معرفی کتاب دیوید کاپرفیل اثر چارلز دیکنز

شنبه 26 آذر 1401 کتاب

چکیده ای درباره کتاب دیوید کاپرفیل

نام کتاب: دیوید کاپرفیل

نویسنده : چارلز دیکنز

کشور : بریتانیا

زبان : انگلیسی

دیوید کاپرفیلد هشتمین اثر دیکنز است

 

درباره نویسنده کتاب دیوید کاپرفیل

دیوید کاپرفیلد نام رمانی نوشتهٔ چارلز دیکنز نویسندهٔ انگلیسی و نیز نام شخصیت اصلی همین داستان است. این کتاب برای نخستین بار در سال ۱۸۵۰ میلادی منتشر شد. «دیوید کاپرفیلد» هشتمین رمان این نویسنده انگلیسی است که بارها به سینما و تلویزیون راه پیدا کرده. نوشتن این کتاب ۱۹ ماه به طول انجامید.

معرفی چارلز دیکنز

معرفی چارلز دیکنز

دیکنز نویسنده‌ای سرشناس بود که مردم به او علاقه و توجه ویژه‌ای داشتند. آن‌ها دل‌شان می‌خواست بیشتر درباره‌ی این نویسنده‌ی موفق بدانند. وقتش رسیده بود که دیکنز یک خودزندگی‌نوشت بنویسد و به اشتیاق طرفدارانش پاسخ دهد. رمان دیوید کاپرفیلد را می‌توان شخصی‌ترین کتاب دیکنز دانست که در پیرنگ آن از تجربیات شخصی خود استفاده کرد.

کتاب دیوید کاپرفیلد را می‌توان معروف‌ترین رمان چارلز دیکنز در نظر گرفت. این رمان با کودکی دیوید که کودک مورد علاقۀ خود چارلز دیکنز نیز هست؛ شروع شده و تا دوره‌ی میان سالی او ادامه می‌یابد.

شخصیت های کتاب دیوید کاپرفیل

دیوید کاپرفیلد – راوی و قهرمان رمان

کلارا کاپرفیلد – مادر مهربان و زیبای دیوید

کلارا پگوتی – خدمتکار وفادار خانواده کاپرفیلد

بتسی تروتوود – عمه بزرگ دیوید عجیب و غریب و با خلق و خو و در عین حال مهربان.

آقای ادوارد چیلیپ – یک دکتر خجالتی که در تولد دیوید کمک می کند

آقای فردی بارکیس – یک کارتر دور افتاده که قصد خود را برای ازدواج با پگوتی خدمتکار خانواده کاپرفیلد

ادوارد موردستون – آنتاگونیست اصلی نیمه اول رمان، او ناپدری ظالم دیوید جوان

استجین موردستون – خواهر خشن آقای موردستون که مدت کوتاهی پس از ازدواج آقای موردستون با کلارا کاپرفیلد به خانه کاپرفیلد نقل مکان می‌کند و سرپرستی خانه را بر عهده می‌گیرد.

دانیل پگوتی – برادر پگوتی; یک ماهیگیر متواضع اما سخاوتمند

امیلی (املی کوچک) – خواهرزاده دنیل پگوتی و خواهرش کلارا پگوتی.

دیوید کاپرفیل

دیوید کاپرفیل

خلاصه کتاب دیوید کاپرفیل

در داستان دیوید اول شخص است. در فصل‌های نخست، دیوید را همراه مادر جوانش می‌بینیم، مادری معبود دیوید که آفریدهای است شیرین و نازنین، اما ضعیف و سبک‌مغز.پگاتی، این موجود عجیب و غریب، که رفتارش تند و خشن ولی دلش سرشار از مهر و عطوفت است، در کنار آنان است. رشتهٔ این زندگی آمیخته به عشق و محبت با ازدواج بیوهٔ جوان با آقای مردستون مردی سنگدل، که در پس نقاب متانت مردانه پنهان شده‌است گسسته می‌شود؛ این مرد، به تحریک خواهرش، سرانجام باعث مرگ پیشرس همسر جوان و ساده دل خود می‌شود.

شخصیت های فیلم دیوید کاپرفیل

شخصیت های فیلم دیوید کاپرفیل

دیکنز تأثرات این کودک را، که نمی‌تواند با محیط تازه سازگار شود و در لاک خود فرومی‌رود، استادانه شرح داده‌است. ناپدری، کودک عاصی را به مدرسه می‌فرستد تا بدرفتاریهای آقای کریکل ظالم را تحمل کند. وی در مدرسه نسبت به یکی از رفیقان خود، به نام استیئر فورث حس ستایش بی‌حدی پیدا می‌کند. او جوانکی است فریبنده که بعداً باعث سرخوردگی دوستش می‌شود و کودک با تردلز مهربان و خوش‌بین، که با کشیدن اسکلت وقت می‌گذراند، صمیمی می‌شود.

بخشی از کتاب دیوید کاپرفیل

اسمم دیوید کاپرفیلد است. آن‌طور که گفته‌اند، ساعت‌ دوازده شب جمعه، در بلاندراستون۲ در سافلک۳ به‌دنیا آمده‌ام و مثل ساعتی که شروع به زنگ‌زدن کند، گریه کرده‌ام. پدرم شش ماه قبل از تولدم درگذشته بود. حتی حالا، تصور اینکه هرگز مرا ندیده، عجیب است و عجیب‌تر اینکه هنوز از یادآوری اولین خاطراتم از سنگ قبر سفیدش در گورستان متأسف می‌شوم؛ خانه‌ی ما گرم و روشن بود و او در سرما و تاریکی می‌خوابید.

عمه تراتوود پدرم را دوست داشت، اما با ازدواج پدر و مادرم، احساس کرده بود به او توهین شده است. خودش گفته بود مثل «عروسک مومی» بازی‌اش داده‌اند. بعد از آن، هرگز نخواسته بود پدرم را ببیند.

بخشی از کتاب دیوید کاپرفیل

بخشی از کتاب دیوید کاپرفیل

چرا باید رمان دیوید کاپرفیلد را بخوانیم؟

مضمون داستان‌ های دیکنز فقر، رنج و مسائل اجتماعی است. دیکنز در رمان دیوید کاپرفیلد نیز همچون اغلب آثارش به زندگی شخصیت‌ هایی می پردازد که با فقر و بدبختی دست و پنجه نرم می کنند و با مشکلات اجتماعی، اقتصادی و اخلاقی بیشماری مواجه هستند.

در این اثر نیز می توان نگاه دلسوزانه دیکنز را نسبت به اقشار ضعیف جامعه مشاهده کرد. سبک نگارش واقع گرایانه، پرداخت به جزئیات، شخصیت پردازی قوی و داستان جذاب و دراماتیک از جمله ویژگی هایی هستند که رمان دیوید کاپرفیلد را به اثری درخور توجه تبدیل کرده‌ اند. مطالعه این کتاب علاوه بر اینکه حظ ادبی وافری نصیب خوانندگان می‌ کند، اطلاعات بسیاری را درباره شرایط اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و اخلاقی عصر ویکتوریایی در اختیار آنها قرار می‌ دهد.

کتاب بینوایان

معرفی کتاب بینوایان نوشته ویکتور هوگو

معرفی کتاب برادران کارامازوف

معرفی کتاب برادران کارامازوف اثر ‏فئودور داستایفسکی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا