بنایی باشکوه آرامگاه صائب تبریزی اصفهان

شنبه 30 مهر 1401 جاذبه های گردشگری
آرامگاه صائب تبریزی

آرامگاه صائب تبریزی اصفهان

آرامگاه صائب تبریزی   : اصفهان با میزبانی از آثار مشهور جهانی همچون نقش جهان، همواره محبوب گردشگران داخلی و خارجی بوده است. در کنار جاذبه‌های مشهور، مکان‌های دیدنی دیگری نیز وجود دارند که دیدن‌ آن‌ها خالی از لطف نیست. آرامگاه صائب تبریزی با بنایی باشکوه در مرکز شهر اصفهان قرار دارد. این آرامگاه مدفن یکی از مشهورترین شعرای ایران است.

آرامگاه صائب تبریزی اصفهان

مشخصات کلی آرامگاه صائب تبریزی اصفهان

 

کاربری : آرامگاه

دوره ساخت: دوره پهلوی

شماره ثبت: ۱۳۳۲

تاریخ ثبت ملی :  ۲۰ بهمن ۱۳۵۵

 

 

معرفی آرامگاه صائب تبریزی اصفهان

ایران زمین زادگاه شاعران و نویسندگان به‌نامی است که اغلب شهرتی جهانی نیز دارند و آثار زیبای آن‌ها روح انسان را می‌نوازد. یکی از این شعرای برجسته صائب تبریزی نام دارد که آرامگاه او از مکان‌ های دیدنی اصفهان به شمار می‌آید.

 

آرامگاه صائب تبریزی در روز

عکس از ایرنا (عکاس: رسول شجاعی) 

صائب تبریزی با شمار زیادی از اشعار، روزگاری ملک‌الشعرای دربار بود. پس از مرگ او، مدت‌ها قبر وی ناشناخته ماند و نهایتا در قرن اخیر، کشف و بنای زیبایی برای آن ساخته شد. این مقبره با قدمتی که به دوره پهلوی بازمی‌گردد، در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۵۵ با شماره ثبتی ۱۳۳۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 

آرامگاه صائب تبریزی اصفهان مربوط به چه دوره ای است ؟

آرامگاه صائب تبریزی در قلب خیابانی با نام صائب و در باغ تکیه قرار دارد. برای دسترسی می‌توانید در ایستگاه متروی میدان انقلاب پیاده شوید و باقی مسیر را با استفاده از تاکسی طی کنید. همچنین در ابتدای خیابان صائب، واقع در خیابان بهشتی، ایستگاه اتوبوس تندرو (BRT) قرار دارد که با پیاده‌روی کوتاه می‌توانید از آنجا به آرامگاه برسید.

 

ویژگی های آرامگاه صائب تبریزی اصفهان

ایوان بلند آرامگاه در ابعاد ۱۴.۲ در ۶ در ۸ متر و با ۱۰ پلکان سنگی است. اگر به سر ستون ها نگاه کنید، قوس ‏های جناغی بسیار زیبایی خواهید دید که آن را نسبت به ستون های معمولی متمایز کرده است.

سقف آرامگاه ‏صائب تبریزی اصفهان مزین به آیینه کاری است. اگر با اشعار این شاعر نامی آشنا نیستید می توانید بهترین اشعار ‏صائب را در اطراف آرامگاه ببینید.‏

سنگ قبر صائب از جنس مرمر است. سنگ اصلی قبر نصف شده که بر روی آن کتیبه ای از مطلع و یک غزل با ‏قلم محمد صالح، خوشنویس معروف عصر صفوی به چشم می خورند.

در مقابل ایوان بزرگ آرامگاه صائب تبریزی ‏اصفهان، حوض و آبنما خواهید دید که شباهت زیادی به کاخ چهلستون دارد. در بالای این قسمت دو سنگ قبر ‏دیگر هم وجود دارند که متعلق به پسر و نوه صائب تبریزی است.‏

آرامگاه صائب تبریزی اصفهان کجاست ؟

آرامگاه صائب تبریزی در شهر اصفهان، محله لنبان و در خیابان صائب و در باغ تکیه که متعلق به خودشان بوده ‏قرار دارد. برای دسترسی به آرامگاه صائب تبریزی اصفهان چندین گزینه دارید. اگر با مترو هستید، باید در ‏ایستگاه میدان انقلاب پیاده شوید و با تاکسی خودتان را به باغ تکیه آرامگاه صائب تبریزی برسانید.‏

کسانی که قصد دارند از اتوبوس های ‏BRT‏ استفاده کنند، می توانند در خیابان بهشتی که همان ابتدای خیابان ‏صائب است از ایستگاه ‏BRT‏ پیاده شوند و با کمی پیاده روی به آرامگاه صائب تبریزی برسند.‏

آدرس آرامگاه صائب تبریزی اصفهان: خیابان شهید بهشتی، ابتدای خیابان صائب، محله لُنبان، باغ تکیه (باغ ‏شخصی صائب تبریزی)‏

آرامگاه صائب تبریزی اصفهان

آدرس آرامگاه صائب تبریزی اصفهان

مرکز شهر اصفهان/ خیابان شهید بهشتی/ ابتدای خیابان صائب/ باغ شخصی صائب تبریزی

 

کشور اوکراین

کشور اوکراین/همه چیز درباره کشور اوکراین

کشور مراکش

کشور مراکش/همه چیز درباره کشور مراکش

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا