آشنایی با روش های درمان حساسیت فصلی 

دوشنبه 15 خرداد 1402 سلامت
آشنایی با روش های درمان حساسیت فصلی 

آشنایی با روش های درمان حساسیت فصلی

حساسیت به معنای واکنش اشتباه سیستم ایمنی بدن در برابر ماده‌ای است که آلرژن نامیده می‌شود. در حالت طبیعی، سیستم ایمنی بدن به دفاع از بدن در برابر باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌پردازد. اما در برخی موارد، زمانی که مواد حساسیت‌زا حضور دارند، سیستم ایمنی بدن به نادرستی شروع به کار می‌کند و با واکنش‌هایی مانند سرفه، عطسه و خارش، به آلرژن پاسخ می‌دهد. مواد حساسیت‌زا ممکن است شامل دانه گرده‌ها، قارچ‌ها و سایر مواد باشند. درمان سرفه آلرژیک، آلرژی بینی و کیپ شدن بینی و سایر علائم حساسیت، از جمله مهمترین مسائلی است که برای بسیاری از افراد با حساسیت‌های مختلف، به یک دغدغه تبدیل می‌شود.

آشنایی با روش های درمان حساسیت فصلی 

آشنایی با روش های درمان حساسیت فصلی 

هیستامین چیست؟

عده اي از سلول‌هاي ایمنی بدن، زمانی کـه در تماس با آلرژن ها قرار می گیرند، هیستامین ترشح میکنند. در قسمتی ازبدن که هیستامین آزاد میشود، علائم التهابی ظاهر می گردند و موجب تورم، قرمزی؛ خارش و خلط میشود.

استفاده از آنتی هیستامین مانند قرص سیتریزین برای درمان حساسیت فصلی

بعضی از سلول‌های ایمنی بدن، هنگامی که با آلرژن در تماس قرار می‌گیرند، هیستامین را آزاد می‌کنند. زمانی که هیستامین در بخشی از بدن آزاد می‌شود، علائم التهابی مانند تورم، قرمزی، خارش و ترشح خلط ایجاد می‌شود.

درمان سریع آبریزش بینی و عطسه چیست؟

باید صادقانه گفت که آسان‌ترین و سریع‌ترین روش درمان حساسیت فصلی استفاده از داروهای ضد حساسیت است.

عادات غذایی مناسب برای درمان حساسیت فصلی

بدون شک، پزشک برای رفع مشکل شدید شما از دارو استفاده کردن را توصیه خواهد کرد، اما پس از آنکه از شرایط اضطراری خارج شدید، می‌توانید به تغذیه خود توجه بیشتری داشته باشید. یکی از روش‌های درمان حساسیت فصلی، مصرف مواد خوراکی و میوه‌هایی است که می‌توانند به کاهش حساسیت فصلی کمک کنند. یک رژیم غذایی سالم می‌تواند علائم حساسیتی را کاهش داده و بهبود بخشید.

بیشتر امگا ۳ بخورید

اومگا ۳ یک اسید چرب مفید است و در مواد غذایی مانند ماهی، تخم مرغ، گردو، روغن آفتابگردان، تخم کدو، تخم کتان، کنجد و فندق یافت می‌شود. به دلیل خواص ضد التهابی‌اش، مصرف اومگا ۳ در هر سنی توصیه می‌شود و برای افرادی که با آلرژی فصلی مبتلا هستند، باید با دقت مصرف شود. می‌توانید قرص روغن ماهی را به صورت آزاد ولی با مقدار مشخص مصرف کنید.

بیشتر امگا ۳ بخورید

بیشتر امگا ۳ بخورید

از محصولات پروبیوتیک استفاده کنید

ماست و برخی دیگر از مواد خوراکی دارای باکتری پروبیوتیک هستند کـه موجب حفاظت از میکروبیوم روده میشود. این ماده ضد التهاب اسـت و می تواند برای درمان حساسیت فصلی تأثیر مثبتی داشته باشد.

از خوردن میوه‌ های آلرژی‌ زا اجتناب کنید

مصرف بعضی از میوه‌ها و خوراکی‌ها می‌تواند عوارض حساسیتی را شدت بخشد. مصرف این مواد غذایی می‌تواند باعث خارش در گلو و علائمی مانند عطسه و آبریزش بینی شود. علت این حساسیت به مواد خوراکی، وجود پروتئین‌هایی است که شبیه به پروتئین‌های موجود در دانه گرده هستند.

افرادی که حساسیت به گرده‌افشانی گیاهان دارند، ممکن است نسبت به میوه‌هایی مانند هویج، مغز آجیل، کرفس و هلو نیز حساسیت نشان دهند. همچنین، کسانی که حساسیت به سبزیجات و چمن دارند، پس از مصرف گوجه فرنگی، خربزه، طالبی، پرتقال و موز نیز ممکن است با علائم حساسیتی مواجه شوند.

بیشتر میوه و سبزیجات مصرف کنید

علاوه بر حساسیت‌های خوراکی، خوردن میوه و سبزیجات یکی از راه‌های درمان حساسیت فصلی است. این خوراکی‌ها به دلیل ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن‌ها، مفید هستند. ویتامین C در واقع یک آنتی‌هیستامین طبیعی است که به بدن در مبارزه با آلرژن‌ها کمک می‌کند و از بروز علائم بیماری و حساسیت فصلی جلوگیری می‌کند.

عسل بخورید

عسل طبیعی کاملاً مفید برای بدن است. در عسل طبیعی، به دلیل حضور زنبور در فرآیند تولید، مقدار کمی گرده وجود دارد که به مقاومت بیشتر بدن در برابر دانه گرده کمک می‌کند.

به علت اینکه گرده‌ای که در عسل طبیعی دیده می‌شود، از گل حاصل شده و با انواع دانه‌های گرده موجود در درختان و سبزیجات که بیشتر افراد حساسیت نشان می‌دهند، متفاوت است، برخی افراد ممکن است به آن حساسیت نشان دهند. برای مصرف بیشتر عسل، بهتر است اطمینان حاصل کنید که به مقدار کمی از گرده نیز حساسیت نشان نمی‌دهید.

روش‌ هایی برای مبارزه با آلرژی قبل از شروع

با گذشت زمان و سال‌ها از داشتن حساسیت فصلی، فرد ممکن است خودش را به زمان شروع حساسیتش در ماه یا فصلی از سال عادت دهد. اگرچه نمی‌توان زمان شروع حساسیت را تغییر داد، اما با رعایت برخی راهکارها، می‌توان از بروز حساسیت جلوگیری کرده یا آن را کاهش داد.

زمان مناسب خروج از منزل را پیدا کنید

برای جلوگیری از بروز حساسیت فصلی، می‌توانید اخبار را دنبال کرده و میزان گرده‌های موجود در هوا را در نظر بگیرید. در روزهای آلوده، توصیه می‌شود از خانه بیرون نروید. با دنبال کردن اخبار روز، می‌توانید از غلظت مواد آلاینده موجود در هوا مطلع شوید و در وضعیت ناسالم، از خانه خارج نشوید.

همچنین، بهتر است در ساعاتی که سطح دانه‌های گرده بیشتر است، یعنی از ساعت ۵ تا ۱۰ صبح، بیرون نروید و اگر امکانش هست، کارهای بیرون از خانه را به بعد از ظهر موکول کنید. بعد از بارش باران، بهترین زمان برای بیرون رفتن افراد حساس است.

عامل اصلی حساسیت را بشناسید

دانه گرده‌اي کـه این بلا را سرتان آورده، شناسایی کنید و تا حد ممکن بـه فضایی کـه این درخت یا گیاه در آن زندگی می کند، نروید. تا حد ممکن در آن فصل بـه خصوص، بـه طبیعت و سبزه‌زار نروید و اگر چاره‌اي جز رفتن ندارید، حتما از ماسک استفاده کنید.

عامل اصلی حساسیت را بشناسید

عامل اصلی حساسیت را بشناسید

به نظافت خانه اهمیت بدهید

برای کاهش علایم حساسیت فصلی، تمیز کردن خانه را به‌طور منظم انجام دهید. وجود گرد و غبار روی وسایل و سطح زمین می‌تواند علائم آلرژی را شدت بخشد. برای خشک کردن لباس‌های شسته شده، آن‌ها را در هوای آزاد پهن نکنید.

از دستگاه تهویه هوا در داخل خانه استفاده کنید تا هوای تنفسی شما پاک باشد. در صورت داشتن حساسیت بالا، ملحفه و روتختی‌های خود را هفته‌ای یکبار بشویید. از فرش‌هایی که پرز زیادی دارند، پرهیز کنید. در طول فصل حساسیت، پنجره‌های خانه و خودرو را بسته نگه دارید.

برنامه دارویی را جدی بگیرید

قبل از شروع موعد مشخص، دو هفته قبل، توصیه‌های پیشگیری یا مصرف دارو را شروع کنید. تزریق برخی داروها برای یک فصل کامل می‌تواند شما را از داشتن علائم آزاردهنده حساسیت نجات دهد. داروهای ضد حساسیت در تعداد زیادی از موارد خواب‌آور هستند. در صورتی که نمی‌خواهید دچار رخوت و خواب‌آلودگی شوید، حتماً در زمان خرید دارو از داروساز عوارض آن را جویا شوید.

برنامه دارویی را جدی بگیرید

برنامه دارویی را جدی بگیرید

بهداشت فردی را رعایت کنید

در طول حساسیت فصلی، از لنز چشمی استفاده نکنید. اگر دانه‌های گرده در زیر لنز قرار بگیرند، ممکن است باعث مشکلات بیشتری شود. دانه‌های گرده نه تنها بر روی لباس‌ها، بلکه روی مو و پوست نیز می‌نشینند. این دانه‌ها ذرات بسیار ریزی هستند که با چشم دیده نمی‌شوند. بعد از بازگشت به خانه و صبح بعد از بیدار شدن، توصیه می‌شود دوش بگیرید و لباس‌های خود را تعویض کنید.

رطوبت محیط را کم کنید

قارچ در شرایطی که رطوبت و دمای محیط بالا باشد، رشد بهتری دارد. از آنجایی که قارچ یکی از عوامل حساسیت زا است، می‌تواند منجر به افزایش مشکلات آلرژیک شود. در روزهای بارانی، که رطوبت هوا بیشتر می‌شود، ذرات قارچ بیشتر ظاهر می‌شوند. بنابراین، برای کاهش این مشکل، سطح رطوبت محیط زندگی را پایین نگه دارید.

از استرس جلوگیری کنید

شاید برایتان جالب باشد کـه استرس حتی در بروز علائم حساسیت فصلی هم شـما را رها نمی کند. مدیتیشن و انجام فعالیت‌هایي کـه سطح استرستان را کم میکند، اگرهم باعث کاهش حساسیت فصلی نشود، حداقل سلامت بدن‌تان را حفظ می کند.

از استرس جلوگیری کنید

از استرس جلوگیری کنید

از لوازم غیرضروری و معطر استفاده نکنید

استفاده از عطر و هر چیزی که رایحه اضافی را در خانه منتشر می‌کند، مانند شمع و عود، ممکن است برای افراد حساس به حساسیت فصلی مضر باشد. در طول زمانی که حساسیت فصلی برای شما اتفاق می‌افتد، بهتر است از این نوع مواد خوشبوکننده در خانه استفاده نکنید.

عروسک‌های پشمالو قابل توجه و جذاب برای همه هستند، اما باید بدانید که آن‌ها منبع اصلی جذب گرد و غبار و مواد حساسیت‌زایی مانند دانه گرده هستند. حداقل در فصل حساسیت، بهتر است این عروسک‌ها را از جلوی چشم دور کنید و یا به خیریه‌ها اهدا کنید.

با کلر بجنگید

هوا به طور قابل توجهی گرم شده است و تب شنا کردن و بهره‌برداری از استخر روز به روز داغ‌تر می‌شود. با این حال، نکته منفی مربوط به استخر، حضور کلر در آب است. این ماده برای افراد حساس به آلرژی مضر است و می‌تواند وضعیت را بدتر کند. گاز کلر تأثیری مشابه دود دارد. استخرهای سرپوشیده به دلیل اینکه گاز کلر در فضای کوچکی محبوس می‌شود، شرایط بدتری نسبت به استخرهای باز دارند.

با کلر بجنگید

با کلر بجنگید

از کالای خواب غیرطبیعی استفاده نکنید

برای تحقیق در مورد مواد پر شده درون بالش، لحاف و تشک، باید به این نکته توجه شود که برخی از این محصولات از پر طبیعی پرندگان ساخته می‌شوند. در این حالت، شکستن پرهای درون رخت خواب و خرد شدن آن‌ها ممکن است باعث بروز حساسیت شود. برای افراد حساس، بهتر است از الیاف مصنوعی مانند پلی‌استر استفاده شود.

سلامت و زیبایی پوست

سلامت و زیبایی پوست / این غذاها را بخورید تا زیبا و جوان بمانید

مزایای خیساندن پاها در سرکه

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا