعث تحریک عصبی می شود

استخوان های آسیب دیده که باعث ایجاد درد می شوند

تجمع مایع در مفصل که منجر به سفتی می شود

ضعف عضلانی که بر مفاصل فشار وارد می کند

عملکرد نامناسب سیستم ایمنی بدن

علائم التهاب

التهاب پنج علامت اصلی دارد:

سرخی

حرارت

تورم

درد

از دست دادن عملکرد

 

التهاب مفاصل

التهاب مفاصل

غذاهایی که می توانند باعث التهاب مفاصل شوند

التهاب را می توان به راحتی با داروهای ضد التهاب کنترل کرد. جدای از این، بسیاری از رژیم های غذایی و تغییرات سبک زندگی را می توان برای مبارزه با التهاب مفاصل انجام داد. این می تواند دردناک باشد، اما مطالعات متعدد نشان می دهد که در واقع می توان آن را بهبود بخشید.

در اینجا برخی از غذاهایی که ممکن است باعث التهاب مفاصل شوند، آورده شده است.

1. شکر

در حالی که همه ما عاشق یک کاسه بستنی خوب یا یک تکه پای گرم هستیم، ثابت شده است که شکر به التهاب کمک می کند.

رژیم غذایی غنی از قندهای تصفیه شده، نشاسته و اسیدهای چرب ترانس یا اشباع شده می تواند سیستم ایمنی ذاتی را تحریک کند و سیتوکین های پیش التهابی را تحریک کند که باعث تورم و درد می شود.

شما می توانید با پرهیز از شیرینی ها، شیرینی ها، آب نبات ها و نوشیدنی های حاوی شکر، مصرف شکر فرآوری شده خود را محدود کنید. در عوض، هر روز 1 تا 2 وعده میوه تازه را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

2. چربی های اشباع شده

تحقیقات نشان می دهد که مصرف چربی های اشباع شده می تواند باعث التهاب در بافت چربی در بدن شود.  چربی های اشباع شده معمولاً در غذاهای سرخ شده، محصولات لبنی کامل مانند کره، محصولات پخته شده و تکه های چرب گوشت گاو و خوک یافت می شود.

 

3. چربی های ترانس

چربی‌های ترانس معمولاً ساخته دست بشر هستند و نشان داده شده است که خطر حوادث قلبی عروقی، دیابت و التهاب بدن را تا حد زیادی افزایش می‌دهند.

در سال 2015، سازمان غذا و دارو تشخیص داد که روغن‌های نیمه هیدروژنه (PHOs)، منابع اولیه چربی ترانس در غذاهای فرآوری‌شده، دیگر ایمن در نظر گرفته نمی‌شوند و پس از سال 2018 نمی‌توان آنها را به غذاها اضافه کرد.  برچسب‌های روی غذاهای فرآوری شده را بخوانید. و از تمام روغن های نیمه هیدروژنه خودداری کنید.

4. MSG

مونوسدیم گلوتامات (MSG) یک افزودنی غذایی است که معمولا در غذاهای آسیایی و سس سویا استفاده می شود. همچنین به عنوان یک تقویت کننده طعم در فست فودها، سالادها و گوشت های اغذیه فروشی اضافه می شود. MSG می تواند تا حد زیادی بر سلامت کبد تأثیر بگذارد و مسیرهای شیمیایی را ایجاد کند که باعث التهاب مزمن می شود.

 

مواد غذایی برای کم شدن باعث التهاب مفاصل

در اینجا رایج ترین غذاهایی که از التهاب جلوگیری می کنند آورده شده است:

1.برای جلوگیری از التهاب از یک رژیم غذایی غنی از فیبر استفاده کنید

فیبر نه تنها با کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی، سکته مغزی، فشار خون بالا، اختلالات گوارشی، چاقی، سرطان و دیابت مرتبط است، بلکه مصرف زیاد فیبر با کاهش التهاب نیز مرتبط است.

موسسه پزشکی 19 تا 38 گرم فیبر در روز را بسته به سن و جنسیت توصیه می کند.

غذاهای سرشار از فیبر عبارتند از:

لوبیا سیاه
لوبیا قرمز
نخود سیاه چشم
عدس
تمشک ها
تمشک
پرتقال ها
گیلاس
اسفناج
کلم پیچ
سبزی کولارد
گوجه فرنگیها
کلم بروکلی
آووکادوها

2. غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 می توانند به کاهش التهاب کمک کنند

اگرچه اسیدهای چرب امگا 6 در هنگام التهاب بسیار بد شده اند، نسبت اسیدهای چرب امگا 3 به امگا 6 مهم است.

برخی تحقیقات نشان می دهد که افزایش شرایط التهابی ممکن است تا حدی به دلیل رژیم غذایی آمریکایی باشد که دارای امگا 6 بالا و امگا 3 کم است. برای بهبود نسبت اسیدهای چرب امگا 3 به امگا 6 خود، روی غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا 3 بالا تمرکز کنید، مانند:

گردو
ماهی سالمون
ماهی قزل آلا
ماهی تن
صدف
آنچوی
روغن کانولا
روغن کبد ماهی کاد
دانه کتان
دانه های چیا
سویا
کلم پیچ
کلم بروکسل
گل کلم

3. چای سبز می تواند به جلوگیری از التهاب کمک کند

چای سبز حاوی کاتچین (نوعی آنتی اکسیدان) است که با محافظت در برابر بیماری های التهابی مرتبط است. Epigallocatechin-3-gallate (EGCG)، یکی از اجزای چای سبز، دارای اثرات ضد التهابی است.

روز خود را با یک فنجان صبحگاهی شروع کنید و فنجان دوم را برای برداشتن در اوایل بعد از ظهر سرو کنید. همچنین می توانید عصاره چای سبز را به عنوان مکمل پیدا کنید. با این حال، مصرف چای سبز به شکل طبیعی آن بهتر است از مصرف دوزهای زیاد عصاره خودداری شود، که ممکن است بر عملکرد کبد تأثیر منفی بگذارد.

4. شکلات

شکلات تلخ (70 درصد یا بیشتر) دارای مقدار زیادی فلاوانول و محتوای قند کم است. کاکائو و پلی فنول های موجود در شکلات تلخ دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی هستند که می توانند به تسکین التهاب کمک کنند.

5. کاین

فلفل قرمز و سایر فلفل‌ها حاوی ماده فعال کپسایسینوئیدها هستند که ماهیت ضد التهابی دارند. می توانید فلفل قرمز و سایر فلفل ها را به صورت سس و ماریناد مصرف کنید. حتی می‌توانید از یک مالش موضعی حاوی کپسایسینوئید استفاده کنید.

6. سیر

سیر می تواند به کاهش التهاب و حتی جلوگیری از آسیب غضروف مرتبط با آرتریت کمک کند. این به دلیل وجود یک ترکیب ضد التهابی به نام دی آلیل سولفید است که به مبارزه با سیتوکین های پیش التهابی کمک می کند.

7. زردچوبه

کورکومین، ترکیب فعال زردچوبه، دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. اثرات زردچوبه در کاهش التهاب مرتبط با استئوآرتریت در برخی کارآزمایی ها مورد مطالعه قرار گرفته است.

راه هایی برای افزایش استقامت

افزایش استقامت/8 روش برای افزایش استقامت

روغن جوجوبا

روغن جوجوبا/11مزایا شگفت انگیز روغن جوجوبا

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا