هنرمندان وسلبریتی های ایرانی فوت شده 1401-1402

دوشنبه 24 مهر 1402 چهره ها
سلبریتی های ایرانی

سلبریتی های ایرانی فوت شده

ر اساس اطلاعات موجود، سلبریتی های ایرانی تا الان فوت شده اند:در ادامه به معرفی کوتاهی از هر یک از این بازیگران می پردازیم:

 

داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر

داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر، در تاریخ ۲۲ مهر ۱۴۰۲ در ویلای شخصی خود در فردیس کرج به قتل رسیدند. مهرجویی، کارگردان نامدار سینمای ایران، در سن ۸۴ سالگی و محمدی‌فر، نویسنده، طراح لباس و دستیار کارگردان، در سن ۶۲ سالگی درگذشتند.

مهرجویی یکی از چهره‌های برجسته سینمای ایران بود که آثار ماندگاری همچون «هامون»، «گاو»، «اجاره‌نشین‌ها»، «سارا»، «پری»، «لیلا»، «مهمان مامان» و «سنتوری» را در کارنامه خود دارد.

او در طول فعالیت هنری خود جوایز متعددی از جمله سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را دریافت کرده بود.

 

قتل داریوش مهرجویی و همسرش

قتل داریوش مهرجویی و همسرش

آتیلا پسیانی

آتیلا پسیانی بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون پس از تحمل یک دوره بیماری درتاریخ ۱۴ مهر ۱۴۰۲ در سن ۶۶ سالگی درگذشت.

آتیلا پسیانی یکی از چهره‌های برجسته تئاتر ایران بود که آثار ماندگاری همچون «مرگ موش»، «دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد»، «پرواز در قفس»، «مرگ یزدگرد» و «مخاطب» را در کارنامه خود دارد.

او در طول فعالیت هنری خود جوایز متعددی از جمله جایزهٔ بهترین کارگردانی از جشنوارهٔ تئاتر فجر را دریافت کرده بود.

 

 آتیلا پسیانی 

آتیلا پسیانی

شهلا ناظریان

شهلا ناظریان، صداپیشه و بازیگر، در 4 اردیبهشت 1401 در سن 74 سالگی درگذشت.

شهلا ناظریان صداپیشه و بازیگر ایرانی بود. او در سال 1328 در تهران متولد شد. ناظریان فعالیت هنری خود را از سال 1344 با بازی در فیلم سینمایی «آقای هالو» آغاز کرد. او در طول فعالیت هنری خود در فیلم ها و سریال های متعددی به ایفای نقش پرداخت.

از جمله فیلم های سینمایی شاخص او می توان به «مادر»، «قرمز» و «مرگ یزدگرد» اشاره کرد. ناظریان همچنین صداپیشه نیز بود و به جای بازیگران مطرحی مانند آدری هپبورن، مریلین مونرو و جولی اندروز صحبت می کرد.

 

محمد علی اسلامی ندوشن

محمد علی اسلامی ندوشن، نویسنده، شاعر، منتقد و حقوق‌دان، در 5 اردیبهشت 1401 در سن 97 سالگی درگذشت.

محمد علی اسلامی ندوشن نویسنده، شاعر، منتقد و حقوق‌دان ایرانی بود. او در سال 1290 در ندوشن یزد متولد شد. اسلامی ندوشن فعالیت هنری خود را از سال 1317 با انتشار مقاله ای در مجله «سخن» آغاز کرد.

او در طول فعالیت هنری خود آثار متعددی در زمینه های مختلف ادبی، تاریخی و حقوقی منتشر کرد. از جمله آثار شاخص او می توان به «هزاره دوم در شعر فارسی»، «فرهنگ ایران زمین» و «تاریخ ادبیات ایران» اشاره کرد.

 

محمد علی اسلامی ندوشن

هوشنگ ابتهاج

هوشنگ ابتهاج متخلص به ه‍. ا. سایه، شاعر و پژوهش‌گر سوسیالیست ایرانی بود. او در ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ در سن ۹۴ سالگی در شهر کلن آلمان درگذشت.
هوشنگ ابتهاج از جمله هنرمندان فوت شده 1401 است که با مرگ خود فقدان بزرگی بر پیکره هنر این سرزمین بر جای گذاشت. او اولین دفتر خود یعنی نخستین نغمه‌ها را در سال 1325 چاپ کرد و معروف شد.

وی در سبک نیمایی شعر می‌سرود و از تصنیف‌های مشهور او باید به سپیده، در کوچه‌سار شب، حصار و ارغوان اشاره کنیم. این شاعر بزرگ در 19 مرداد 1401 بر اثر نارسایی کلیه و کهولت سن درگذشت.

 

 هوشنگ ابتهاج

هوشنگ ابتهاج

مرحوم امین تارخ

امین تارخ بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ایران بود. او در ۲ مهر ۱۴۰۱ در سن ۶۹ سالگی درگذشت

مرحوم امین تارخ از فهرست بازیگران فوت شده 1401 بودند. او در سال 1354 فعالیت بازیگری خود را شروع کرد اما از فیلم مرگ یزدگرد و سریال سربداران شهرت کسب کرد. آقای امین تارخ با کلاس‌های بازیگری خود، بسیاری از هنرپیشه‌های امروزی را آموزش دادند.

از جمله آثار دیگر این هنرمند باید به سرب، سارا، سریال‌های معصومیت ازدست‌رفته و اغما اشاره کنیم. در 2 مهر 1401 امین تارخ بر اثر سکته قلبی درگذشت.

 

مرحوم امین تارخ

مرحوم امین تارخ

شهرام عبدلی

شهرام عبدلی، بازیگر و خواننده، در 6 اسفند 1401 در سن 46 سالگی درگذشت.

شهرام عبدلی بازیگر و خواننده ایرانی بود. او در سال 1355 در تهران متولد شد. عبدلی فعالیت هنری خود را از سال 1374 با بازی در فیلم سینمایی «سلام سینما» آغاز کرد. او در طول فعالیت هنری خود در فیلم ها و سریال های متعددی به ایفای نقش پرداخت.

از جمله فیلم های سینمایی شاخص او می توان به «ساعت 25»، «مرسدس»، «آدم برفی» و «ملک سلیمان» اشاره کرد. عبدلی همچنین خواننده نیز بود و چندین آلبوم موسیقی منتشر کرده بود.

 

شهرام عبدلی

شهرام عبدلی

زهره فکور صبور

زهره فکور صبور، بازیگر، در 10 اسفند 1400 در سن 43 سالگی درگذشت.

زهره فکور صبور بازیگر ایرانی بود. او در سال 1357 در تهران متولد شد. فکور صبور فعالیت هنری خود را از سال 1376 با بازی در فیلم سینمایی «سلام به من» آغاز کرد. او در طول فعالیت هنری خود در فیلم ها و سریال های متعددی به ایفای نقش پرداخت.

از جمله سریال های تلویزیونی شاخص او می توان به «متهم گریخت»، «دلنوازان» و «مسافری از هند» اشاره کرد. فکور صبور در سال 1400 در سن 43 سالگی درگذشت.

 

زهره فکور صبور

زهره فکور صبور

عجیب ترین عادات افراد مشهور

عجیب ترین عادات افراد مشهور

درآمد سالیانه «جورج کلونی» چقدر است؟

درآمد سالیانه «جورج کلونی» چقدر است؟

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا