آشنایی با8 موزه های شهر همدان

جمعه 26 آذر 1400 جاذبه های گردشگری ، دسته‌بندی نشده
موزه های شهر همدان

موزه های همدان

موزه ها همیشه جذابیت خاص خودشان را برای گردشگران دارند. مکان هایی برای شناخت عمیق‌تر یک شهر مثل همدان.  اگر به همدان سفر کردید بازدید از این موزه‌ها را نیز همچون بقیه جاهای دیدنی همدان در تابستان فراموش نکنید.

استان همدان دارای بیش از 1752 اثر تاریخی و فرهنگی و جاذبه های طبیعی است که آن را به جایگاه ویژه و مهمی در صنعت گردشگری تبدیل کرده است.

با توجه به این اهمیت، 1004 اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. شهر تاریخی هگمتانه ثابت می کند که همدان یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران و جهان است، زیرا پایتخت اولین حکومت شاهنشاهی ایران (مادها) بوده است.

1-حمام قلعه یا موزه مردم شناسی

همدان جاذبه های تاریخی و طبیعی زیادی دارد. یکی از جالب ترین و جذاب ترین مکان های شهر، حمام قلعه یا موزه مردم شناسی است. حمام قلعه یکی از حمام‌های تاریخی استان همدان با معماری ایرانی – اسلامی است.

حمام قلعه قدیمی به حمام حاج محمد سعید نیز معروف است و در یکی از محله های قدیمی و اصیل همدان به نام محله قلعه یا محله قشوق تراشان در خیابان شریعتی قرار دارد.

معماری دیدنی این حمام (حمام) تاریخی بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی را برای بازدید از این بنای تاریخی به اینجا می کشاند. این حمام به احتمال زیاد در سالهای پایانی دوره قاجار ساخته شده است.

مساحت آن حدود 1500 متر مربع است. حمام قلعه پس از انجام تعمیرات اساسی از جمله تعمیر دیوارهای خارجی و بازسازی قسمت های داخلی به موزه مردم شناسی تبدیل شد.

 

حمام قلعه یا موزه مردم شناسی

حمام قلعه یا موزه مردم شناس

 

2-موزه هگمتانه:

این موزه در مرکز شهر باستانی هگمتانه واقع شده است. ساختمان آن در سال‌های ۲۵-۱۳۲۰ شمسی با عنوان مدرسه ۶ کلاسه ایجاد شده که در دهه ۱۳۵۰ با هدف اجرای برنامه‌های پژوهشی و باستان‌شناسی در اختیار مرکز باستان‌شناسی سابق درآمد.

با شروع فعالیت‌های عمرانی و حضور باستان شناسان جهت عملیات پژوهشی و با کشف آثار تاریخی، آثار کشف شده از محوطه به داخل ساختمان منتقل شد و در نهایت تبدیل به موزه جهت نگهداری آثار گردید.

این موزه با تغییرات صورت گرفته شامل یک سالن اصلی و سرسرا و دو راهرو به نمایش دویست شیء فرهنگی، تاریخی مربوط به دوران‌های بیش از تاریخ، دوران تاریخی و دوران اسلامی پرداخته است.

در پشت موزه حیاطی وجود دارد که در آن ستون‌هایی از شهر هگمتانه را هم می‌توانید ببینید. در کنار این موزه دو کلیسا هست که بازدید از آن‌ها می‌تواند جالب باشد.

 

موزه هگمتانه

موزه هگمتانه

3-موزه سفال همدان:

موزه سفال در خیابان شهدا، خانه صمدی در محله جولان، یکی از قدیمی‌ترین محله‌های شهر همدان واقع شده است. این موزه در سال ۱۳۸۸ شمسی با هدف جمع آوری و نگهداری سفال‌های کشف شده توسط پژوهشگران در سطح استان همدان راه اندازی شده است.

سایت موزه سفال در یکی از محلات تاریخی همدان با هدف نمایش مراحل ساخت سفال از گذشته تاکنون ایجاد شده است.

در این سایت سیر تحول سفال نمایش داده می‌شود و مجموعه‌ای از صنایع دستی سفال قبل و بعد از اسلام و نمونه‌های سفال کنونی در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

 

موزه سفال همدان

موزه سفال همدان

4-موزه تاریخ طبیعی همدان:

این موزه در دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا راه‌اندازی شده است و با مساحت تقریبی ۲۰۰۰ مترمربع، مجموعه‌ای بی‌نظیر از انواع گونه‌های حیوانی، گیاهی و طبیعی اقلیم ایران و سایر نقاط جهان است

این موزه که از باارزش‌ترین سرمایه‌های ملی کشور محسوب می‌شود سه سالن دارد که شامل هزاران نمونه زنده، سنگواره و تاکسیدرمی شده از گونه‌های گیاهی و جانوری از گروه پستانداران، پرندگان، خزندگان، حشرات و آبزیان در آن نگهداری می‌شود.

 

موزه تاریخ طبیعی همدان

موزه تاریخ طبیعی همدان

5-موزه حمام محلی حاجی:

نام این حمام برگرفته شده از نخستین کاروان حج در این محله است. در واقع اولین کاروان حج در این محله تشکیل شده که همین موجب ماندگاری این حمام شده است.

حمام محله حاجی دو قسمت مردانه و زنانه دارد و در سال ۱۳۷۹ جزء فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

از جمله موارد تزئینی در این حمام می‌توان به ستون‌ها، سرستون و قوس‌های اجرا شده اشاره کرد، اما آهک بری‌های روی دیوار‌های حمام با گذشت زمان و بازسازی‌های اعمال شده از بین رفته و حمام فاقد کتیبه است.

حمام حاجی به گونه‌ای ساخته شده که دارای دو شاه نشین است و بزرگان و مقامات در آن بخش استحمام می‌کرده اند. در حمام دالانی موجود است که از آن مشابه سونا استفاده می‌شده است.

 

موزه حمام محلی حاجی

موزه حمام محلی حاجی

6-موزه مشاهیر و مفاخر همدان

موزه مشاهیر همدان با مساحتی حدود ۲۲۰ مترمربع از دو طبقه تشکیل شده است. در این موزه علاوه بر اطلاعاتی در خصوص زندگینامه و سرگذشت مشاهیر همدان، مجسمه‌هایی از تعدادی از آنان به نمایش گذاشته شده است.

مجسمه بزرگانی همچون: حیقوق نبی، بوعلی سینا، عین‌القضات همدانی، سیدجمال‌الدین اسدآبادی، کریم خان زند، میر رضی‌الدین آرتیمانی، خواجه رشیدالدین همدانی، دکتر زلفی گل، خانم دکتر میرهادی و …. این موزه در خانه بیژن واقع شده است.

خانه‌ی بیژن، نمونه‌ای شاخص از معماری نوین است که بیژن نقاش برجسته دوره قاجاری  به کمک کارل فریش آلمانی طراحی آن را انجام داده و با دقت و ریزه‌کاری بسیار ساخته شده است.

 

موزه مشاهیر و مفاخر همدان

موزه مشاهیر و مفاخر همدان

7-باغ موزه نظری یا موزه ابن سینا:

یکی از شاهکار‌های دوره قاجاریه، باغ موزه نظری است که در چهارراه نظری خیابان عارف قزوینی شهر همدان قرار دارد.
در برخورد اول عمارتی زیبا و مجلل در محوطه باغی وسیع نگاه افراد را به خود جلب می‌کند. ورودی عمارت به طرز زیبایی تزئین شده است.

زیبایی‌ها و معماری به کار رفته در این ساختمان جالب توجه است. از سال ۱۳۸۸ خورشیدی این عمارت به موزه مردم‌شناسی تغییر کاربری داده است. بر سردرِ این موزه عبارت «موزه ابن سینا همدان» درج شده، اما این موزه با نام «باغ موزه نظری» معروف است.

 

باغ موزه نظری یا موزه ابن سینا

باغ موزه نظری یا موزه ابن سینا

8-موزه دفاع مقدس همدان:

این موزه با همکاری مهندسانی از کره شمالی با بهره گیری از تکنولوژی‌های جدید در یکی از مناطق خوش آب و هوای همدان ساخته شده است.

فضای بیرونی موزه تجهیزات نظامی، تندیس تعدادی از فرماندهان شهید، مجموعه‌های تفریحی مثل آب‌نما به شکلی خاصی طراحی شده که در شب صحنه‌های بسیار نورانی و دلپذیری را برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند.

این موزه قدمی هرچند کوچک، در راستای زنده نگاه داشتن یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس ایجاد شده است.

 

موزه دفاع مقدس همدان

موزه دفاع مقدس همدان

کریسمس 

جشن کریسمس

فروش اقساطی ساینا با کمترین پیش پرداخت و تحویل فوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا