بدن در زمان بدخلقی ناشی از گرسنگی

شنبه 13 خرداد 1402 سلامت

 بدن در زمان بدخلقی ناشی از گرسنگی

غذا برای تأمین سوخت لازم برای ذهن و بدن بسیار مهم است. بنابراین، هر چه بیشتر گرسنگی را تحمل کنید، اثرات آن به تدریج بر روی روان و جسم شما نمایان خواهد شد. بدخلقی ناشی از گرسنگی (هنگری) یکی از پیامدهای گرسنگی بیش از اندازه است. هنگری با شرایطی همراه است که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.

مغز از گلوکز به عنوان سوخت اصلی استفاده می‌کند که از طریق مواد غذایی مصرفی، به ویژه نمونه‌هایی که سرشار از کربوهیدرات هستند، تأمین می‌شود. زمانی که کربوهیدرات‌های پیچیده، مانند میوه، سبزیجات و غلات کامل، مصرف نمی‌کنید، قند خون شما کاهش می‌یابد. این شرایط باعث کاهش توانایی شما برای تمرکز و هوشیاری می‌شود.

شرایط بدن در زمان بدخلقی ناشی از گرسنگی

با تمایل شدید به مصرف مواد غذایی شیرین مواجه می شوید.

زمانی که قند خون کاهش می‌یابد، بدن انسان به شدت به مصرف خوراکی‌های شیرین تمایل نشان می‌دهد. به گفته بریجیت زیتلین، متخصص تغذیه، در این شرایط، احتمال پرخوری به منظور جبران کمبود کالری‌هایی که در طول روز ایجاد شده است، افزایش می‌یابد.مشکل بزرگی که در این شرایط و با مصرف کربوهیدرات ساده (قندها) بوجود می‌آید، این است که توجهی به مصرف چربی یا پروتئین نمی‌کنند.مصرف بیش از حد کربوهیدرات‌ها معمولا باعث بروز علائم جسمانی مانند نفخ، یبوست و خستگی می‌شود. نتیجتا، تبدیل این عادت به یک رفتار معمول، به افزایش وزن منجر می‌شود.

شرایط بدن در زمان بدخلقی ناشی از گرسنگی

شرایط بدن در زمان بدخلقی ناشی از گرسنگی

هورمون های شما از کنترل خارج می شوند.

سطوح هورمون‌هایی مانند گرلین که اشتها را تحریک می‌کند و لپتین که اشتها را کاهش می‌دهد، به شکلی تغییر می‌کنند که گرسنگی و سیری را به شما نشان می‌دهند.اگر این هورمون‌های مربوط به اشتها را نادیده بگیرید، مغز سیگنال‌هایی را به بدن ارسال می‌کند تا هورمون‌های استرس شامل کورتیزول و اپی‌نفرین ترشح شوند، که این شرایط باعث واکنش “جنگ یا پرواز” می‌شود. در نتیجه، هرچه بیشتر مضطرب می‌شوید.

شما باید هرچه سریع‌تر غذا بخورید، زیرا در غیر این صورت، علاوه بر احساس اضطراب، احتمالاً نشانه‌های جسمانی ناخوشایندی مانند لرزش یا تعریق را نیز تجربه خواهید کرد.

بی دلیل ممکن است به دیگران پرخاش کنید.

در مطالعه‌ای که در سال 2014 در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America منتشر شد، سطوح گلوکز خون 107 زوج متاهل طی 21 روز توسط پژوهشگران اندازه‌گیری شد.دانشمندان از یک تکنیک تا حدودی مبهم، شامل استفاده از سوزن و عروسک وودو برای اندازه‌گیری تکانه‌های پرخاشگری استفاده کردند. همچنین، آنها به شرکت‌کنندگان اجازه دادند با صدای بلند از طریق هدفون به همسر خود پرخاش کنند.

پژوهشگران متوجه شدند که شرکت‌کنندگانی با سطوح کمتر گلوکز، بیشتر به عروسک می‌زدند و همچنین طولانی‌تر و با تکرار بیشتر به همسر خود پرخاش می‌کردند.این مطالعه نشان می‌دهد که گرسنگی می‌تواند واکنش بدخلقی را به همراه داشته باشد که در واقع یک مکانیسم بقا است. در گذشته، غذا همیشه به میزان فراوان در دسترس نبوده و به همین دلیل، گروهی از مردم برای کسب منابع بیشتر، به نبرد و دعوا پرداخته‌اند.

بی دلیل ممکن است به دیگران پرخاش کنید.

بی دلیل ممکن است به دیگران پرخاش کنید.

اما هر چند وقت یک بار باید غذا بخوریم؟

پس از تجزیه و تحلیل تعدادی از پژوهش های تغذیه ای، بیشتر کارشناسان با سه اصل اساسی که در ادامه به آنها اشاره می شود درباره سلامت خلق و خو و غذا به توافق رسیده اند.

سلامت خلق و خوی خوب با افزودن مواد مغذی به رژیم غذایی آغاز می شود.

این اساسی‌ترین مولفه سلامت خلق و خو محسوب می شود. ما باید این حقیقت را بپذیریم که تغذیه متعادل برای سلامت روانی حیاتی است. غلات کامل، میوه ها، سبزیجات، و گوشت های بدون چربی (یا اگر گیاهخوار هستید جایگزین های آنها) باید در بیشتر وعده های غذایی و میان وعده های ما یک اولویت باشند.

غذا خوردن مکرر + غذاهای سالم = بهبود خلق و خو

اگرچه هیچ توافق علمی دقیق درباره تعداد وعده غذایی در روز وجود ندارد، بیشتر کارشناسان موافقند که خوردن مکرر وعده های کوچک غذایی در طول روز، به جای سه وعده بزرگ، برای انسان مفیدتر است.به منظور بررسی این موضوع، نیاز است به برخی مشاهدات و مستندات شخصی. برای شروع، می توانید هر سه تا چهار ساعت یک وعده غذایی کوچک مصرف کنید و احساسات خود را یادداشت کنید.

برخی غذاها باید کنار گذاشته شده یا محدود شوند

برخی غذاها باید کنار گذاشته شده یا محدود شوند

برخی غذاها باید کنار گذاشته شده یا محدود شوند

دو گزینه اصلی که معمولا به عنوان منابع کربوهیدرات در نظر گرفته می‌شوند، کربوهیدرات‌های پالایش شده (یا قندها) و الکل هستند. قندهای پالایش شده شامل موادی مانند آبنبات، نوشابه، آبمیوه صنعتی و شربت ها هستند. همچنین نان سفید و کراکرها که حاوی نشاسته‌های پالایش شده هستند، می‌توانند بر سطوح قند خون تاثیرگذار باشند. از سوی دیگر، مضرات مصرف الکل به طور علمی اثبات شده‌اند.

 

اثرات منفی قرص های آنتی هیستامین بر ناباروری مردان

از شیر گرفتن کودک با غذاهای خوش طعم

از شیر گرفتن کودک با غذاهای خوش طعم

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا