سینمای ایران
۱-ماجرای نیمروز: رد خون
- کارگردان: محمدحسین مهدویان
- بازیگران اصلی: جواد عزتی، هادی حجازیفر، محسن کیایی، بهنوش طباطبایی، هستی مهدوی
- میزان فروش: ۳،۵۸۳،۸۹۹،۰۰۰
درباره فیلم:
«ماجرای نیمروز: رد خون» ادامه سری اول «ماجرای نیمروز» ساخته پرطرفدار محمدحسین مهدویان است. هرچند او بعد از فیلم اول به سراغ ساخت یک داستان ملودرام عاشقانه یعنی «لاتاری» رفت، اما دوباره به سینمای مورد علاقهاش بازگشت. اگر آثار پیشین مهدویان (مستندها و سریالها) را دنبال کردهباشید میدانید که او خوره تاریخ اجتماعی سیاسی معاصر ایران است و بهترین فیلمهایش را هم حول همین موضوع مورد علاقهاش، ساخته است.
۲-کلوپ همسران
- کارگردان: مهدی صباغ زاده
- بازیگران اصلی: محمدرضا شریفی نیا، میترا حجار، شقایق فراهانی، بیژن بنفشه خواه، گوهر خیراندیش
- میزان فروش: ۲،۰۹۰،۶۶۹،۰۰۰
درباره فیلم:
مهدی صباغزاده از کارگردانان و تهیهکنندگان قدیمی سینمای ایران است که آثار گیشهای زیادی را در سالهای گذشته تهیه کرده است. اینبار، خودش پشت دوربین «کلوپ همسران» ایستاده و فیلم را کارگردانی هم کرده است.
«کلوپ همسران» هرچند یک فیلم کمدی و سرگرمکننده است، اما سعی خود را میکند که حداقل استانداردهای سینمایی را رعایت کند. یعنی داستانش سر و ته داشته و فیلمنامه حاوی یک انسجام اولیه باشد. عموما فیلمهای کمدی این سالها از عدم انسجام فیلمنامه و داستان بیشترین لطمه را میخورند و فیلمسازان گمان میکنند، چون فیلم قرار است خندهدار و سرگرمکننده باشد، منطق روایی و کیفیت سینمایی آن دیگر اهمیتی ندارد. به همین دلیل است که اکثر کمدیهای ایرانی یا سخیف و لوده از آب درمیآیند یا آنقدر بد ساخته میشوند که تحملشان تا انتها، صبر ایوب میخواهد.
اما «کلوپ همسران» اینطور نیست و معلوم است که به ایدهاش فکر شده و برای ساختش به اصول سینمایی توجه داشتهاند. به هر حال مهدی صباغزاده از آدمهای بااصالت سینمای ایران است و مشخصا بهخاطر موفقیت در گیشه تن به لودگی و ساخت یک کمدی ضعیف نمیدهد.
سینمای ایران
۳-مسخرهباز
- کارگردان: همایون غنیزاده
- بازیگران اصلی: علی نصیریان، بابک حمیدیان، صابر ابر، هدیه تهرانی، رضا کیانیان
- میزان فروش: ۱،۲۱۳،۸۷۷،۰۰۰
درباره فیلم:
گفتن از «مسخرهباز» حقیقتا چندان کار آسانی نیست. چون دقیقا معلوم نیست که چیست و میان تئاتر، سینما و فیلم تئاتر سرگردان است. همایون غنیزاده کارگردان نامآشنای تئاتر که بابت تئاترهای گرانقیمت و استفاده از صحنههای پرطمطراق معروف است، اینبار به سراغ سینما آمده و فیلمی ساخته به نام «مسخرهباز» که جلوههای ویژه بسیار جالبی دارد! انگار کارگردان بهدلیل تازگی استفاده ازجلوههای ویژه این چنینی که پیشتر در تئاتر امکانش را نداشته، انقدر ذوقزده شده که خیلی توجه نکرده بههرحال بین مدیوم سینما و تئاتر یک فرقهایی در ساخت، روایت و تعریف قصه وجود دارد.
«مسخرهباز» هرچند در هفته اول فروش بسیار خوبی داشته و احتمالا تا سه، چهار هفته دیگر هم به همین منوال فروش بالایی داشته باشد، اما با افت فرو مواجه خواهد شد. چراکه تماشاگر سینما در ماه اول به هوای تبلیغات و ترکیب بازیگران به سالن کشیده میشود، ولی بعد که دهان به دهان از فیلم بشنود و بداند در چه فضایی میگذرد، دیگر بعید است تمایل چندانی به دیدنش داشته باشد. «مسخره باز» جایی میان سینما و تئاتر گیر کرده و بهترین تعریف برایش اینست: تله تئاتری که برای پرده عریض سینما فیلمبرداری شده است.
استفاده از بهترین تکنسینهای سینما باعث شده «مسخرهباز» کیفیت فنی قابل توجهی داشته باشد. اما فقط کیفیت فنی فیلم است که قابل توجه مینماید و داستان و روایت حتی کودکانه بهنظر میرسند. انگار کارگردان از هر فیلم یا اثری که خوشش آمده یک اکت یا مابهازا در «مسخرهباز» جاگذاری کرده تا پرمایه و متفکرانه بهنظر برسد.
در این میان تنها فیلمبرداری علی قاضی و تلاشهای سهیل دانش اشراقی و بازی علی نصیریان بسیار عالی و قابل تمجید است.
۴-درخونگاه
- کارگردان: سیاوش اسعدی
- بازیگران اصلی: امین حیایی، مهراوه شریفینیا، ژاله صامتی، پانتهآ پناهیها، محمود جعفری
- میزان فروش: ۷۸۹،۵۰۷،۰۰۰
درباره فیلم:
«درخونگاه» فیلم سوم سیاوش اسعدی و بهترین فیلم او تا به امروز است. کارگردانی که با همان دو فیلم اولش نشان داد که سینما را خوب میشناسد و جنس سینمایش، نه سینمای فضای بسته و آپارتمانی که سینمای پرده و لنداسکیپ است. «درخونگاه» که به مسعود کیمیایی پیشکش شده، متاثر از فضای فیلمهای او هم هست.
کلا اسعدی در آثار پیشینش هم نشان داده که وامدار سینمای مسعود کیمیایی است و «درخونگاه» بهترین ادای دین او به فیلمساز محبوبش است. فیلم خصوصا عالی و میخکوبکننده شروع میشود. با تیتراژی فکر شده و موسیقیای که یادآور موسیقی متن «سلطان» است.
«درخونگاه» فیلم تلخیست. از آن دست فیلمهایی که تلخیاش هرچند گزنده، اما سیاهنمایانه نیست و همین مسئله تاثیرگذاریش را دوچندان میکند.
هرچند فیلم در نیمه دوم خود کمی افت میکند و داستان آن خط مستقیم را از دست میدهد و به بیراهه میرود (حتی در اینجا هم تاثیر سینمای کیمیایی در شلختگی روایت دیده میشود.)، اما کماکان جذابیت خود را تا انتها حفظ میکند و در فصل پایانی یک سکانس تعقیب و گریز بسیار جالب هم دارد.
سینمای ایران
۵-سال دوم دانشکده من
- کارگردان: رسول صدرعاملی
- بازیگران اصلی: سها نیاستی، فرشته ارسطویی، علی مصفا، پدرام شریفی
- میزان فروش: ۵۵۷،۹۸۷،۰۰۰
درباره فیلم:
باز هم رسول صدرعاملی و باز داستان دختران نوجوانی که قرار است وارد دنیای آدم بزرگها شوند. احتمالا رسول صدرعاملی بیش از هر کارگردانی به احوالات دختران نوجوان و زیستشان در سینمای ایران پرداخته است. فیلم از این جهت کنجکاویبرانگیز بهنظر میرسد. ضمن اینکه فیلمنامه آنرا پرویز شهبازی به نگارش درآورده و این به خودی خود یعنی باید انتظار داستان عمیق و چالش برانگیزی را داشته باشیم. شهبازی به خوبی توانسته داستان دختران «امروز» را تعریف کند و فیلمی بهروز را نتیجه دهد.
فیلم «سال دوم دانشکده من» بهترین فیلم صدرعاملی در دو دهه اخیر است.
شریفی نیا که از هیکلش خجالت نمیکشه با اون خیک گنده اش چقدر زن بازی و جلف بازی خسته نشدی
تف به این سینمای کثاف تف
فیلم درخونگاه رو دیدم روی هم رفته فیلم خوبیه
فیلم مسخره باز باید قشنگ باش چون یکی از اسطوره های سینمای ایران آقای نصیریان ایفای نقش کرده
خیلی دوس دارم ببینمش ?