نحوه رشد و مراقبت گیاه آلوکازیا مراکش یا اژدهای صورتی آلوکازیا

چهارشنبه 24 خرداد 1402 گل و گیاه
گیاه آلوکازیا مراکش

مشخصات گیاه آلوکازیا مراکش

نام رایج آلوکازیا اژدهای صورتی، گیاه آلوکازیا مراکش

نام گیاهی Alocasia lowii “Morocco”

خانواده Araceae

نوع گیاه چند ساله، بنه

اندازه بالغ 4 فوت بلند، 2-3 فوت عرض

قرار گرفتن در معرض آفتاب جزئی

نوع خاک مرطوب اما با زهکشی خوب

زمان شکوفه بهار

رنگ گل سبز، سفید

منطقه بومی آسیا، استرالیا

مراقبت از اژدهای صورتی آلوکازیا

اژدهای صورتی آلوکازیا (Alocasia lowii ‘Morocco’) گونه ای جذاب آلوکازیا است که با برگ های سبز تیره براق و ساقه های صورتی روشن خود متمایز می شود. در حالی که این آروئید می تواند در ماه های بهار و تابستان گل دهد، شکوفه های آن در مقایسه با شاخ و برگ های باشکوه آن نسبتاً ناچیز است. این آلوکازیا بومی آسیای جنوب شرقی و استرالیا است که به طور طبیعی در جنگل‌های استوایی رشد می‌کند، اما به لطف ظاهر منحصربه‌فردش به عنوان یک گیاه آپارتمانی نیز محبوبیت پیدا کرده است.

مانند همه آلوکازیاها، اژدهای صورتی نیز در مورد شرایط رشد خود اهمیت ویژه ای دارد و همین امر باعث شده است که رشد آن در داخل خانه دشوار باشد. با این حال، با توجه به شرایط مناسب، این گیاه در واقع می تواند بسیار کم نگهداری باشد. صاحبان حیوانات خانگی باید بدانند که اژدهای صورتی آلوکازیا در صورت بلعیدن برای حیوانات خانگی سمی محسوب می شود، بنابراین مراقب این گیاه در اطراف دوستان پشمالوی خود باشید.

 

نحوه پرورش از اژدهای صورتی آلوکازیا

وقتی صحبت از گیاهان آپارتمانی به میان می‌آید، آلوکازیاها به دلیل نگهداری بالا شناخته می‌شوند و اژدهای صورتی آلوکازیا نیز از این قاعده مستثنی نیست. این عمدتا به دلیل تمایل آن به رطوبت بالا و آبیاری منظم است که می تواند برای بسیاری از والدین گیاهان دشوار باشد. با این حال، هنگامی که با نوع مراقبتی که این آلوکازیا نیاز دارد آشنا شدید، پیگیری آن نسبتاً ساده است.

سبک

مانند بسیاری از گیاهان آپارتمانی گرمسیری، چندین ساعت نور غیر مستقیم روشن برای اژدهای صورتی آلوکازیا بهترین است. در حالی که می تواند دوره های کوتاهی از آفتاب مستقیم صبحگاهی را تحمل کند، از دوره های طولانی نور مستقیم خورشید (به ویژه نور خورشید بعد از ظهر) اجتناب کنید زیرا به سرعت برگ های ظریف این گیاه را می سوزاند. اژدهای صورتی آلوکازیا در زیر نورهای رشد نیز به خوبی عمل می کند، که اگر نور طبیعی کافی ندارید، می تواند گزینه خوبی باشد.

خاک

اژدهای صورتی آلوکازیا باید در مخلوطی از خاک رشد کند که غنی و دارای زهکشی خوب باشد، اما مقداری رطوبت را حفظ کند. ترکیبی از قسمت های مساوی خاک گلدان داخلی، پرلیت و مخلوط پوست ارکیده یک مخلوط ایده آل است که به راحتی می توان آن را در خانه درست کرد. از طرف دیگر، به دنبال مخلوط‌های خاک تجاری باشید که برای آرویدها طراحی شده‌اند.

اب

این آلوکازیا باید زمانی آبیاری شود که یک تا دو اینچ بالای خاک خشک شود. خاک دائماً مرطوب را می پسندد اما به آبیاری بیش از حد حساس است، بنابراین مراقب باشید که گیاه را غرق آب نکنید. همیشه اطمینان حاصل کنید که پس از هر بار آبیاری اجازه دهید آب اضافی از گلدان خارج شود تا از غرق شدن خاک که می تواند منجر به پوسیدگی ریشه شود جلوگیری شود.

مقدار آبیاری آلوکازیا بسته به فصل در نوسان خواهد بود (بیشتر در تابستان و کمتر در زمستان)، بنابراین به جای اینکه سعی کنید به برنامه آبیاری پایبند باشید، بهتر است رطوبت خاک را با استفاده از رطوبت سنج آزمایش کنید. یا انگشت خود را برای دیدن گیاه آماده برای آب بیشتر است.

دما و رطوبت

دماهای گرم و رطوبت بالا کلیدهای شکوفایی اژدهای صورتی آلوکازیا هستند. دماهای بین 60 تا 80 درجه فارنهایت (15 تا 26 درجه سانتیگراد) را ترجیح می دهد که به این معنی است که میانگین دمای خانه عالی است. تامین رطوبت کافی برای این گیاه گرمسیری اغلب جایی است که والدین گیاه شروع به مبارزه می کنند. در حالت ایده آل، اژدهای صورتی آلوکازیا باید در رطوبت 60 تا 70 درصد رشد کند که به طور قابل توجهی بالاتر از سطح رطوبت متوسط خانوار است.

قرار دادن یک مرطوب کننده کوچک در نزدیکی آلوکازیا یک راه عالی برای افزایش رطوبت اطراف گیاه است. همچنین می‌توانید جزیره درست کنید یک سینی سنگ‌ریزه پر از آب را زیر گلدان قرار دهید، یا این آلوکازیا را در یک اتاق طبیعی مرطوب در خانه مانند حمام یا اتاق لباس‌شویی پرورش دهید.

کود

در طول بهار و تابستان، اژدهای صورتی آلوکازیا باید هر دو هفته یکبار با کود مایع متعادل تغذیه شود. کودی را انتخاب کنید که برای گیاهان داخلی طراحی شده باشد و مطمئن شوید که تمام دستورالعمل های برچسب را دنبال می کنید. در پاییز و زمستان که گیاه به خواب رفت، کود دهی را متوقف کنید.

 

تکثیر آلوکازیا اژدهای صورتی

دو راه برای تکثیر اژدهای صورتی آلوکازیا وجود دارد: از طریق تقسیم یا ریشه زایی بنه ها. هر دو روش به گیاهی نیاز دارند که بالغ و به خوبی تثبیت شده باشد، بنابراین شما معمولاً باید چند سال صبر کنید تا اقدام به تکثیر اژدهای صورتی آلوکازیا تازه به دست آمده داشته باشید.

برای تکثیر اژدهای صورتی آلوکازیا از طریق تقسیم، به گیاه بالغی نیاز دارید که گیاهان یا توله های کوچک تری را در همان گلدان رشد داده باشد.

باغچه خودت رو بساز !

گیاه پپرومیا کاپراتا

نحوه رشد و مراقبت از گیاه پپرومیا کاپراتا

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا