آشنایی با مشهورترین علما و دانشمندان اسلامی

دوشنبه 22 خرداد 1402 گوناگون
مشهورترین علما و دانشمندان اسلامی

مشهورترین علما و دانشمندان اسلامی

امپراتوری اسلامی مرکز بسیاری از پیشرفت‌های بزرگ در زمینه‌های ریاضی، علوم، فلسفه، فیزیک، جغرافیا و پزشکی بود. ما در اینجا تعدادی از مشهورترین علما و دانشمندان اسلامی را فهرست کرده ایم:

 

ابوعلی محمد بن حسن بن هیثم بصری

آل هیثم (945-1040 پس از میلاد) – الحیثم (همچنین به نام الحازن نیز شناخته می شود) یکی از اولین فیزیکدانان نظری جهان بود. ابوعلی محمد بن حسن بن هیثم بصری به اختصار ابن هیثم (۳۵۴–۴۳۰) ریاضی‌دان، اخترشناس و فیزیک‌دان عرب در دوران طلایی اسلام بود.از او به عنوان «پدر نورشناسی مدرن» یاد می‌شود.

او در بسیاری از زمینه ها از جمله اپتیک، نجوم و ریاضیات مشارکت داشت. او همچنین راه های انجام آزمایش ها را تشریح کرد و به توسعه روش علمی کمک کرد. شاید مهمترین کار او در زمینه اپتیک بود.

مجموعه مقالات او در مورد اپتیک، به نام کتاب اپتیک، دانشمندان آینده غرب از جمله راجر بیکن، لئوناردو داوینچی و یوهان کپلر را تحت تاثیر قرار داد.

آل هیثم

آل هیثم

محمد بن موسی خوارزمی

ابوجعفر محمد بن موسی خوارزمی ریاضیدان، ستاره‌شناس، جغرافیدان فیلسوف و مورخ و همه‌چیزدان ایرانی است

الخوارزمی (780-850 پس از میلاد) – خوارزمی یکی از مشهورترین ریاضیدانان قرون وسطی بود. کار نوآورانه او در حل معادلات باعث شد تا او را “پدر جبر” نامگذاری کنند. کلمه «جبر» از روشی است که او برای حل معادلات به نام «الجبر» استفاده می کرد.

خوارزمی همچنین در زمینه های دیگری مانند مثلثات، نجوم و جغرافیا نیز کار می کرد. نام غربی او «الگوریتمی» به کلمه ای تبدیل شد که برای اصطلاح ریاضی «الگوریتم» استفاده می شد.

الکندی (801-873 پس از میلاد) – الکندی فیلسوف عرب بود که آثار دانشمند و فیلسوف یونانی ارسطو را مطالعه کرد. او بسیاری از آثار خود را نوشت و اغلب او را “پدر فلسفه عرب” می نامند. الکندی علاوه بر فلسفه، ریاضیات، موسیقی و پزشکی نیز آموخت.

خوارزمی

خوارزمی

 

ابوالقاسم زهراوی

بو القاسم خلف بن عباس الزهراوی،  مشهور است. پزشک و جراح عرب اندلسی بود.او را بزرگ‌ترین جراح قرون وسطی می‌دانند.از او به عنوان «پدر جراحی مدرن» یاد می‌شود.

النفیس (1213-1288م) – النفیس پزشکی بود که بیشتر به خاطر کارش در توصیف گردش خون ریوی شهرت دارد. او توضیح داد که چگونه خون از سمت راست قلب، سپس به ریه ها (برای دریافت اکسیژن)، و سپس به سمت چپ قلب جریان می یابد.

الرازی (854-925 میلادی) – الرازی یکی از تأثیرگذارترین پزشکان قرون وسطی بود. او بسیاری از مشاهدات پزشکی خود را در چندین کتاب ثبت کرد که بعدها به عنوان کتاب درسی در بسیاری از مدارس پزشکی غرب مورد استفاده قرار گرفت. اکتشافات او شامل مشاهداتی در مورد چگونگی تشخیص بیماری های مختلف از یکدیگر بود. یکی از نمونه های آن کار او در مورد آبله و سرخک بود.

