گیاه دم الاغ/نحوه رشد و مراقبت از سدوم مورگانیانوم یا دم الاغ

جمعه 29 اردیبهشت 1402 گل و گیاه
گیاه دم الاغ

مشخصات گل سدوم مورگانیانوم یا دم الاغ

نام متداول گیاه دم الاغ، دم الاغ، دم بورو، دم بره

نام گیاهی Sedum morganianum

خانواده Crassulaceae

نوع گیاه چند ساله، ساکولنت

اندازه بالغ 1-4 فوت طول، 1-2 فوت عرض

قرار گرفتن در معرض آفتاب کامل، جزئی

نوع خاک لومی، شنی

PH خاک خنثی، قلیایی 3

زمان شکوفایی تابستان

رنگ گل قرمز، سفید، زرد

مناطق سختی 10-11 (USDA)

منطقه بومی آمریکای شمالی، آمریکای مرکزی

گیاه دم الاغ

گیاه دم الاغ

نحوه رشد و مراقبت از دم الاغ

دم الاغ (Sedum morganianum) یک ساکولنت محبوب با ردیفی از برگهای گوشتی به شکل قطره اشکی است که به رنگ سبز مایل به آبی است. بومی هندوراس و مکزیک، نمونه های بالغ گیاه دم الاغ به آرامی و پیوسته رشد می کنند، اما می توانند در مدت شش سال به طول های دنباله دار تا 4 فوت برسند (اگرچه طول متوسط آن نزدیک به 24 اینچ است).

آنها معمولاً به عنوان گیاهان گلدانی رشد می کنند و اغلب به عنوان نمونه های آویزان آویزان می شوند. در داخل خانه، ساکولنت را می توان به راحتی در تمام طول سال با قلمه های ساقه یا گذاشتن یک برگ رها شده روی خاک کاشت و تکثیر کرد، در حالی که در بیرون از خانه بهتر است در اوایل بهار کاشته شود. گل های قرمز یا صورتی می توانند در اواخر تابستان ظاهر شوند، اگرچه این گیاه به ندرت در داخل خانه شکوفا می شود. گیاه دم الاغ ایمن است و برای افراد یا حیوانات خانگی سمی نیست.

مراقبت از دم الاغ

با در نظر گرفتن همه چیز، ساکولنت های دم الاغی به راحتی رشد می کنند اگر از چند قانون ساده پیروی کنید. مانند بیشتر ساکولنت ها، اگر کمی نادیده گرفته شوند، خوب عمل می کنند – اگر فراموش کنید یک یا دو بار به آنها آب بدهید، باز هم خوب خواهند بود. در واقع آبیاری بیش از حد بدترین کاری است که می توانید با دم الاغ انجام دهید.

جایی که واقعاً باید با دم الاغ خود با احتیاط رفتار کنید، هنگام دست زدن به آن است. برگ های نوک تیز چشم نواز آن که ساقه های پرده را می پوشانند در واقع بسیار شکننده هستند و حتی با کوچکترین لمسی می توانند جدا شوند. به همین دلیل، بهتر است یک نقطه آفتابی را برای قرار دادن یا آویزان کردن ساکولنت دم الاغ خود انتخاب کنید و سپس، به معنای واقعی کلمه، آن را فراموش کنید.

 

گیاه دم الاغ

گیاه دم الاغ

سبک

مانند بسیاری از ساکولنت‌ها، دم الاغ با مقدار زیادی نور گرم خورشید به بهترین وجه رشد می‌کند، اگرچه یک مکان سایه جزئی را تحمل می‌کند. اگر می خواهید گیاه خود را در داخل خانه نگهداری کنید، یک طاقچه آفتابگیر انتخاب کنید که چندین ساعت نور روزانه داشته باشد.

اگر ساکولنت خود را در خارج از منزل پرورش می دهید، آن را در گلدان یا نقطه ای در باغ خود قرار دهید که نور خورشید صبحگاهی زیادی داشته باشد اما در ساعات بعدازظهر تهاجمی تر تا حدی سایه باشد تا از سوختن برگ های آن جلوگیری شود.

خاک

برای اینکه ساکولنت دم الاغ شما با موفقیت رشد کند، باید آن را در خاک شنی با زهکشی خوب قرار دهید. اگر قصد دارید ساکولنت خود را در ظرفی بکارید ، مخلوط خاک ریسه ای را انتخاب کنید که به طور خاص برای کاکتوس ها یا ساکولنت ها مناسب است. ظرفی با سوراخ زهکشی انتخاب کنید تا مطمئن شوید ریشه ها در آب نمی نشینند.

اگر آن را به عنوان بخشی از یک باغ بزرگتر در نظر می گیرید، مطمئن شوید که از بین گیاهان دیگری که خاک با زهکشی خوب را ترجیح می دهند، مکانی را انتخاب کنید، زیرا آب بیش از حد باعث از بین رفتن آن می شود . علاوه بر این، دم الاغ در خاکی با pH خنثی تا قلیایی رشد می‌کند، اما از این نظر خیلی حساس نیست.

اب

وقتی نوبت به آبیاری ساکولنت دم الاغ می رسد، کمتر، بیشتر است. مانند بسیاری از ساکولنت‌ها، دم الاغ نیز پس از استقرار در برابر خشکی مقاوم است، بنابراین می‌خواهید در طول فصل رشد بهار و تابستان آن را بیشتر آبیاری کنید، سپس در طول ماه‌های پاییز و زمستان کاهش یابد. به طور کلی، اگر گیاه شما در داخل خانه است، هر ماه یک بار آبیاری سنگین را انتخاب کنید، اگر گیاه ساکولنت خود را در فضای باز نگهداری می کنید، به هر دو یا سه هفته یک بار افزایش دهید. یک قانون کلی خوب: خاک ساکولنت شما باید بین دو آبیاری کاملاً خشک شود. قبل از آبیاری گیاه، خاک را با انگشت خود بررسی کنید تا مطمئن شوید که خاک حداقل یک اینچ به پایین خشک است.

 

دما و رطوبت

دم الاغ آب و هوای گرم را ترجیح می دهد، اگرچه نسبت به سایر ساکولنت ها در دماهای سردتر بهتر می ایستد. به طور متوسط، سعی کنید محیطی بین 65 درجه تا 75 درجه فارنهایت را حفظ کنید، چه گیاه خود را در داخل خانه یا خارج از منزل نگهداری کنید. زمانی که در معرض دمای 40 درجه فارنهایت قرار می گیرد، می تواند زنده بماند، اما برای مدت کوتاهی، بنابراین حتماً آن را قبل از اولین یخبندان به داخل بیاورید یا در ماه های زمستان آن را از پنجره های کشنده دور کنید.

وقتی صحبت از رطوبت می شود، دم الاغ نیاز خاصی ندارد. در واقع، سطوح متوسط رطوبت را ترجیح می دهد و در صورت تلاش برای افزایش رطوبت محیط می تواند پوسیده شود (بنابراین نیازی به مه آلود کردن برگ ها یا نگهداری آن در جایی مرطوب تر مانند حمام نیست).

 

کود

در حالی که کود دادن به ساکولنت دم الاغ برای رشد موفقیت آمیز آن ضروری نیست، اما ضرری هم ندارد و می تواند راهی عالی برای دادن مواد مغذی به گیاه باشد. روی تغذیه گیاه خود در ابتدای فصل رشد آن در بهار با استفاده از کود 20-20-20 با رهش کنترل شده و متعادل که حاوی مقادیر مساوی نیتروژن، فسفر و پتاسیم است، تمرکز کنید. ساکولنت های بالغ ممکن است کود را با قدرت یک چهارم ترجیح دهند، در حالی که گیاهان جوان تر ممکن است کودهایی با نیتروژن کمتر را ترجیح دهند.

 

تکثیر

تکثیر گیاهان دم الاغ غالبا کار آسانی نیست اما با این وجود در صورت تمایل به انجام این کار، روش قلمه زنی را انتخاب کنید . برای انجام این کار ابتدا یکی از ساقه های گیاه را جدا کرده و اجازه دهید به مدت چند روز خشک و سفت شود و سپس آن را درون گلدانی حاوی خاکی متشکل از خاک مخصوص گیاه کاکتوس ، پرلیت و ماسه قرار دهید.

خاک را مرطوب نگه داشته و گلدان را در محلی دارای نور غیر مستقیم آفتاب قرار دهید و پس از ریشه زایی قلمه و رشد 1.5 سانتی متری آن ، می ‎توانید گیاه را به گلدان دیگری منتقل کرده و مراقبت های لازم از آن را به عمل آورید.

روش تکثیر با قلمه برگ:

اگر متوجه شدید که گیاه شما اخیراً برخی از برگ های خود را ریخته است، به سادگی برگ های سالم را کنار بگذارید تا زمانی که پوست آن پینه شود، حدود دو تا سه روز. از کار با برگ های چروکیده یا آسیب دیده خودداری کنید.
از آنجا، یک گلدان را با کاکتوس ها یا مخلوط گلدانی ساکولنت پر کنید. برگ ها را روی خاک قرار دهید و مطمئن شوید که با محیط تماس دارند.
به طور منظم (حدود یک بار در هفته) مه پاش کنید، مطمئن شوید که خاک مرطوب است اما خیس نیست، تا زمانی که رشد جدیدی را مشاهده کنید. سپس، آبیاری را کاهش دهید و با گیاه جدید مانند یک گیاه قدیمی رفتار کنید. گیاهان جوان تا زمانی که رشد نکنند نسبت به گیاهان بالغ به آب بیشتری نیاز دارند، اما مراقب باشید بیش از حد آبیاری نکنید.

گیاه پپرومیا کاپراتا

نحوه رشد و مراقبت از گیاه پپرومیا کاپراتا

گیاه سوسن چنار

چگونه می توان گیاه سوسن چنار ( لیلی پر سفید )را پرورش داد

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا