آنچه درباره بیماری تیروئید در بارداری باید بدانید؟

سه‌شنبه 21 دی 1400 سلامت
بیماری تیروئید در بارداری

بارداری چگونه بر عملکرد طبیعی تیروئید تأثیر می گذارد؟

برخی از علائم و نشانه‌های پرکاری تیروئید در بارداری طبیعی رخ می‌دهد، از جمله ضربان قلب سریع‌تر، مشکل در مقابله با گرما و خستگی.

هورمون های بارداری معروف به گنادوتروپین جفتی انسانی یا hCG و استروژن منجر به افزایش سطح هورمون تیروئید در خون شما می شود.

hCG ساخته شده توسط جفت تیروئید را تحریک می کند تا بیش از حد هورمون تولید کند. افزایش استروژن منجر به افزایش سطح گلوبولین متصل به تیروکسین می شود که هورمون تیروئید را در خون حمل می کند.

به دلیل این تغییرات هورمونی طبیعی ، درک آزمایشات عملکرد تیروئید در دوران بارداری دشوار است. هورمون تیروئید برای رشد طبیعی سیستم عصبی و مغز کودک بسیار مهم است. در سه ماهه اول بارداری ، جنین به تأمین تیروئید از مادر از طریق جفت بستگی دارد.

در زنان سالم ، تیروئید در دوران بارداری بزرگ می شود. بزرگ شدن تیروئید می تواند نشان دهنده بیماری تیروئید باشد که باید بلافاصله تشخیص داده شود. مشکلات تیروئید در دوران بارداری به دلیل افزایش سطح هورمون ، افزایش اندازه تیروئید ، خستگی و سایر عوامل دشوار است.

 

تیروئید در بارداری

تیروئید در بارداری

هورمون های تیروئید چه نقشی در بارداری دارند؟

هورمون های تیروئید برای رشد طبیعی مغز و سیستم عصبی کودک شما ضروری هستند. در طول سه ماهه اول – 3 ماه اول بارداری – کودک شما به تامین هورمون تیروئید شما بستگی دارد که از طریق پیوند خارجی NIH جفت می آید. در حدود 12 هفتگی، تیروئید کودک شما به خودی خود شروع به کار می کند، اما تا هفته 18 تا 20 بارداری به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی کند.

دو هورمون مرتبط با بارداری – گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) و استروژن – باعث افزایش سطح هورمون تیروئید اندازه گیری شده در خون شما می شوند. تیروئید در زنان سالم در دوران بارداری اندکی بزرگ می شود، اما معمولاً به اندازه ای نیست که متخصص مراقبت های بهداشتی در طول معاینه فیزیکی احساس کند.

تشخیص مشکلات تیروئید در بارداری به دلیل سطوح بالاتر هورمون‌های تیروئید و سایر علائمی که هم در بارداری و هم در اختلالات تیروئید رخ می‌دهد، دشوار است. برخی از علائم پرکاری تیروئید یا کم کاری تیروئید به راحتی قابل تشخیص است و ممکن است پزشک شما را وادار کند که شما را برای این بیماری های تیروئید آزمایش کند.

نوع دیگری از بیماری تیروئید، تیروئیدیت پس از زایمان، می تواند پس از تولد نوزاد شما رخ دهد.

 

تیروئید در بارداری

تیروئید در بارداری

1-پرکاری تیروئید در بارداری چیست؟

پرکاری تیروئید ممکن است در بارداری به دلیل بیماری گریوز یا بیماری بازدو رخ دهد که در آن هورمونهای تیروئید کافی تولید نمی شود.

بیماری گریوز یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به جای مبارزه با باکتری ها یا ویروس ها ، به سلول ها و اندام های بدن حمله می کند.

با بیماری گریوز ، آنتی بادی توسط سیستم ایمنی بدن به نام ایمونوگلوبولین تحریک کننده تیروئید یا TSI آزاد می شود. این باعث می شود که غده تیروئید بیش از حد هورمون تیروئید تولید کند.

در بسیاری از موارد ، آنتی بادی با مشکلات چشمی مانند برآمدگی ، تحریک و پف نیز همراه است. بیماری گریوز معمولاً در دوران بارداری ظاهر می شود ، اما زنان مبتلا به این بیماری از قبل ممکن است در سه ماهه دوم و سوم بارداری بهبود علائم را مشاهده کنند.

بهبود یا از بین رفتن علائم بیماری گریوز ممکن است به دلیل سرکوب عمومی سیستم ایمنی بدن رخ دهد که در اوایل بارداری رخ می دهد. بیماری احتمالاً پس از چند ماه پس از زایمان عود کرده و بدتر می شود. برای زنان باردار مبتلا به بیماری گریوز مهم است که به دقت کنترل شوند.

پرکاری تیروئید درمان نشده در دوران بارداری می تواند منجر به

سقط جنین
تولد زودرس
وزن کم هنگام تولد
پره اکلامپسی – افزایش خطرناک فشار خون در اواخر بارداری
طوفان تیروئید – بدتر شدن ناگهانی و شدید علائم
نارسایی احتقانی قلب

پرکاری تیروئید در نوزاد تازه متولد شده می تواند منجر به

ضربان قلب سریع، که می تواند منجر به نارسایی قلبی شود
بسته شدن زود هنگام لکه نرم در جمجمه نوزاد
افزایش وزن ضعیف
تحریک پذیری

 

تیروئید در بارداری

تیروئید در بارداری

2-کم کاری تیروئید در دوران بارداری چیست؟

کم کاری تیروئید در دوران بارداری ممکن است منجر به تأخیر در رشد کودک شود. گاهی اوقات ، هورمون درمانی به زنانی که در مرحله مرزی عملکرد تیروئید در دوران بارداری یا درست قبل از بارداری هستند ، داده می شود. هدف از درمان این شرایط حفظ سطح مناسب و متعادل هورمون تیروئید در بدن است.

علت کم کاری تیروئید در بارداری چیست؟

کم کاری تیروئید در بارداری معمولاً ناشی از بیماری هاشیموتو است و در 2 تا 3 مورد از هر 100 بارداری رخ می دهد. 1 بیماری هاشیموتو یک اختلال خود ایمنی است. در بیماری هاشیموتو، سیستم ایمنی آنتی‌بادی‌هایی می‌سازد که به تیروئید حمله می‌کنند و باعث التهاب و آسیب می‌شوند که باعث می‌شود آن کمتر بتواند هورمون‌های تیروئید را بسازد.

علائم کم کاری تیروئید در بارداری چیست؟

علائم کم کاری تیروئید اغلب برای زنان باردار مانند سایر افراد مبتلا به کم کاری تیروئید است. علائم شامل

خستگی مفرط
مشکل در مقابله با سرما
گرفتگی عضلات
یبوست شدید
مشکلات حافظه یا تمرکز

علت کم کاری تیروئید در بارداری چیست؟

کم کاری تیروئید در بارداری معمولاً ناشی از بیماری هاشیموتو است و در 2 تا 3 مورد از هر 100 بارداری رخ می دهد. 1 بیماری هاشیموتو یک اختلال خود ایمنی است. در بیماری هاشیموتو، سیستم ایمنی آنتی‌بادی‌هایی می‌سازد که به تیروئید حمله می‌کنند و باعث التهاب و آسیب می‌شوند که باعث می‌شود آن کمتر بتواند هورمون‌های تیروئید را بسازد.

 

 تیروئید در بارداری

تیروئید در بارداری

 

3-تیروئیدیت پس از زایمان چیست؟

تیروئیدیت پس از زایمان نوعی التهاب تیروئید است که از هر 20 زن در سال اول پس از زایمان 1 نفر را تحت تاثیر قرار می دهد و در زنان مبتلا به دیابت نوع 1 شایع تر است. التهاب باعث می شود که هورمون تیروئید ذخیره شده از غده تیروئید شما نشت کند.

در ابتدا، نشت باعث افزایش سطح هورمون در خون شما می شود که منجر به پرکاری تیروئید می شود. پرکاری تیروئید ممکن است تا 3 ماه طول بکشد. پس از آن، آسیب هایی به تیروئید شما ممکن است باعث کم کاری آن شود. کم کاری تیروئید شما ممکن است تا یک سال پس از تولد نوزاد ادامه یابد. با این حال، در برخی از زنان، کم کاری تیروئید از بین نمی رود.

علائم تیروئیدیت پس از زایمان چیست؟

فاز پرکاری تیروئید اغلب علائمی ندارد – یا فقط علائم خفیف دارد. علائم ممکن است شامل تحریک پذیری، مشکل در مقابله با گرما، خستگی، مشکل خواب و ضربان قلب سریع باشد.

خستگی و بدخلقی که گاهی پس از تولد نوزاد رخ می دهد

پوست خشک؛ اختلال تمرکز

سوزن سوزن شدن در دست ها، بازوها، پاها یا پاها. اگر این علائم در چند ماه اول پس از تولد نوزادتان رخ داد یا به افسردگی پس از زایمان مبتلا شدید، در اسرع وقت با پزشک خود صحبت کنید.

 

علت تیروئیدیت پس از زایمان چیست؟

تیروئیدیت پس از زایمان یک بیماری خودایمنی مشابه بیماری هاشیموتو است. اگر تیروئیدیت پس از زایمان دارید، ممکن است قبلاً یک نوع خفیف تیروئیدیت خودایمنی داشته اید که پس از زایمان تشدید می شود.

ویتامین D

ام‌اس و ویتامین D

درمان آسیب نخاعی و قطع نخاع

درمان آسیب نخاعی و قطع نخاع

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا