معرفی گیاه شمشاد ژاپنی

چهارشنبه 24 اسفند 1401 گل و گیاه

مشخصات شمشاد ژاپنی

نام انگلیسی : AUCUBA JAPONICA

خانواده : GARRYACEAE – گاریاسه

بومی : Garryaceae

معرفی گیاه شمشاد ژاپنی

شمشاد ژاپنی، درختچه ای از جنس Aucuba در خانواده Garryaceae که با نام spotted laurel نیز شناخته می شود.این گیاه 1 تا 5 متر ارتفاع می تواند داشته باشد و بومی جنگل ها، دشت ها و کوه های سراسر ژاپن و چین می باشد.در خاک های جنگلی غنی و مرطوب و در محیط هایی چون جنگل های انبوه، بیشه ها و نزدیک نهرها و مناطق مرطوب و سایه دار به خوبی رشد میکند.

خانوادهٔ گاریاسه خانواده‌ای است از درختچه‌های همیشه سبز ، با برگ‌های متقابل ، کامل ، بی‌گوشواره؛ گل‌آذین سنبله دُم گربه‌ای (شاتون) ، گل‌ها یک جنسی ، گل نر دارای ۴ گلبرگ و ۴ پرچم و گل ماده دارای ۴ گلبرگ و ۲ برچهٔ پیوسته ، گل‌ها برهنه یا تحتانی ، دارای ۲ تخمک ، تمکن رأسی و میوهٔ سته. این گیاهان در شمال آمریکا انتشار دارند

آبیاری گیاه شمشاد ژاپنی

آبیاری گیاه شمشاد ژاپنی

آبیاری گیاه شمشاد ژاپنی

درختچه ی آکوبا در برابر کم آبی جز مقاومترین گیاهان می باشد همچنین از آبیاری زیاد هم لذت نمی برد میزان آب مورد نیاز ان باید همیشه به اندازه باشد . برگ های این گیاه بسیار براق و چرمی مانند هستند که آب به سختی از آن تبخیر می شود به همین دلیل در برابر کم آبی بسیار مقاوم می باشد .

خاک مناسب برای گیاه شمشاد ژاپنی

در یک خاک غنی با زهکش مناسب رشد بسیار خوبی خواهد داشت. بهترین بستر برای آکوبا یک پیمانه خاک رس، یک پیمانه پیت ماس و یا خاک برگ و یک دوم پیمانه ماسه ی شکسته ترکیب شده باشد. می­توانید طبق دستور مقداری کود شیمیایی به آن اضافه نمایید.

نور مناسب گیاه شمشاد ژاپنی

این گیاه علاقه ی زیادی به نور آفتاب ندارد و زیرا نور آفتاب باعث سوختگی برگ های زیبای ان ها می شود . بهترن مکان برای کاشت درختچه ی آکوبا در محیط بیرون در نقطه ای سایه و کور زیر شاخ و بگ درختان می باشد .

زمان مناسب و نحوه هرس شمشاد ژاپنی

زمان مناسب و نحوه هرس شمشاد ژاپنی

دمای مورد نیاز گیاه شمشاد ژاپنی

گیاه آکوبا یک گیاه همیشه سبز می باشد که در برابر سرما بسیار مقاوم است و تا دمای منفی شانزده درجه ی سانتی گراد را تحمل می کند و دچار یخ زدگی نمی شود اما اگر در فصل سرما دما بیش از حد مجاز سرد شد برای نگهداری بهتر از این گیاه سعی کنید با پلاستیک به خوبی آن را بپوشانید تا دچار سرما زدگی نشود .

زمان مناسب و نحوه هرس شمشاد ژاپنی

اوایل بهار زمان مناسبی برای هرس آکوبا است. می­توان با سرزنی ساقه ­ها، گیاه را فرم داد و رشد شاخه ­ها را تحریک نمود.

روش­های تکثیر گیاه شمشاد ژاپنی

بهترین روش تکثیر شمشاد ژاپنی قلمه زدن آن است. به این ترتیب که قلمه­های ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر از انتهای شاخه­های جوان در فصل بهار یا تابستان تهیه کرده و آن­ها را در بستری از خاک سبک و مناسب قرار می­دهیم تا زمانی که ریشه ­زایی کند. این گیاه از طریق بذر نیز قادر به تکثیر شدن است. به این صورت که یک روز کامل بذر را در آب قرار دهید ، سپس در خاک سبک و مرطوب و در محیطی روشن، اما دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید.

تغذیه گیاه شمشاد ژاپنی

یکی از ویژگی های جالبی که این درختچه دارد این است ک در بدترین خاک ممکن از لحاظ تغذیه هم سالم باقی می ماند اما رشد قابل توجهی ندارد اگر می خواهید این گیاه به خوبی رشد کند در فصل زمستان کود مناسب را به آن برسانید تا مواد مغذی لازم تا فصل بهار جذب آن شود و شروع به رشد کند .

خاک مناسب گیاه شمشاد ژاپنی

خاک مناسب گیاه شمشاد ژاپنی

خاک مناسب گیاه شمشاد ژاپنی

pH مناسب خاک برای این گیاه تقریبا خنثی یا به میزان بسیار اندک اسیدی بسیار لذت بخش می باشد همچنین خاک این گیا باید بسیار سبک باشد اگرچه در برابر خاک های سنگین هم بسیار مقاوم است ولی برای رشد بهتر باید برای ان از خاک سبک استفاده نمایید .

تعویض گلدان شمشاد ژاپنی

توجه داشته باشید که فرآیند تعویض گلدان گیاه شمشاد ژاپنی بایستی هر سال در فصل بهار انجام گیرد. برای انجام این کار بایستی در ابتدا به کف و دیواره های گلدان چندین ضربه آهسته وارد کنید با این کار خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می شود.

پس از خارج نمودن گیاه از داخل سعی کنید تا جایی که می توانید ریشه های گیاه را به کمک انگشتانتان از یکدیگر باز کنید. توصیه می شود که گلانی تنها یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی تهیه کنید و گیاه را درون آن قرار دهید. سپس گلدان را با استفاده از خاک تازه پر کنید.

خواص و کاربردهای دارویی شمشاد ژاپنی

خواص و کاربردهای دارویی شمشاد ژاپنی

 شمشاد ژاپنی در مناطق مختلف

شمشاد ژاپنی یک گیاه زینتی باغی محبوب در انگلستان و غرب اروپا است. در ایالات متحده با عنوان Gold Dust Plant یا گرد و غبار طلایی شناخته میشود. آکوبا در شرايط ايران بعنوان يک گياه گلداني مطرح است اما اگر نيازهاي پرورشي گياه بخوبي فراهم شود يک درختچه فضاي آزاد هم محسوب مي‌شود. در مناطقي که رطوبت نسبي هوا و نيز خاک‌هاي مناسب زراعي باPH اسيدي شرايطي را فراهم کنند که در طول ماه‌هاي تابستان خشکي و سوختگي برگ‌ها پيش نيايد، آکوبا بعنوان يک درختچه و يک درخت در حاشيه خيابان‌ها مطرح مي‌شود.

 

 

معرفی گیاه هویا

معرفی گیاه سروپژیا

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا