» سلامت » آشنایی با ۱۰ تا از خوردنی های حاوی پروبیوتیک

تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۲۹ - ۱۳:۰۵

آشنایی با ۱۰ تا از خوردنی های حاوی پروبیوتیک

آشنایی با ۱۰ تا از خوردنی های حاوی پروبیوتیک

۱۰ تا از خوردنی های حاوی پروبیوتیک

پروبیوتیک‌ها نوعی باکتری مفید برای بدن ما خصوصا برای دستگاه گوارش هستند. این باکتری‌ها به سلامت روده کمک بزرگی می‌کنند.

چرا که رشد باکتری‌های خطرناک را کنترل می‌کنند؛ باکتری‌های بدی که باعث عفونت‌ها و التهاب روده می‌شوند.

 

دو راه برای حفظ و افزایش باکتری‌های مفید وجود دارد:

۱-  غذاهای طبیعی وخوردنی های حاوی پروبیوتیک

۲-  قرص ها و پودر های حاوی پرو بیوتیک

۱۰ تا از خوردنی های حاوی پروبیوتیک

۱-ماست سنتی

یکی از بهترین غذاهای دارای پروبیوتیک ماست سنتی است. هنگام خرید ماست پروبیوتیک به دنبال ماست‌های سنتی، ماست‌ پروبیوتیک مخصوص و ماست شیر بز باشید! شیر بز منبع خوبی برای پروتئین، ویتامین و مواد معدنی است، هضم آن راحت‌تر است و کمتر از شیر گاو، در افراد ایجاد آلرژی می‌کند. ماست بز مقدار زیادی انواع پروبیوتیک  دارد .

بیشتر بخوانید :ماست پرو بیوتیک چه خواصی دارد

Image result for پنیر های سنتی4"

 ۲-پنیر پاستوریزه نشده

پنیرهای کهنه‌ی خام به خصوص، شامل مقادیر زیادی از پروبیوتیک‌ها هستند، به ویژه هنگامی که از شیر گوسفند و بز تهیه شده باشند.

چند نمونه از پنیرهایی که حاوی مقادیر زیادی پروبیوتیک هستند، عبارتند از: گودا، چدار، پرولون و گریور.

Image result for سرکه سیب"

 ۳-سرکه سیب

هرچند سرکه سیب خود یک ماده‌ی خوراکی پروبیوتیک نیست، اما حاوی ماده‌ای است که برای پروبیوتیک‌ها بسیار کمک‌کننده است (به خصوص هنگامی که با هم مصرف می‌شوند). این ماده سیب تخمیرشده‌ است. سیب تخمیرشده ترکیب بسیار مهمی دارد که برای داشتن فرایند هضم مناسب ضروری است.

این عنصر پکتین نامیده می‌شود و اغلب اوقات با مزایای سرکه سیب به اشتباه گرفته می‌شود به دلیل این که رشد باکتری سالم را در روده ترویج می‌کند.این باکتری‌ها چیزی جز پروبیوتیک نیستند.

Image result for کفیر"

خوردنی های حاوی پروبیوتیک

۴-کفیر

نوعی لبنیات تخمیر شده است که ظاهری شبیه ماست دارد می‌توان آن را با شیر گاو یا شیر بز تهیه کرد. با اضافه کردن قارچ کفیر به شیر و محصولات لبنی طی فرایندی خاص، نوشیدنی کفیر، دوغ کفیر، و ماست کفیر تهیه می‌شود که دارای میزان بسیار بالایی پروبیوتیک است. کفیر همچنین منبع خوبی برای تامین آنتی اکسیدان است و از قرن‌ها پیش مورد استفاده بوده است. خیلی راحت می‌توان محصولات دارای کفیر را از سوپر مارکت‌ها خرید یا اینکه با خرید پودر قارچ کفیر، در منزل کفیر خانگی سالم تولید کرد و از فواید آن بهره‌مند شد.

Image result for کلم ترش"

خوردنی های حاوی پروبیوتیک

۵-کلم ترش

ظاهری شبیه به ترشی کلم دارد که با کلم سفید درست شده باشد. کلم ترش در اصل از چین آمده و به اروپا و دیگر نقاط دنیا رسیده است و طعم بسیار خوبی دارد. اما علاوه بر خوشمزگی، دارای مقدار زیادی باکتری مفید، ویتامین B، ویتامین C، ویتامین K، کلسیوم، منیزیوم، فولات، آهنر، پتاسیوم، و روی است! فیبر و پروبیوتیک کلم ترش فرایند هضم را بهبود می‌دهند و از بسیاری از بیماری‌های گوارشی پیشگیری می‌کنند. کلم ترش را با خیلی از غذاها مثل گوشت، سوسیس، کالباس و انواع سالاد می‌خورند. می‌توانید با کمی مطالعه دستور تهیه کلم ترش یا “Sauerkraut” را پیدا کنید و کلم ترش خانگی خودتان را تهیه کنید.

Image result for خیار شور"

۶-ترشی

ترشیجات دارای پروبیوتیک هستند! البته منظورمان لواشک و آلو نیست، بلکه ترشی‌های خانگی مثل خیارشور و ترشی کلم یا هر سبزیجات دیگر است.

۱۰ تا از خوردنی های حاوی پروبیوتیک

بیشتر بخوانید :پروبیوتیک چیست

Image result for کیمچی"

۷-کیمچی

یکی از معروف‌ترین خوراکی‌های آسیای شرقی که به تمام دنیا رسیده است. کمیچی هم نوعی ترشی کلم است که به شدت ادویه‌دار و مزه‌دار شده است. کیمچی در اصل متعلق به کره است و در کنار غذای اصلی خورده می‌شود. دارای میزان قابل توجهی باکتری مفید برای بدن و همچنین ویتامین C، ویتامین B، کلسیوم، آهن، پتاسیوم و فیبر است. اگر می‌توانید ادویه و فلفل زیاد را تحمل کنید کیمچی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و از فواید و طعم قوی

آن لذت ببرید. کیمچی را هم می‌توانید در رستوران‌های آسیایی میل کنید و هم در خانه خودتان تهیه کنید.

Image result for تمپه"

۸-تمپه

اگر نمی‌دانید تمپه چیست، تمپه مانند توفو، یکی از فراورده‌های سنتی سویا است. این خوراکی ظاهری شبیه به کیک دارد و منبع بسیار خوبی برای پروتئین است. فرایند تخمیر در سویا

نیز این ماده غذایی را تبدیل به یک ماده غذایی با ارزش بالا کرده است. بسیاری از گیاه‌خواران با تمپه آشنا هستند اما متاسفانه در ایران کمی سخت می‌توان آن‌ را پیدا کرد.

Image result for شکلات تلخ"

۹-شکلات تلخ

خود شکلات به تنهایی دارای پروبیوتیک نیست، اما محققان پی برده‌اند که شکلات به حمل و جذب پروبیوتیک در بدن کمک می‌کند! اما چطور؟ شکلات دارک به این باکتری‌های زنده کمک می‌کند تا از PH قوی دستگاه گوارش جان سالم به‌در ببرند و خود را به روده برسانند. به دلیل این قابلیت محافظت کننده شکلات، پروبیوتیک‌ها را می‌توانند به شکلات‌های بسیار با کیفیت یا شیر شکلات اضافه کنند. این قابلیت یکی از چندین ویژگی منحصربه‌فرد شکلات است.

Image result for کومبوجا"

۱۰- چای تخمیری کومبوجا

تهیه‌ی کومبوجا با استفاده از قارچ کومبوجا انجام می‌شود. این ماده باعث تخمیر چای سیاه می‌شود.

هرچند مزایای کومبوجا عبارت است از پشتیبانی سیستم گوارش، سم‌زدایی کبد و افزایش انرژی، اما این نوشیدنی یک منبع عالی از پروبیوتیک‌ها نیز محسوب می‌شود.

گفته می‌شود کامبوجا که به طور معمول به عنوان نوعی چای دم‌کرده سرو می‌شود، فرایند هضم را در بدن شما بهبود می‌بخشد و در عین حال توانایی حفاظت از بدن در برابر ویروس‌های خطرناک مانند کاندیدا و مبارزه با آن‌ها را دارد.

فال روزانه


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : سلامت
ن
Bilit Arzan Bilit Kish
ارسال دیدگاه