الزهراوی (936-1013 میلادی) – الزهراوی پزشک متخصص جراحی بود. او کتاب های زیادی در این زمینه نوشت و گاهی اوقات او را «پدر جراحی» می نامند.

 

ابوالقاسم زهراوی

ابن رشد

محمد بن احمد بن رشد اندلسی همه‌چیزدان و فیلسوف نامدار اسپانیایی و مسلمان بود. در اکثر زبان‌های غربی او را با نام «اورئوس» (Averroes) می‌شناسند که به نوعی همان تلفّظ «ابن رشد» است.

ابن رشد (1126-1198 م، که به آن آوروئس نیز گفته می شود) – ابن رشد یک معدود بود، به این معنی که او دانشمندی بود که موضوعات مختلفی را مطالعه می کرد.

او بیشتر به عنوان فیلسوف و متخصص در حقوق اسلامی مشهور است. او از پیروان ارسطو فیلسوف یونانی بود و اصرار داشت که جهان طبیعی از قوانین علمی که خدا آفریده پیروی می کند.

 

ابن رشد

ابن رشد

ابن سینا

ابن سینا (980-1037 م که ابن سینا نیز نامیده می شود)

ابوعلی حسین بن عبدالله بن حسن بن علی بن سینا، مشهور به ابوعلیِ سینا، ابن سینا، پورسینا و شیخ الرئیس  همه‌چیزدان،پزشک، ریاضی‌دان، اخترشناس، فیزیک‌دان، شیمی‌دان، جغرافی‌دان، زمین‌شناس، شاعر، منطق‌دان، فیلسوف، موسیقی‌دان و دولت‌مرد ایرانی و از مشهورترین و تأثیرگذارترینِ فیلسوفان و دانشمندان ایران‌زمین و جهان است

ابن سینا را یکی از دانشمندان بزرگ قرون وسطی می دانستند. او در زمینه‌های مختلفی از جمله نجوم، جغرافیا، ریاضیات، پزشکی و فلسفه پیشرفت کرد. شهرت او بیشتر به خاطر نوشتن کتاب قانون پزشکی است که برای چند صد سال به یک کتاب درسی استاندارد در دانشکده های پزشکی تبدیل شد.

 

ابن سینا

ابن سینا

عمر خیام

عمر خیام (1048-1131 پس از میلاد)

عُمَر خَیّام نیشابوری که خیامی، خیام نیشابوری، عمر خیام و خیامی النّیسابوریهم نامیده شده‌است، همه‌چیزدان، فیلسوف، موسیقی‌دان، فیزیک‌دان، ادیب، عارف، مفسر، شیمی‌دان، زیست‌شناس، زمین‌شناس، دین‌شناس، ریاضی‌دان، ستاره‌شناس و شاعر رباعی‌سرای ایرانی در دورهٔ سلجوقی است

یکی از برجسته‌ترین کارهای وی را می‌توان سر و سامان دادن و سرپرستی محاسبات گاه‌شماری ایران در زمان وزارت خواجه نظام‌الملک که در دورهٔ پادشاهی ملک‌شاه سلجوقی (۴۲۶–۴۹۰ هجری قمری) بود،

عمر خیام طیف وسیعی از موضوعات را مطالعه کرد، اما بیشتر به خاطر ریاضیات، نجوم و شعر مشهور است. در ریاضیات در هندسه و جبر پیشرفت هایی داشت. در نجوم، او به استفاده از ستارگان برای ایجاد یک تقویم بسیار دقیق معروف است. او همچنین در غرب به عنوان یکی از شاعران بزرگ خاورمیانه بسیار مشهور شد.

 

عمر خیام

عمر خیام

تقویم سال 1402

تقویم سال 1402

دسر سوفله شکلاتی

نحوه تهیه دسر سوفله شکلاتی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا