چین باستان/8 تا از امپراتوران معروف چین باستان

شنبه 30 مهر 1401 تاریخی
چین باستان

چین باستان:

چین باستان یکی از قدیمی ترین و طولانی ترین تمدن ها در تاریخ جهان بود. تاریخ چین باستان را می توان بیش از 4000 سال پیش ردیابی کرد. کشور چین در شرق قاره آسیا واقع شده است و امروزه چین پرجمعیت ترین کشور جهان است.

 

دیوار بزرگ چین:

دیوار بزرگ چین اثر مارک گرانت

 

سلسله ها چین باستان

در طول بیشتر تاریخ چین توسط خانواده های قدرتمندی به نام سلسله ها اداره می شد. اولین سلسله شانگ و آخرین سلسله چینگ بود.7 سلسله مهم در چین باستان!

۱.سلسله شانگ و توسعه نوشتن و فناوری برنز!
۲.سلسله ژو و آیین کنفوسیانیسم!
۳.سلسله هان وتوسعه جاده ابریشم!
۴.سلسه سونگ و اختراع پول کاغذی چاپی!
۵.سلسه یوان و اعلام پکن به عنوان پایتخت!
۶.سلسله مینگ و بازسازی دیوار بزرگ چین!
۷.سسله چینگ و جنگ افیوم!

چین باستان

چین باستان

امپراتوری چین باستان

چین باستان همچنین دارای طولانی ترین امپراتوری تاریخ است. با سلسله کین و اولین امپراتور کین که تمام چین را تحت یک حکومت در سال 221 قبل از میلاد متحد کرد آغاز شد. امپراتورها به مدت بیش از 2000 سال بر چین حکومت خواهند کرد.

دولت

در زمان های اولیه، زمین ها توسط سیستم فئودالی اداره می شد که در آن اربابان مالک زمین ها بودند و کشاورزان از مزارع مراقبت می کردند. در سالهای بعد، امپراتوری توسط مقامات خدمات ملکی اداره می شد که شهرها را اداره می کردند، مالیات جمع آوری می کردند و قوانین را اجرا می کردند. مردان باید امتحان می دادند تا مقام رسمی شوند.

 

هنر، فرهنگ و دین

هنر، فرهنگ و مذهب اغلب با هم گره خورده بودند. سه دین یا فلسفه اصلی شامل تائوئیسم، کنفوسیوس و بودیسم وجود داشت. این ایده‌ها که «سه راه» نامیده می‌شوند تأثیر زیادی بر شیوه زندگی مردم و همچنین هنر آن‌ها داشتند. هنر متمرکز بر «سه کمال»؛ نقاشی، شعر و خوشنویسی.

 

مغول ها

دشمن بزرگ چینی ها مغول هایی بودند که در شمال زندگی می کردند. آنها حتی دیواری به طول هزاران مایل ساختند تا سعی کنند مغول ها را از تهاجم دور کنند. با این حال، مغول ها برای مدتی چین را فتح کردند و سلسله خود را به نام سلسله یوان تأسیس کردند.

 

چین باستان

چین باستان

مشهورترین امپراتوران چین باستان

چین بیش از 2000 سال توسط یک امپراتور اداره می شد. اولین امپراتور «کین شی هوانگ» بود که در سال 221 قبل از میلاد پس از اینکه تمام چین را تحت یک حکومت متحد کرد، این عنوان را به دست آورد. آخرین امپراتور پویی از سلسله چینگ بود که در سال 1912 توسط جمهوری چین سرنگون شد.

 

در اینجا تعدادی از مشهورترین امپراتوران چین را معرفی می کنیم.

1امپراتور وو از هان  (221 قبل از میلاد تا 210 قبل از میلاد) – Qin Shi Huang اولین امپراتور چین و بنیانگذار سلسله Qin بود. او برای اولین بار در سال 221 قبل از میلاد چین را تحت یک حکومت متحد کرد. او بسیاری از اصلاحات اقتصادی و سیاسی را در سراسر چین آغاز کرد. او همچنین دیوار بزرگ چین را ساخت و همراه با ارتش سفالین به خاک سپرده شد.

 

2-امپراتور گائوزو از هان (202 قبل از میلاد تا 195 قبل از میلاد) – امپراتور گائوزو زندگی خود را به عنوان یک دهقان آغاز کرد، اما به رهبری شورشی کمک کرد که سلسله کین را سرنگون کرد. او به عنوان رهبر ظهور کرد و سلسله هان را تأسیس کرد. او مالیات مردم عادی را کاهش داد و آیین کنفوسیوس را به بخشی جدایی ناپذیر از دولت چین تبدیل کرد.

 

3-امپراتور وو از هان (141 قبل از میلاد تا 87 قبل از میلاد) – امپراتور وو به مدت 57 سال بر چین حکومت کرد. در آن زمان او مرزهای چین را از طریق تعدادی کمپین نظامی گسترش داد. او همچنین یک دولت مرکزی قوی ایجاد کرد و به ترویج هنرها از جمله شعر و موسیقی پرداخت.

 

4-امپراتور تایزونگ (626 پس از میلاد تا 649 پس از میلاد) – امپراتور تایزونگ به پدرش برای تأسیس سلسله تانگ کمک کرد. تایزونگ زمانی که امپراتور بود، تغییرات زیادی را در اقتصاد و دولت اعمال کرد که به ورود چین به عصر طلایی صلح و رفاه کمک کرد. سلطنت او یکی از بهترین دوران در تاریخ چین محسوب می شد و توسط امپراتوران آینده مورد مطالعه قرار گرفت.

 

5-ملکه وو زتیان (690 تا 705 پس از میلاد) – ملکه وو تنها زنی بود که بر چین حکومت کرد و عنوان امپراتور را به خود اختصاص داد. او مقامات را بر اساس استعداد و نه بر اساس روابط خانوادگی ارتقا داد. او به گسترش امپراتوری کمک کرد و زمینه های اقتصادی و دولت را اصلاح کرد که باعث شکوفایی چین در آینده شد.

 

6-کوبلای خان (1260 تا 1294 م) – کوبلای خان فرمانروای مغولی ها بود که چین را فتح کردند. او در سال 1271 سلسله یوان را تأسیس کرد و عنوان امپراتور چین را به خود اختصاص داد. کوبلای زیرساخت های چین را ایجاد کرد و تجارت با کشورهای خارجی را برقرار کرد. او فرهنگ ها و مردمان مختلف را وارد چین کرد.

 

7-امپراتور هونگوو (1368 پس از میلاد تا 1398 پس از میلاد) – امپراتور هونگوو سلسله مینگ را در سال 1368 پس از میلاد هنگامی که مغول ها را از چین مجبور کرد و به سلسله یوان پایان داد، تأسیس کرد. او یک ارتش قدرتمند چینی ایجاد کرد و زمین را بین دهقانان تقسیم کرد. او همچنین قوانین جدیدی را ایجاد کرد.

 

8-امپراتور کانگشی (1661 بعد از میلاد تا 1722 پس از میلاد) – امپراتور کانگشی با 61 سال عمر طولانی ترین امپراتور چین بود. دوران سلطنت او دوران شکوفایی چین بود. او مرزهای چین را گسترش داد و فرهنگ لغت حروف چینی را گردآوری کرد که بعداً به فرهنگ لغت Kangxi معروف شد.

 

چین باستان

چین باستان

16حقایق جالب در مورد چین باستان

  1. آخرین امپراتور چین، پویی، زمانی که تنها 3 سال داشت، فرمانروایی شد.
  2. چینی ها بیش از 4000 سال است که از چاپستیک برای غذا خوردن استفاده می کنند.
  3. پس از اختراع ماشین چاپ، محبوب ترین نوع کتابچه، سخنان و دعاهای بودایی بود.
  4. هنر جنگ یک کتاب معروف در مورد استراتژی نبرد است که توسط استراتژیست نظامی سان تزو در طول دوره بهار و پاییز نوشته شده است. با وجود اینکه بیش از 2500 سال قدمت دارد، امروزه اغلب نقل می شود.
  5. دو رودخانه مهم در چین باستان نقش داشتند: رودخانه زرد و رودخانه یانگ تسه. یانگ تسه سومین رودخانه طولانی جهان و زرد ششمین رودخانه است.
  6. در چین اژدها نماد خوش شانسی، قدرت و قدرت است. اژدها اغلب نماد امپراتور بود.
  7. علمایی که به عنوان مقامات خدمت می کردند، محترم ترین طبقه در این سرزمین بودند. درست بعد از آنها کشاورزان
  8. دهقانی بودند که مورد احترام بودند زیرا آنها غذای کشور را تأمین می کردند.
  9. چینی های باستان اولین مردمی بودند که چای نوشیدند. در ابتدا از آن عمدتاً برای پزشکی استفاده می شد.
  10. اگرچه بسیاری از مردم به انواع مختلف چینی صحبت می کردند، زبان نوشتاری یکسان بود که خواندن و نوشتن را برای امپراتوری بسیار مهم می کرد.
  11. بزرگترین جشن سال جشن سال نو بود. همه در این مدت مرخصی گرفتند و جشن گرفتند.
  12. طبق افسانه ها، ابریشم در 2700 سال قبل از میلاد توسط Hsi-Ling-Shi، همسر امپراتور Huang-Ti در باغ امپراتور کشف شد.
  13. بیش از 500 امپراتور چین وجود داشت.
  14. سخنان یک امپراتور مقدس شمرده می شد و باید بلافاصله اطاعت می شد.
  15. امپراطور تحت “قومیت بهشت” حکومت می کرد. اگر امپراتور کار خوبی انجام نمی‌داد، می‌توان این اختیار را سلب کرد.
  16. یک امپراتور ممکن است چندین همسر داشته باشد، اما تنها یک امپراتور نامیده می شود.
تمدن مصر باستان

تمدن مصر باستان/پادشاهی های مصر باستان

شهرهای بزرگ بین النهرین

آشنایی با 7 تا از شهرهای بزرگ بین النهرین باستان

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا