گیاه بونسای و نحوه نگهداری از آن

پنج‌شنبه 27 بهمن 1401 گل و گیاه

گیاه بونسای و نحوه نگهداری از آن

آبیاری: آبیاری قبل از خشک شدن کامل خاک

نور: نور زیاد و غیر مستقیم

دما: بین 10 تا 40 درجه سانتی گراد

خاک مناسب: ترکیبی از شن و ماسه، کمپوست، پیت ماس، خاک باغچه

زمان کود دهی: در فصل رشد (بهار و تابستان) به طور منظم و 15 روز یک بار

آفات: تغییر رنگ برگ ها (زرد، قهوه ای، مشکی، رنگ پریدگی و کمرنگی)، قارچ، حشرات

تعویض گلدان: بونسای های داخل خانه هر 4-5 سال یک بار و بونسای های بیرون خانه هر 2-3 سال یک بار

 

معرفی گیاه بونسای

بونسای نمونه‌ی کوچک ‌شده‌ و مینیاتوری درختان است. این روش هنری ا‌ست که قرن هاست در سرزمین های شرق آسیا رواج دارد. از زمان های بسیار قدیم، ژاپنی ها نهال انواع مختلف درختانی که در طبیعت وجود دارند را به روش های خاصی به درختان کوچکی تبدیل میکردند.

بونسای از دو کلمه ژاپنی “بون” به معنی “سینی” و “سای” به معنی “کاشتن” تشکیل شده است و در اصل به معنی کاشت درختان داخل سینی می‌باشد اما در واقع این گیاهان در گلدان های کوچک کاشته میشود و رشد می‌کنند. اگر از آن به خوبی مراقبت ‌کنید، می تواند سال‌ها به صورت مینیاتوری و زیبا و سالم برایتان باقی بماند ، این گیاه نوعی گیاه آپارتمانی می باشد.

آبیاری صحیح گیاه بونسا 

آبیاری صحیح گیاه بونسا

آبیاری صحیح گیاه بونسای

ریشه های بونسای به دلیل هرس شدن و کوتاه شدن منظم به آبیاری زیاد حساس است اما به آبیاری منظم بعد از خشک شدن سطح خاک نیاز دارد. آبیاری گیاهان بونسای به دمای محیط وابسته است، بنابراین در فصول سرد که خاک دیرتر خشک می‌شود، آبیاری را کمتر کرده و در روزهای گرم تابستان آبیاری را بیشتر کنید. آبیاری زیاد برای بونسای بسیار مضر است و سبب غرقاب شدن ریشه ها و از بین رفتن گیاه می‌شود.

نکته : با توجه به ارتفاع کم گلدان و کم بودن حجم خاک، خاک بونسای زودتر از گیاهان معمولی خشک می‌شود، به همین دلیل بهتر است آبیاری بعد از غروب آفتاب صورت بگیرد تا در معرض نور زیاد قرار نگیرد و دیرتر خشک شود.

آبیاری صحیح گیاه بونسای

ترکیب خاک مخصوص بونسای با خاک و کود آماده می‌تواند گزینه مناسبی برای انواع بونسای ها باشد. خاک سبک و زهکشی شده و غنی از مواد مغذی برای رشد بهتر بونسای مناسب است. توجه داشته باشید که نوع خاک به دما، نور، شرایط محیطی و از همه مهمتر نوع بونسای بستگی دارد.

آبیاری صحیح گیاه بونسا 

آبیاری صحیح گیاه بونسا

دمای مناسب گیاه بونسای

دمای متعادل بین 18 الی 23 درجه سانتی گراد برای بونسای مناسب است. نوع بونسای، گرمسیری یا سردسیری بودن آن در دمای محیط تاثیر می‌گذارد، بنابراین قبل از خرید گیاه بهتر است از نوع و شرایط دمایی آن اطلاع داشته باشید.

نور مناسب گیاه بونسای

نور مورد نیاز هر بونسای نیز به نوع آن بستگی دارد. اما به صورت کلی نور غیر مستقیم متوسط تا زیاد برای انواع بونسای مناسب است. می‌توانید بونسای خود را با حداقل یک متر فاصله از پنجره دارای پرده با نور غیر مستقیم قرار دهید.

کوددهی گیاه بونسای

حتی غنی ترین خاک ها نیز روزی عاری از مواد مغذی می‌شوند و نمی‌توانند نیازهای بونسای را تامین کنند. اگرچه به دلیل ارتفاع کم بونسای و هرس مداوم، این گیاه به کوددهی زیادی نیاز ندارد اما در فصول رشد بهتر است از کودهای مخصوص بونسای استفاده کنید تا رشد بهتری داشته باشد.

کوددهی گیاه بونسای

کوددهی گیاه بونسای

انواع گیاه بونسای

بونسای باغچه‌ای :

گیاهانی که به سرما مقاوم‌اند و در هوای آزاد رشد می‌کنند. این نوع گیاهان درختانی هستند که در طبیعت و باغچه‌ها دیده می‌شوند. گیاهانی مانند جونی پروس، افرا و نارون جزو این نوع از گیاهان هستند. همچنین درختان میوه‌دار مانند گیلاس، زردآلو، هلو و سیب را می‌توان به روش بونسای پرورش داد.

بونسای آپارتمانی :

بونسایی که گیاهان آن از نوع گیاهان داخل آپارتمان انتخاب می‌شود. این نوع بونسای نسبتا جدید است. برای بونسای گیاهان آپارتمانی از گیاهانی مانند: شفلرا، بنجامین، کراسولا و.. استفاده می‌شود.

انواع گیاه بونسای

انواع گیاه بونسای

هرس کردن گل بونسای

  • اولین هرس پس از مشاهده 5 الی 6 برگ صورت می‌گیرد. در این حالت باید تعداد برگ‌ها را به 2 یا 3 عدد کاهش بدهید.
  • سپس شاخه‌های با پیچ و تاب غیر طبیعی را هرس کنید. شاخه‌های ضخیم (که بطور نامتناسب در بالای گیاه هستند) را نیز هرس نمایید.
  • برای شکل دادن به درختچه نیز از سیم آلومینیومی استفاده نمایید؛ بدین صورت که با پیچیدن سیم اطراف شاخه‌ها، امکان خم شدن آن‌ها را فراهم کرده و به شاخه‌ها شکل دهید. (دقت کنید قبل از این که شاخه‌ها ضخیم شوند، سیم‌ها را از شاخه جدا کنید.)
  • برای هرس ریشه‌ها در زمان تعویض گلدان نیز یک چهارم ریشه‌ها را هرس نمایید.

آفات و بیماری های گل بونسای

  • از مهم‌ترین و معروف‌ترین بیماری‌هایی که بونسای جنسینگ به آن دچار می‌شود، بیماری‌های قارچی است.
  • علاوه بر آن آفاتی چون شته، کنه و شپشک نیز می‌توانند باعث آلودگی در این گیاه شوند.
  • برای مقابله و پیشگیری از این مشکلات می‌توانیم از سموم قارچ‌کش و حشره‌کش مخصوص استفاده نماییم.

 

 

گل کالاته بلک

گل کالاته آ Calathea

معرفی گیاه بگونیا

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا