آفریقای باستان/ امپراتوری مالی باستان

یکشنبه 16 مهر 1402 تاریخی
امپراتوری مالی باستان

آفریقای باستان

امپراتوری مالی باستان (۱۲۳۰–۱۶۰۰ میلادی) دولتی بزرگ در غرب قاره آفریقا بود که توسط سوندیاتا کِیتا تأسیس گردید. این دولت به خاطر ثروت حاکمانش به خصوص مانسا موسی، معروف شد. این امپراتوری دست نشانده‌ها و خراجگزاران زیادی داشت و زبان و قوانینش را به آنسوی رودخانه نیجر گسترش داد.

 

امپراتوری مالی در کجا قرار داشت؟

امپراتوری مالی در غرب آفریقا قرار داشت. در کنار رودخانه نیجر رشد کرد و در نهایت در 1200 مایلی از شهر گائو تا اقیانوس اطلس گسترش یافت. مرز شمالی آن درست در جنوب صحرای صحرا بود. مناطقی از کشورهای آفریقایی امروزی مالی، نیجر، سنگال، موریتانی، گینه و گامبیا را پوشش می‌دهد.

 

امپراتوری مالی چه زمانی حکومت کرد؟

امپراتوری مالی در حدود سال 1235 میلادی تأسیس شد. در سال 1400 شروع به از دست دادن قدرت کرد و در سال 1600 پس از میلاد به طور کامل سقوط کرد.

امپراتوری مالی باستان

امپراتوری مالی باستان

اولین بار امپراتوری چگونه آغاز شد؟

امپراتوری مالی زمانی شکل گرفت که حاکمی به نام سوندیاتا کیتا قبایل مردمان مالینک را متحد کرد. سپس آنها را رهبری کرد تا حکومت سوسو را سرنگون کنند. با گذشت زمان، امپراتوری مالی قوی‌تر شد و پادشاهی‌های اطراف از جمله امپراتوری غنا را تصرف کرد.

 

دولت امپراتوری مالی

حکومت امپراتوری مالی توسط امپراتوری که مانسا نام داشت رهبری می شد. سپس امپراتوری به استان هایی تقسیم شد که هر کدام توسط فرمانداری به نام فربا رهبری می شد. دین اسلام نقش مهمی در حکومت داشت و بسیاری از مدیران حکومتی کاتبان مسلمان بودند.

 

فرهنگ مالی امپراتوری مالی

اگرچه قبایل کوچک و گروه‌های فرهنگی زیادی در امپراتوری مالی وجود داشتند، اما بیشتر این گروه‌ها بخشی از مردم مانده محسوب می‌شدند. قوم مانده به زبان‌های مشابه صحبت می‌کردند و فرهنگ‌های مشابهی داشتند. مردم به کاست ها تقسیم می شدند. یکی از محترم ترین کاست ها کشاورزان بودند. کشاورزان بسیار مورد توجه بودند، زیرا آنها غذا تهیه می کردند. درست پایین تر از کشاورزان، صنعتگران بودند. گروه های دیگر شامل ماهیگیران، کاتبان، کارمندان دولت، سربازان و بردگان بودند.

دین اسلام بخش مهمی از امپراتوری مالی بود. با این حال، با وجود اینکه پادشاهان یا مانساها به اسلام گرویده بودند، رعایای خود را مجبور به تغییر مذهب نکردند. بسیاری از مردم نسخه ای از اسلام را اجرا می کردند که عقاید اسلامی را با سنت های محلی ترکیب می کرد.

 

امپراتوری مالی باستان

امپراتوری مالی باستان

مانسا موسی

مانسا کانکان موسیٰ دهمین مانسای (امپراتور) امپراتوری مالی بودو میان سال‌های ۱۳۱۲ (میلادی) تا ۱۳۳۷ (میلادی) و در زمانی که امپراتوری مالی در اوج نیرومندی خود بود فرمان راند. از او به خاطر سفر حج و نیز یاری‌رسانی‌اش به علوم اسلامی یاد می‌شود.

شاید مشهورترین امپراتور مالی مانسا موسی باشد. منسا موسی به دلیل سفر مجلل خود به مکه در عربستان سعودی به شهرت رسید. مکه شهر مقدس مسلمانان است و منصه موسی در سال 1324 تصمیم به زیارت مکه گرفت.

گفته می شود که منسا موسی بسیار ثروتمند بود و 60000 نفر را با خود در زیارت آورد. او شترهایی را نیز با بار طلا آورد. مانسا موسی باید در طول سفر خود با همراهان بزرگ و نمایش انبوه ثروتش تأثیر زیادی گذاشته باشد. مانسا موسی در طول سفرهای خود مقدار قابل توجهی طلا بخشید و خرج کرد، اما او همچنین بسیاری از ایده های جدید را به مالی بازگرداند. این شامل تعدادی از دانشمندان مانند معماران، شاعران، و معلمانی بود که به بهبود امپراتوری او کمک کردند.

در دوران حکومت او امپراتوری مالی بزرگترین تولیدکنندهٔ طلا بود. در این زمان تقاضا برای طلا در جهان به اندازه چشمگیری افزایش یافته بود. به گونه‌ای که نیمی از طلای جهان را در اختیار داشت و همه آن متعلق به شخص پادشاه بود.

 

سقوط امپراتوری مالی

اندکی پس از پایان حکومت مانسا موسی، امپراتوری مالی شروع به ضعیف شدن کرد. در دهه 1400، امپراتوری شروع به از دست دادن کنترل در لبه های مرزهای خود کرد. سپس در دهه 1500 امپراتوری سونگهای به قدرت رسید. امپراتوری مالی در سال 1610 با مرگ آخرین مانسا، محمود چهارم، به پایان رسید.

 

گشاده‌دستی مانسا موسی پادشاه این امپراتوری در سفر حج ناخواسته موجب ویرانی اقتصادی مناطقی شد که کاروان وی از آن‌ها عبور می‌کرد. در شهرهای قاهره، مکه، و مدینه سرازیر شدن ناگهانی مقادیر زیاد طلا باعث کاهش ارزش این فلز برای چند دههٔ بعد و افزایش قیمت اجناس و ابزار دچار تورم شدیدی شد. در برگشت از مکه، زمانی که موسی از تأثیر بخشندگی‌هایش بر اقتصاد منطقه آگاه شد تمام طلای موجود در شهر قاهره را با بهرهٔ بالا وام گرفت تا تعادل به بازار بازگردد.

این تنها دورهٔ گزارش‌شده در تاریخ است که تنها یک نفر مستقیماً قیمت طلا را در حوزهٔ مدیترانه کنترل می‌کرد.[۵] این قرض دادن ارزان و بازپس‌گیری گران طلا باعث ورشکستگی امپراتوری مانسا موسی شد. همچنین او برای سفر خود آنقدر خرج کرد که دیگر هیچ طلایی باقی نماند بعد از مرگ مانسا موسی نیز پادشاهی او به دو پسرش رسید. اما آنها نتوانستند امپراطوری را نگه دارند و کشور به سرزمین‌های کوچک‌تر جدا شد و امپراطوری مالی فروپاشید. ورود اروپایی‌ها در دوران استعمار، پایان قطعی این پادشاهی بود.

 

حقایق جالب در مورد امپراتوری مالی باستان

  • برخی از مورخان تخمین می زنند که مانسا موسی ممکن است ثروتمندترین فرد تاریخ بوده باشد.
  • ثروت عظیم مالی از معادن طلا و نمک به دست آمد.
  • پایتخت امپراتوری نیانی بود. شهرهای مهم دیگر شامل تیمبوکتو، گائو، جنه و والاتا بودند.
  • امپراتوری مالی مسیرهای تجاری مهمی را در سراسر صحرای صحرا به اروپا و خاورمیانه کنترل می کرد.
  • شهر تیمبوکتو به عنوان مرکز آموزش و یادگیری در نظر گرفته می شد و شامل دانشگاه معروف Sankore بود.

منبع:ducksters.com

امپراطوری غنا باستان

آفریقای باستان/ امپراطوری غنا باستان

ایران باستان

تمدن ایران باستان/ حکومتهای ایران بعد ازدین اسلام

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا