آشنایی با علائم و راه جلوگیری از کرونا ویروس

دوشنبه 28 تیر 1400 سلامت
ویروس کرونا

ویروس کرونا چیست؟

کروناویروس‌ها (نام علمی: Coronaviruses) خانواده بزرگی از ویروس‌ها و زیر مجموعهٔ کروناویریده هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری‌های شدیدتری همچون سارس، مرس و کووید ۱۹ را شامل می‌شود. در این مقاله به علائم کرونا می پردازیم.

کروناویروس‌ها در سال ۱۹۶۵ کشف شدندو مطالعه بر روی آن‌ها به‌طور مداوم تا اواسط دهه ۱۹۸۰ ادامه داشت.این ویروس به‌طور طبیعی در پستانداران و پرندگان شیوع پیدا می‌کند، با این حال تاکنون هفت کروناویروس انسانی کشف شده‌است. آخرین نوع آنها، در دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین با همه‌گیری در انسان شیوع پیدا کرد.

ویروس کرونا خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که از بیماری سرماخوردگی گرفته تا بیماریهای شدیدتر مانند سندرم تنفسی  و سندرم شدید تنفسی حاد  باعث بیماری می شوند. ویروس کرونا نوعی جدید ویروس  است که قبلاً در انسان مشخص نشده است.

کورون ویروس ها  که در بسیاری از گونه های مختلف حیوانات از جمله شتر ، گاو ، گربه و خفاش ها شایع هستند. به ندرت ، كورو ویروسهای حیوانی می توانند افراد را آلوده كرده و سپس بین افراد گسترش یابند

 

ویروس کرونا با ایجاد عفونت تنفسی، نواحی بینی، گلو و سینوس‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این ویروس مرگبار اخیرا در کشور چین گسترش یافته و صدها نفر را مبتلا کرده است.

 

کرونای خطرناک اغلب در حیوانات وجود دارد و تنها انواع معدودی از آن بر انسان تأثیر می‌گذارد. این ویروس در چند هفته اخیر به سرعت در کشور چین گسترش یافته و افراد زیادی را درگیر کرده است.

 

علائم شایع کرونا:

شامل علائم تنفسی ، تب ، سرفه ، تنگی نفس و مشکلات تنفسی است. در موارد شدیدتر ، عفونت می تواند باعث ذات الریه ، سندرم حاد شدید تنفسی ، نارسایی کلیه و حتی مرگ شود.

علائم متفاوت ویروس کرونا به موارد زیر اشاره کرد:

  • آبریزش بینی
  • سردرد
  • عطسه و سرفه
  • گلودرد
  • تب
  • احساس ناخوشی کلی
  • مشکلات مربوط به روده مانند اسهال

در افراد مسن و کودکان که سیستم ایمنی آن‌ها چندان قوی نیست، این ویروس پیشرفت می‌کند و به مشکلات تنفسی پیشرفته‌تر از جمله برونشیت و ذات‌الریه منجر خواهد شد.

 

 

توصیه های استاندارد:

برای جلوگیری از شیوع عفونت شامل شستن منظم دست ، پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه ، پختن گوشت و تخم مرغ کاملاً است. از تماس نزدیک با هر کسی که علائم بیماری تنفسی مانند سرفه و عطسه دارد ، خودداری کنید.

در صورت ابتلا به ویروس کرونا چه کار کنیم.

۱-فعالیت های خارج از خانه را محدود کنید.

۲- به جز دریافت مراقبت های پزشکی به محل کار مدرسه یا محل های عمومی نروید

۳-از وسایل حمل ونقل عمومی استفاده نکنید

۴- خود را از دیگر افراد خانه جدا کنید

۵-در یک اتاق جدا با افراد خانه  بمانید

۶-هنگام سرفه و عطسه دستمال جلو دهان خود بگیرید

۷-بعد از سرفه وعطسه دستتان را حداقل ۲۰ ثانیه با آب وصابون بشویید

۸-با ماسک صورتتان را بپوشانید

۹- از دست زدن به چشم و بینی ودهان  جدا خوداری کنید

۱۰-علائم بیماری به ویژه تبتان را کنترل کنید

 

مطالعه ای که  به صورت مقطعی در دوره زمانی اسفند ۱۳۹۸ تا خرداد ۱۳۹۹ انجام شد نشان داد کلیه بیماران مشکوک به عفونت کووید ۱۹ که به درمانگاه عفونی بیمارستان امام خمینی شهر تهران مراجعه کرده‌بودند با علایم عفونت تنفسی (تب، آبریزش بینی، گلودرد، سرفه خشک و …)، علایم گوارشی (تهوع، استفراغ، دل‌درد و …) و علایم عمومی (درد عضلانی، ضعف، سردرد و سرگیجه) را دارا بوده اند.

با توجه به نتایج این مطالعه می‌توان گفت که علایم تب در ۵۴ درصد کل بیماران و سرفه در ۷۱ درصد کل بیماران، دو عامل مهم در شناسایی بیماران مبتلا به کووید بودند. سایر علایم مثل درد عضلانی، خستگی، سردرد، درد قفسه سینه و گلودرد در گروه بیماران سرپایی بیشتر از گروه بستری بود. برخی بیماران کمی پیش از تب علایمی از حالت تهوع و اسهال داشتند، تعداد دیگری علایمی مثل سردرد یا استفراغ خونی نیز داشتند و برخی پیش از بروز تب بدون علامت بودند.

مرجع : ایسنا، ویکی پدیا

ویتامین E

ویتامین E چیست / 12دلیل مهم ویتامین E چیست!

آنچه باید قبل از خرید روغن حیوانی بدانید

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا