آیا نام‌های این فوبیاهای رایج را می‌شناسید؟

شنبه 10 تیر 1402 روانشناسی

فوبیا چیست؟

ترس بیش از حد و معمولاً غیرقابل توضیح و غیرمنطقی از یک شیء خاص، کلاسی از اشیاء یا شرایط.” این تعریف رسمی فوبیا بر اساس دیکشنری Merriam Webster است.زندگی با فوبیا سخت است . اما برای کسانی که با فوبیای واقعی زندگی می‌کنند، واقعیت بسیار متفاوت است. برای دیگران سخت است که ترس فراموش‌نشدنی آن‌ها را به درستی درک کنند و چقدر می‌تواند زندگی آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.

ترس از برخی حیوانات، فضاهای باز، تنهایی، تاریکی… فوبیاها نسبت به آنچه که بسیاری از مردم تصور می‌کنند، رایج‌تر هستند.

فوبیای هوافوبیا

ترس از پرواز به حدی رایج است که شرکت‌های هواپیمایی برنامه‌های خاصی برای مسافرانی با علائم خاص در یک پرواز دارند. با عجیب بودن، گاهی اوقات ترس از پرواز در واقع ترس از ارتفاعات یا فضاهای بسته است.

فوبیای سینوفوبیا

ترس از سگ‌ها به اندازه و انواعشان وابسته نیست و معمولاً یک ترس عمومی از سگ‌ها است. این ترس معمولاً با برخی تجربیات ناگوار، به ویژه در دوران کودکی، همراه است.

فوبیای کلاوستروفوبیا

ترس از فضاهای بسته یکی از رایج‌ترین فوبیاها است. از آسانسور، تا یک اتاق، از خودرو، تا داخل واگن قطار زیرزمینی یا هر محیطی که ممکن است باعث باقی‌ماندن کسی در داخل آن شود.

فوبیای آسترافوبیا یا برانتوفوبیا

ترس از رعد و برق، طوفان و توفان، شامل ترس از ضربه‌ی گرفتن توسط رعد و برق نیز می‌شود. معمولاً یک ترس کودکی است، اما گاهی اوقات تا بزرگسالی ادامه می‌یابد. پنهان شدن در جایی در خانه معمولاً واکنش رایجی در کسانی است که از آن رنج می‌برند.

فوبیای هماتوفوبیا یا هموفوبیا

ترس از خون یا آسیب دیدن بسیار شایع و همچنین بسیار خجالت‌آور است، زیرا اغلب باعث سرگیجه، افتادگی و عرق سرد می‌شود. معمولاً با ترس از سوزن‌ها مرتبط است که خارج کردن خون یا تزریقات در کل بسیار پیچیده می‌شود.

فوبیای نیکتوفوبیا

ترس از تاریکی یکی از شایع‌ترین ترس‌های کودکی است. تخیل اغلب حقایق را مخلوط می‌کند و عناصری مانند هیولاها یا ارواح معمولاً در طول دوران کودکی ظاهر می‌شوند.

فوبیای اکروفوبیا

ترس از ارتفاعات با طبقات بالا، بالکن‌ها، سقوف، هواپیماها و سایر مناطق بلندی مرتبط است. با این حال، آن‌هایی وجود دارند که نمی‌توانند به نزدیکی پنجره بروند یا آسانسور بگیرند که می‌تواند منجر به مشکلات اجتماعی شدیدی شود.

فوبیای افیدیوفوبیا

ترس از مار، همانند عناصر دیگری مانند عنکبوت‌ها، در بیشتر موارد موجه است. حال آن‌هایی که از این فوبیا رنج می‌برند، ممکن است به مانندی بلوکه شده و به تسلط ماری که بسیار از آن ترس دارند، وامانده شوند.

فوبیای زووفوبیا

ترس از حیوانات به طور کلی. مرتبط با هر نوع حیوانی است. از گربه تا یک موش کوچک، از گاو یا اسب. حتی مرغ‌ها نیز باعث وحشت در افراد رنج‌بران از زووفوبیا می‌شوند.

فوبیای آگورافوبیا

ترس از فضاهای باز به این معنی است که افراد مبتلا احساس ناامنی یا حس عدم توانایی دریافت کمک در صورت بروز حادثه دارند. این یکی از فوبیاهایی با بدترین پیامدهاست، زیرا برخی افراد در نهایت نمی‌توانند از خانه خارج شوند.

فوبیای دنتوفوبیا

ترس از دندانپزشک بسیاری دلایل منطقی دارد، از درد تا قیمت مداخلات. اما این وحشت بی‌منطق است، به حدی که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند مشکلات دندانی خود را حل نکنند، به جای رفتن به متخصص.

فوبیای نکروفوبیا یا تاناتوفوبیا

ترس از آنچه با مرگ مرتبط است، نه لزوماً خود مرگ را شامل می‌شود، بلکه عناصری که به آن مرتبط هستند. به عنوان مثال، رفتن به خانه‌های مراسم خاکسپاری، بیمارستان‌ها، تابوت‌ها و یا فکر کردن به انسان‌ها یا حیوانات مرده. حتی تماشای خبرهای تلویزیونی می‌تواند بر روی افرادی با این فوبیا تأثیر بگذارد.

فوبیای آماکسوفوبیا

ترس از رانندگی، به خصوص با ماشین‌ها مرتبط است. معمولاً از یک وضعیت ناگوار مانند یک حادثه ناگوار ناشی می‌شود، اگرچه گاهی بدون نیاز به وقوع یک حادثه، از هیچ‌کجا بروز می‌کند. برخی افراد به دلیل این فوبیا دیگر هرگز رانندگی نمی‌کنند.

فوبیای انوکلوفوبیا

ترس از انبوهی از مردم می‌تواند در افرادی که از آن رنج می‌برند، اضطراب و حملات وحشت را به دنبال داشته باشد و باعث می‌شود که آن‌ها از موقعیت‌های اجتماعی پراکنده اجتناب کنند و زندگی اجتماعی آن‌ها را به حداقل بسنده کنند. حتی فکر کردن به گروه‌های بزرگی مانند کنسرت‌ها می‌تواند فوبیای انوکلوفوبیا را فعال کند.

فوبیای کولروفوبیا

ترس از کلون‌ها در پسران و دختران شایع است، اگرچه ممکن است تا سنین نوجوانی و بزرگسالی هم ادامه یابد. آرایش بیش از حد، بینی قرمز و مخفی کردن هویت واقعی شان، چیزی است که بیشترین ترس را برای کسانی که از این فوبیا رنج می‌برند، به دنبال دارد.

فوبیای فاگوفوبیا یا سیتوفوبیا

ترس از خفگی معمولاً پس از یک وضعیت واقعی خفگی بروز می‌کند و به طرز چشمگیری زندگی روزمره رنج‌برنده را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برخی افراد از خوردن غذاهای جامد اجتناب کرده‌اند و رژیم غذایی خود را بر اساس مایعات و پوره‌ها تنظیم کرده‌اند، حتی بعضی از افراد به دلیل ترس از خفگی، قرص‌ها را به صورت خوراکی مصرف نمی‌کنند و به خطر سلامتی خود می‌اندازند.

منبع : MSN

 

آیا سن در رابطه و ازدواج مهم است؟

چگونه با عشق یک طرفه برخورد کنیم؟

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا