11مراقبت مناسب از موهای خود برای مدیریت و جلوگیری از خشکی مو

دوشنبه 2 آبان 1401 سلامت
مدیریت و جلوگیری از خشکی م

 اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از خشکی

مراقبت مناسب از موهای خود برای مدیریت و جلوگیری از خشکی مو بسیار مهم است. تغییرات سبک زندگی و اقدامات مراقبت از خود نیز می تواند به بهبود سلامت عمومی موهای شما کمک کند:

خشکی مو مشکل رایجی است که بسیاری از افراد صرف نظر از جنسیت و سن با آن مواجه هستند. به طور کلی به دلیل آسیب های محیطی و مراقبت نادرست از مو ایجاد می شود.

درمان های خانگی و خودمراقبتی ذکر شده در این مقاله می تواند در بهبود سلامت مو و جلوگیری از خشکی مو در آینده بسیار مفید باشد.

 

مدیریت و جلوگیری از خشکی م

مدیریت و جلوگیری از خشکی مو

 

1. رژیم غذایی خود را بهبود بخشید

خشکی مو اغلب در نتیجه تغذیه نامناسب است زیرا مواد معدنی و ویتامین ها برای حفظ سلامت مو ضروری هستند.  پیشنهاد می شود موارد زیر را در رژیم غذایی خود بگنجانید:

اسیدهای چرب امگا 3 موجود در روغن گل گاوزبان، روغن بذر کتان، روغن گل مغربی، ماهی آب شیرین، تخم مرغ و ماست
گاما لینولنیک اسید
سبزیجات سبز تیره به دلیل محتوای ویتامین A و C
آجیل برای سلنیوم
روی و آلفا لینولئیک اسید
ویتامین B12
اسید پانتوتنیک
اسید فولیک
بیوتین
فلز مس
کلسیم
اهن

همچنین می توانید با مشورت با پزشک خود مکمل هایی برای این مواد مغذی مصرف کنید زیرا زیاده روی می تواند عوارض جانبی داشته باشد

 

مدیریت و جلوگیری از خشکی م

مدیریت و جلوگیری از خشکی مو

 

2. از شستشوی زیاد خودداری کنید

شستن مکرر موها با شامپو می تواند لایه چربی مو را از بین ببرد. علاوه بر این، لازم است پس از شامپو کردن موهای خود را حالت دهید تا از اصطکاک بین تارهای مو جلوگیری کرده و آنها را برای مدت طولانی مرطوب نگه دارید. از شستن موها با آب داغ خودداری کنید زیرا ممکن است به آن آسیب برساند.

 

3. از مواد شیمیایی روی موهای خود استفاده نکنید

اگر موهای شما مستعد خشکی است، از استفاده از محصولاتی که حاوی مواد شیمیایی (مانند الکل، پارابن و سولفات) هستند یا دارای مواد معدنی بالایی هستند، خودداری کنید.

علاوه بر این، از درمان مکرر موهای خود با رنگ، سفید کننده و خشک کردن مو خودداری کنید. اگر می‌خواهید چنین درمان‌هایی برای مو داشته باشید، همیشه بین هر دو درمان حداقل ۲ هفته فاصله داشته باشید.

همچنین، محصولات موی مبتنی بر سیلیکون، در حالی که ادعا می شود مرطوب کننده هستند، در واقع می توانند مو را سفت تر کنند.

 

4. محصولات موی مفید را انتخاب کنید

برای کمک به تقویت و ترمیم موهایتان، شامپوهای مبتنی بر پروتئین را امتحان کنید.

 

5. از موهای خود محافظت کنید

همیشه هنگام شنا از کلاه شنا استفاده کنید و از استخرهای بسیار کلردار اجتناب کنید. بلافاصله بعد از شنا موهای خود را بشویید و از شامپوی شناگر استفاده کنید. همچنین لازم است از موهای خود در برابر اشعه خورشید محافظت کنید تا از اکسیداسیون نور خورشید جلوگیری کنید، زیرا این امر می تواند باعث تغییر رنگ و از دست دادن پروتئین شود.

همیشه قبل از بیرون رفتن، موهای خود را با کلاه یا روسری بپوشانید و از نرم کننده های حاوی اکسید روی استفاده کنید زیرا به عنوان ضد آفتاب عمل می کنند.

 

مدیریت و جلوگیری از خشکی مو

مدیریت و جلوگیری از خشکی مو

6. روش های مراقبت از موهای خود را تغییر دهید

مهم است که تغییرات کوچکی در نحوه رفتار با موهای خود ایجاد کنید. این شامل خشک کردن آرام موها به جای مالش آن با حوله است. همچنین از نرم کننده برای کمک به باز شدن موهایتان استفاده کنید و از شانه دندانه پهن استفاده کنید. به جای برس های فلزی، برس موی گراز را انتخاب کنید.

 

7. از استفاده از ابزارهای یک ظاهر طراحی خودداری کنید

استفاده از ابزارهای حالت دهنده حرارتی مانند ابزارهای سشوار، شل کننده مو، سشوار، صاف کننده و اتوی فر را محدود کنید. در عوض، از ابزارهای تشعشع مادون قرمز استفاده کنید.

هر زمان که لازم است از سشوار خود از فاصله 6 اینچی در کمترین درجه حرارت استفاده کنید و از تمرکز حرارت روی یک قسمت از موها برای بیش از 30 ثانیه خودداری کنید.  قبل از استفاده از این ابزار حالت دهنده برای محافظت از موهای خود در برابر آسیب حرارتی از یک اسپری محافظ حرارت استفاده کنید.

 

8. تغییراتی در سبک زندگی مناسب مو ایجاد کنید

برای کاهش اصطکاک توصیه می شود از روبالشی یا ملحفه های 100% ابریشمی استفاده کنید. برای جلوگیری از خشکی مو به دلیل هوای گرم از مرطوب کننده های داخلی استفاده کنید. همچنین استفاده از بخاری های داخلی را محدود کنید. همچنین ترک سیگار بسیار مهم است زیرا می تواند برای موهای شما مضر باشد.

 

9. به طور منظم ورزش کنید

از آنجایی که ورزش منظم به بهبود گردش خون در بدن کمک می کند، می تواند برای موهای شما نیز مفید باشد. با افزایش جریان خون در پوست سر، تامین مواد مغذی و اکسیژن نیز افزایش می یابد که به بهبود سلامت مو کمک می کند.

 

10.بیشتر آب بنوشید

کلید اصلی سلامت و درخشش موها، آبرسانی داخلی و خارجی است. شما می‌توانید با استفاده از محصولات آبرسان و روغن‌های مخصوص، رطوبت خارجی مورد نیاز مو را تامین کنید. در کنار آن روزانه حداقل 3 لیتر آب بنوشید تا رطوبت داخلی موها هم تامین شود.

 

11.از ماسک‌های خانگی کمک بگیرید

ماسک‌های خانگی مزایای بی‌شماری دارند. خواص این ماسک‌ها به ترکیبات بکار رفته در ساخت آنها بستگی دارد. شما می‌توانید با استفاده‌ی دوره‌ای از این ماسک‌ها، از سلامت طبیعی موهای خود محافظت کنید.

ماسک تخم مرغ؛ درمان پروتئینی مو

ماسک موز

ماسک زنجبیل

ماسک چای سبز و آلوئه‌ورا

 

پف کردن چشم در اثر گریه

پف کردن چشم در اثر گریه/ 8 راه حل برای کاهش تورم

موهای خشک

موهای خشک/7 درمان خانگی مفید برای موهای خشک

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا