کشور اوکراین/همه چیز درباره کشور اوکراین

دوشنبه 9 آبان 1401 جاذبه های گردشگری
کشور اوکراین

کشور اوکراین

کشور اوکراین کشوری پهناور در شرق  قاره اروپا است که دارای جمعیتی در حدود ۴۳ میلیون و ۷۷۳ هزار نفر است.. این کشور، دومین کشور از نظر وسعت در اروپا بعد از روسیه است که در شرق و شمال شرقی با روسیه هم‌مرز است

اوکراین چهل و چهارمین کشور بزرگ جهان و پس از روسیه دومین کشور وسیع در اروپا است.این کشور از زمین‌های مسطح و دشت‌های حاصلخیز (یا استپ) تشکیل شده‌است که از میان آن‌ها رودخانه‌هایی چون دنیپر، دونتس، دنیستر و بوگ جنوبی می‌گذرند و به دریای سیاه و دریای کوچک آزوف منتهی می‌شوند

تاریخ کشور اوکراین به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بر می‌گردد. در ۲۵ دسامبر سال ۱۹۹۱ اتحاد جماهیر شوروی به ۱۵ کشور مستقل از جمله آذربایجان، بلاروس، روسیه، اوکراین، گرجستان و… تقسیم شد و از آن زمان استقلال اوکراین به رسمیت شناخته شد. سکونت انسان در کشور اوکراین به سال‌ها پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. با شروع جنگ جهانی دوم کشور اوکراین در سال‌های ۱۹۴۱ الی ۱۹۴۴ توسط آلمان اشغال شد، تا اینکه در تاریخ ۲۴ اگوست ۱۹۹۱ اوکراین استقلال خود را به طور عمومی اعلام نمود.

 

کشور اوکراین

کشور اوکراین

تاریخچه کشور اوکراین

در قرن دهم، روس‌های کیوان به‌عنوان یک دولت شهر در حال رشد و خارج از شهر کیف ظهور کردند. در قرن یازدهم کیوان روس بزرگترین امپراتوری اروپا بود. با حکومت ولادیمیر کبیر در سال 980، کیوان روس به یک امپراتوری مسیحی تبدیل شد و تحت حکومت پسرش، یاروسلاو حکیم، به اوج خود رسید. در قرن دوازدهم امپراتوری شروع به افول کرد و در قرن سیزدهم مهاجمان مغول شهر کیف را ویران کردند.

در سال‌های بعد، اوکراین بخشی از کشورهای دیگر، ابتدا لهستان و بعداً روسیه شد. اوکراینی ها تلاش کردند تا فرهنگ خود را علیرغم محدودیت هایی که روسیه بر آنها تحمیل کرده بود، زنده نگه دارند. روسیه حتی استفاده و مطالعه زبان اوکراینی را ممنوع کرد. زمانی که اتحاد جماهیر شوروی به قدرت رسید، اوضاع بدتر شد. جوزف استالین برای حفظ کنترل منطقه قحطی مصنوعی ایجاد کرد که میلیون ها نفر را کشت. جنگ جهانی دوم اوضاع را برای اوکراین بهتر نکرد. تخمین زده می شود که نازی های آلمان 1 میلیون یهودی اوکراینی را کشته اند.

فاجعه دیگری در سال 1986 با انفجار نیروگاه هسته ای چرنوبیل به اوکراین روی داد. اتحاد جماهیر شوروی سعی کرد این فاجعه را پنهان کند و از کمک بین المللی خودداری کرد. سرانجام اتحاد جماهیر شوروی فروپاشید و اوکراین در سال 1991 به یک کشور مستقل تبدیل شد.

کشور اوکراین

کشور اوکراین

همه چیز درباره کشور اوکراین

پایتخت کشور اوکراین : شهر کی‌یف پایتخت اوکراین و بزرگترین شهر این کشور است.

جمعیت کشور اوکراین: 43,993,638

اوکراین ابتدا توسط قبایل کوچ نشین مانند کیمریان، سکاها و گوت ها ساکن شد. هر دو یونان و رم در زمان اوج امپراتوری خود شهرهایی را در اوکراین تأسیس کردند.

مساحت کل کشور اوکراین: 603700 کیلومتر مربع

مقایسه اندازه کشور اوکراین:  کمی کوچکتر از تگزاس

مختصات جغرافیایی کشور اوکراین: 49 00 N, 32 00 E

منطقه یا قاره جهان: اروپا

زمین های عمومی کشور اوکراین: بیشتر اوکراین از دشت های حاصلخیز (استپ ها) و فلات ها تشکیل شده است، کوه ها فقط در غرب (کارپات ها) و در شبه جزیره کریمه در منتهی الیه جنوب یافت می شوند.

پست جغرافیایی کشور اوکراین : دریای سیاه 0 متر

نقطه مرتفع جغرافیایی کشور اوکراین : هورا هوورلا 2061 متر

آب و هوا کشور اوکراین : معتدل قاره ای; مدیترانه فقط در ساحل جنوبی کریمه؛ بارش به صورت نامتناسب، بیشترین در غرب و شمال، کمتر در شرق و جنوب شرق. زمستان‌ها از خنک در امتداد دریای سیاه تا سردتر در داخل کشور متفاوت است. تابستان ها در بخش بزرگی از کشور گرم و در جنوب گرم است

شهرهای بزرگ کشور اوکراین : کیو (پایتخت) 2.779 میلیون; خارکف 1.455 میلیون; Dnipro 1.013 میلیون; اودسا 1.009 میلیون; دونتسک 971,000 (2009)

نوع حکومت کشور اوکراین: جمهوری

زبان های صحبت کشور اوکراین: اوکراینی (رسمی) 67٪، روسی 24٪، اقلیت های کوچک رومانیایی، لهستانی، و مجارستانی زبان

استقلال کشور اوکراین: 24 اوت 1991 (از اتحاد جماهیر شوروی)

تعطیلات ملی کشور اوکراین: روز استقلال، 24 اوت (1991); 22 ژانویه (1918)، روزی که اوکراین برای اولین بار استقلال خود را (از روسیه شوروی) اعلام کرد و روز اتحاد کوتاه مدت جمهوری های غربی و مرکزی اوکراین (1919)، اکنون به عنوان روز وحدت جشن گرفته می شود.

ملیت کشور اوکراین: اوکراینی

 

واحد پول کشور اوکراین: گریونا (UAH)/كوپك و ۱۰۰ كوپك ۱ گریونا است.

 

تولید ناخالص داخلی ملی کشور اوکراین: 329,300,000,000 دلار

 

ادیان کشور اوکراین: ارتدکس اوکراین – پاتریارسالاری کیف 19٪، ارتدوکس (بدون صلاحیت خاص) 16٪، ارتدوکس اوکراین – پاتریارسالاری مسکو 9٪، یونانی کاتولیک اوکراینی 6٪، ارتدوکس اوکرائین خودمختار 1.7٪، پروتستان، یهودی، هیچ 38٪

نماد ملی کشور اوکراین : سه گانه (tryzub)

سرود ملی یا آهنگ کشور اوکراین: Sche ne vmerla Ukraina (اوکراین هنوز نابود نشده است)

 

کشور اوکراین

کشور اوکراین

اقتصاد کشور اوکراین

صنایع عمده: زغال سنگ، برق، فلزات آهنی و غیر آهنی، ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل، مواد شیمیایی، فرآوری مواد غذایی (به ویژه شکر)

محصولات کشاورزی: ​​غلات، چغندر قند، تخمه آفتابگردان، سبزیجات؛ گوشت گاو، شیر

منابع طبیعی: سنگ آهن، زغال سنگ، منگنز، گاز طبیعی، نفت، نمک، گوگرد، گرافیت، تیتانیوم، منیزیم، کائولن، نیکل، جیوه، چوب، زمین های زراعی

صادرات عمده: فلزات آهنی و غیر آهنی، سوخت و فرآورده های نفتی، مواد شیمیایی، ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل، محصولات غذایی

عمده واردات: انرژی، ماشین آلات و تجهیزات، مواد شیمیایی

تقسیمات کشوری کشور اوکراین

کشور اوکراین به ۲۴ ابلاست (استان) و استان‌های اوکراین به نوبه خود به ۴۹۰ رایون (بخش) تقسیم شده‌اند. اوکراین دارای یک منطقه تحت کنترل روسیه به نام کریمه می‌باشد و شهر سواستوپول به لحاظ موقعیت نظامی خاص از وضعیت قانونی ویژه‌ای برخوردار است. روز جمعه، ۱ فروردین ۱۳۹۳ (۲۱ مارس ۲۰۱۴)، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور وقت روسیه، مصوبهٔ پارلمان روسیه در مورد الحاق شبه جزیرهٔ کریمه به خاک این کشور را امضا کرد و به این ترتیب، این مصوبه از نظر قوانین روسیه رسمیت یافت.

 مکان‌های دیدنی کی‌یف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

  • کلیسای جامع سنت سوفیا
  • کلیسای سنت اندرو
  • موزه هنر ملی اوکراین
  • صومعه پچرسک لاورا یا صومعه غارهای کیف
  • کاخ ماریینسکی
  • میدان استقلال کی‌یف
  • کاخ ریاست جمهوری سابق در ساحل رودخانه دنیپر
  • اپرا و باله ملی اوکراین
  • موزه تاریخ اوکراین در جنگ جهانی دوم
  • کلیسای جامع سنت ولودیمیر
  • دروازه‌های طلایی (گلدن گیت) کی‌یف
  • پارک فئوفانیا
  • مجسمه یادبود سرزمین مادری
  • باغ گیاه شناسی ملی کی‌یف
  • و…
قاره اروپا

قاره اروپا/همه چیز درباره قاره اروپا

آرامگاه صائب تبریزی

بنایی باشکوه آرامگاه صائب تبریزی اصفهان

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا