ارزن/ آیا ارزن برای رشد کودکتان بهتر از برنج است؟

شنبه 24 اردیبهشت 1401 سلامت
ارزن چیست

آیا ارزن برای رشد کودکتان بهتر از برنج است؟

ارزن:چند سال اول زندگی کودک برای رشد جسمی و شناختی بسیار مهم است. نسبت رشد در این مرحله بسیار بیشتر از سایر مراحل زندگی است. علاوه بر این، این پایه بر کل چرخه زندگی آنها تأثیر می گذارد. در میان عوامل دیگر، غذا یکی از عوامل مهم و قابل کنترل است. محصولات سنتی مانند برنج، گندم، ذرت و ارزن منابع انرژی خوبی برای بدن هستند. با این حال، وقتی به رشد کودک فکر می کنیم، عامل مهم انتخاب بهترین محصول برای تکیه بر آن است. این مقاله در مورد فواید تغذیه‌ای ارزن، نحوه انتخاب بهتر آن نسبت به برنج و فواید آن برای رشد کودک بحث می‌کند.

 

ارزن چیست

ارزن چیست

ارزن چیست

ارزن غله ای دارای دانه‌های کروی شکل است. ارزن می‌تواند به رنگ‌های زرد، سفید یا قهوه‌ای باشد. جوانهٔ ارزن مانند ذرت نسبت به اندازه دانهٔ غلّه بزرگ است. ارزن شبیه به گاورس است و به عنوان غذای پرندگان استفاده می‌شود. در برخی از نقاط جهان آن را مانند برنج می‌پزند. به خاطر نوع ماتریکسِ پروتئین نشاستهٔ ارزن می‌تواند تحت نور کدر، شفّاف و نیمه شفاف باشد. ارزن حاوی آهن است.

ارزن به عنوان غلات یا غلات در سراسر جهان کشت می شود. آنها علف های کوچک دانه بسیار متغیر هستند. علاوه بر این، آنها دارای محتوای غذایی بالایی هستند. متخصصان تغذیه معتقدند که ارزن از نظر خواص غذایی چندین برابر بهتر از گندم یا برنج است.

ارزن سرشار از آهن، روی، کلسیم، پتاسیم، منیزیم، ویتامین ها و پروتئین است. آنها معمولاً اندازه کوچکی دارند و شکلی گرد دارند. علاوه بر این، ارزن های مختلف دارای مواد مغذی مختلفی هستند که برای بدن انسان در حال رشد کافی است.

 

انواع ارزن هایی که کودکان می توانند مصرف کنند عبارتند از:

ارزن مروارید (باجرا)

رایج ترین و در دسترس ترین ارزن است. مردم آفریقا، آسیا و سواحل جنوبی شبه جزیره عربستان به طور گسترده رشد می کنند و مصرف می کنند. مقادیر مناسبی از کلسیم، منیزیم، فیبر و پروتئین را ارائه می دهد.

ارزن انگشتی (راگی)

ارزن انگشتی که در هند به نام راگی معروف است، در مناطق آب و هوایی کمی سردتر رشد می کند. سرشار از اسیدهای آمینه و پروتئین است. رشد مغز را در کودکان در حال رشد تسهیل می کند. علاوه بر این، دارای غلظت بالایی از کلسیم و آهن است که برای استخوان ها و تشکیل گلبول های قرمز مفید است.

ارزن آمارنات (راجگیرا)

این ارزن سرشار از پروتئین و فیبر غذایی است و یک ارزن سالم است که هضم و سطح کلسترول را بهبود می بخشد. در نتیجه برای سلامت قلب و عروق شما مفید است. علاوه بر این، سرشار از کلسیم، ویتامین ها و سایر مواد معدنی است.

ارزن دم روباهی (کاکوم)

سرشار از کربوهیدرات است که به تعادل سطح قند خون کمک می کند. علاوه بر این میزان آهن بالایی دارد. در نهایت، برای کودکان در حال رشد، به توسعه یک سیستم ایمنی سالم کمک می کند.

ارزن سورگوم (جوار)

ارزن سورگوم که به نام جوار نیز شناخته می شود، سرشار از ریزمغذی ها، پروتئین، آهن و فیبر است. همچنین آنتی اکسیدان بالایی دارد و به افزایش متابولیسم بدن کمک می کند.

ارزن بارنیارد (سانوا)

این ارزن سالم و سرشار از فیبرهای غذایی است. در نتیجه به تنظیم حرکات روده کمک می کند. علاوه بر این، کلسیم و فسفر بالای آن به تقویت تراکم استخوان کمک می کند که برای کودکان ضروری است.

ارزن کودو

ارزن قابل هضم است که حاوی کلسیم، آهن، پتاسیم، منیزیم و روی است. علاوه بر این، سیستم عصبی را به میزان قابل توجهی تقویت می کند.

 

ارزن چیست

ارزن چیست

ارزن بهتر از برنج است؟

این یک بحث بی پایان است که کدام غلات برای رشد کودک شما سالم تر است. به عنوان مثال، برخی از کارشناسان معتقدند که ارزن سالم تر است، در حالی که اکثر متخصصان تغذیه معتقدند که ارزن برای رشد کودک شما بهتر است.

چندین مطالعه تحقیقاتی بر این باورند که برنج یک محصول غذایی سالم است زیرا به حفظ وزن سالم کمک می کند. علاوه بر این، یک نظرسنجی نشان می دهد که مصرف طولانی مدت برنج منجر به دریافت بهتر مواد مغذی و کیفیت رژیم غذایی در کودکان می شود.

علاوه بر این، نشان می‌دهد که مصرف برنج مصرف بالاتر ویتامین D، فولات، منیزیم، آهن، پروتئین، ویتامین B12، تیامین، نیاسین و روی را تضمین می‌کند که همگی برای رشد سالم کودک ضروری هستند. با این حال، ارزن هنوز هم انتخاب سالم تری نسبت به برنج برای کودکان است. در اینجا دلیل آن است:

آیا استفاده از فویل آلومینیومی در پخت و پز امن است؟

1-هم برنج و هم ارزن فیبر کافی دارند. با این حال، ارزن نسبت به برنج فیبر بیشتری دارد. از این رو ارزن می تواند گزینه بهتری باشد، به ویژه برای بهبود سیستم گوارشی، حرکات روده و تنظیم وزن کودک.

2-برنج تقریباً 2.69 درصد پروتئین دارد و کربوهیدرات بالایی دارد. در عین حال، ارزن نسبت به برنج کربوهیدرات کمی دارد و حاوی مقدار بیشتری پروتئین است.

3-اگرچه برنج مقداری ویتامین و پروتئین نیز دارد، ارزن دارای ترکیبات بالاتری از مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری است. در مقایسه، مشخصات کلی برنج به اندازه ارزن سالم نیست.

 

ارزن چیست

ارزن چیست

فواید مصرف ارزن:

1. باعث رشد کودک می شود

مطالعات نشان می دهد که خوردن ارزن باعث رشد بهتر کودکان می شود. هنگام بررسی فواید تغذیه ای، این تحقیق نشان داد که با جایگزین کردن برنج با ارزن در رژیم غذایی کودکان، می تواند رشد کودکان و نوجوانان را بین 26 تا 39 درصد افزایش دهد. نتایج همچنین نشان می دهد که می تواند با سوء تغذیه در کودکان مبارزه کند. کودکانی که معاینه شدند و وعده‌های غذایی مبتنی بر ارزن سرو کردند،

 

2. سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد

متخصصان تغذیه HealthifyMe بیان می‌کنند که اجرای وعده‌های غذایی و دستور العمل‌های خوشمزه مبتنی بر ارزن ممکن است به کودکان و بزرگسالان کمک کند تا مواد غذایی بیشتری را از غذا دریافت کنند. در نتیجه بدن و سبک زندگی سالم تری خواهند داشت.

ارزن علاوه بر مواجهه با سوءتغذیه در کودکان، می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و کمبود آهن را نیز کاهش دهد. متأسفانه، کودکان نیز ممکن است سطح کلسترول بالایی داشته باشند. ارزن منبع غذایی خوبی برای کسانی است که سطح کلسترول آنها افزایش یافته است. آنها به کاهش سطح کلسترول کمک می کنند و خطر ابتلا به مشکلات قلبی را در کودکان در زمان بزرگ شدن کاهش می دهند. علاوه بر این، ارزن می تواند به مبارزه با بیماری های قلبی عروقی، چاقی و کمبود کلسیم کمک کند.

 

3. حاوی مقدار زیادی کلسیم است

کلسیم یک ماده مغذی ضروری برای رشد کودک است زیرا استخوان ها و دندان ها را تقویت می کند. شواهد موجود نشان می دهد که 28 درصد از کلسیم موجود در ارزن انگشتی در دسترس زیستی است. علاوه بر این، بیان می کند که ارزن انگشتی می تواند 100 میلی گرم کلسیم در هر 100 گرم غلات به شما بدهد. بنابراین، اگر به درستی در مقادیر کافی مصرف شود، می تواند به غلبه بر کمبود کلسیم کمک کند.

 

فواید ارزن چیست

فواید ارزن چیست

4. به مدیریت وزن بدن کمک می کند

چاقی یکی از دلایل مهم نگرانی در نسل های جوان است و همین طور کمبود وزن. این به دلیل تغییر سبک زندگی و عادات غذایی و الگوهای نامنظم هر دو رخ می دهد. تحقیقات روی 300 کودک نشان داد که کودکانی که از فست فودها و تغذیه ناسالم استفاده می کنند BMI غیر طبیعی دارند. این مطالعه ارتباط مستقیم بین چاقی دوران کودکی با عادات غذایی را ثابت کرد. ارزن منبع کربوهیدرات های پیچیده و سرشار از فیبر است. محتوای بالای فیبر به حرکت روده شما کمک می کند، کودک را برای مدت طولانی سیر نگه می دارد و به دفع سموم از بدن کمک می کند.

 

5. از دیابت جلوگیری می کند

در مقایسه با سایر انواع غذایی، ارزن از نظر ریزمغذی‌ها غنی‌تر است اما شاخص گلیسمی پایینی دارد. در نتیجه، ارزن می تواند به تنظیم قند خون در برخی از کودکانی که از سطح نامنظم قند خون رنج می برند کمک کند.

 

6. سایر مزایای

ارزن یک غذای پر پروتئین است. پخت و پز مانند کینوا باعث کاهش پروتئین نمی شود. بنابراین، ارزن برای رشد و نمو عضلانی کودکان مفید است که روز به روز بی تحرک تر می شوند.

ارزن سرشار از فیبر و قندهای ساده کم است و به همین دلیل منبع کربوهیدرات خوبی است. در نتیجه، شاخص گلیسمی پایینی دارد و در مقایسه با گندم یا برنج، قند خون کاهش یافته است. از این رو، اضافه کردن آنها به رژیم غذایی کودک ایده خوبی است، که در آن غذاهای شیرین و شیرین به وفور وجود دارد.
ارزن سرشار از فیبر است و روده بزرگ را مرطوب می کند که به جوانان کمک می کند از یبوست جلوگیری کنند. علاوه بر این، ارزن سرشار از پری بیوتیک است که برای سلامت روده مفید است. ارزن همچنین سرشار از منیزیم است، یک ماده معدنی که برای عملکرد طبیعی عصبی عضلانی ضروری است. همچنین به انقباضات طبیعی ماهیچه ها کمک می کند. علاوه بر این، برای رشد استخوان ضروری است.

فواید بوسیدن

8 مزیت شگفت انگیز بوسیدن برای سلامتی

مدیتیشن

چگونه برای مبتدیان مدیتیشن کنیم

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا