معرفی گیاه آلیوم (سیر)

چهارشنبه 3 اسفند 1401 گل و گیاه

مشخصات گیاه آلیوم (سیر)

فرمانرو: گیاهان

راسته: مارچوبه‌سانان

تیره: نرگسیان

زیرخانواده: پیازیان

سرده: سیر

معرفی گیاه آلیوم

پیاز، موسیر و سیر، جزو تیره ی آلیوم ها هستند که عموماً در باغ سبزیجات کاشته می شوند. اما علاوه بر آنها، انواع مختلفی از آلیوم های تزئینی نیز وجود دارند که می توانند زینت بخش باغ های چند ساله شما باشند. آلیوم ها، گیاهانی با برگ ها و گل های بسیار زیبا، و همچنین بسیار مقاوم و سخت هستند.

بیش از ۷۰۰ نوع مختلف آلیوم در جهان وجود دارد. از اواخر دهه ۱۸۰۰، این گروه متنوع، محبوبیت خود را در میان دوستداران گل و گیاه پیدا کردند. گیاه شناسان روسی، شروع به جمع آوری برخی از انواع این آلیوم های دیدنی و جذاب از آسیای میانه، و معرفی آنها به باغداران مشتاق، از طریق باغ گیاه شناسی امپریال در سن پترزبورگ کردند.

معرفی گیاه آلیوم

معرفی گیاه آلیوم

خاک مناسب گیاه آلیوم

آلیوم ها ترجیح می دهند مقدار PH خاک شان کمی اسیدی باشد، حدود ۵.۵ تا ۶.۵. با این حال، چگونگی تخلیه خاک بسیار مهمتر از PH خاک است. اجازه ندهید که پیازها در خاک مرطوب باقی بمانند خصوصاً در فصل سرما هنگامی که به خواب زمستانی رفته اند. اگر مدت زیادی در خاک مرطوب بمانند، می پوسند. افزودن مقدار مناسبی از مواد آلی به خاک قبل از کاشت گیاه، باعث تخلیه مناسب آب شده و در عین حالت، آب کافی نیز به ریشه ها می رسد.

آبیاری صحیح گیاه آلیوم

آلیوم به آبیاری مداوم احتیاج دارد و اگر باران بارانی زیاد باشد ، این کار را فریب می دهد. در غیر این صورت ، آبیاری هر سه تا پنج روز خوب است.

آبیاری صحیح گیاه آلیوم

آبیاری صحیح گیاه آلیوم

دما و رطوبت گیاه آلیوم

مقاومت به تنوع در حال رشد و شرایط رشد بستگی دارد ، اما اکثر آلیوم ها در مناطق مقاومت USDA 4-10 به خوبی عمل می کنند.

کود دهی گیاه آلیوم

اگر مرتباً خاک خود را اصلاح کنید ، ممکن است اصلاً نیازی به تغذیه آنها نباشد. با این حال ، اگر خاک شما از میزان ایده آل کمتر باشد ، کمی کود متعادل در هنگام شروع گلدهی به آنها کمک می کند تا تمام انرژی مورد استفاده خود را برای شکوفایی دوباره پر کنند.

کود دهی گیاه آلیوم

کود دهی گیاه آلیوم

دوره گلدهی گل آلیوم

بیشتر آلیوم ها در فصل بهار یا اوایل تابستان، پس از شکوفا شدن اولین گل های بهاری، شکوفا می شوند. با این حال، بعضی از انواع آلیوم ها هستند که در اواخر فصل، حتی در فصل پاییز، شکوفا می شوند.

هرس کردن گل آلیوم

آلیوم شکوفه را تکرار نمی کند. ساقه های گل را بعد از گلدهی کوتاه کنید تا کانون گیاه را دوباره برای ذخیره انرژی در پیاز برگردانید. با این حال ، سرهای گل خشک شده به اندازه گل های زنده جذاب هستند و بسیاری از باغبان ها دوست دارند آنها را ایستاده نگه دارند.

هرس کردن گل آلیوم 

هرس کردن گل آلیوم 

آفات شایع گل آلیوم

پیازهای زینتی، همانند پیازهای و سیرهای خوراکی، آفت زیادی را به خود جذب نمی کنند. گوزن ها و جوندگان نیز از آنها دوری می کنند. ممکن است گاهی به چند بیماری قارچی مانند کپک زدگی و پوسیدگی مبتلا شوند، اما این مشکلات، به اندازه ی بیماری های مخصوص سبزیجات، مشکل ساز نخواهند بود. در مورد آفات حشرات، مراقب حلزون ها، لیسه‌های خاکی و کرم برگ باشید. با این حال، از آنجایی که شاخ و برگ این گیاه، زیاد دوام نمی آورد، آسیب های وارده به برگها، جای نگرانی ندارد.

 

معرفی گل لوپن

معرفی گل لوپن

معرفی گیاه کاکتوس غوره ای

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا