قیمه شاه عباسی خوشمزه و مجلسی

شنبه 14 اسفند 1400 آشپزی

قیمه شاه عباسی

یکی از غذاهای تاریخی و خوشمزه دوران صفوی و قاجار، قیمه شاه عباسی است. که در واقع این قیمه مابین برنج قرار میگیرد و به قیمه لا پلویی معروف است!

 

برنج، گوشت خورشتی، لپه ای که آن را خیس و آب آن را چند بار عوض کرده باشند، پیاز خرد شده، رب گوجه فرنگی، زعفران دم کرده، گلاب، لیمو عمانی یا پودر آن، چوب دارچین و پودر آن، پودر گل سرخ یا هل ساییده، گوجه فرنگی رنده شده، نمک، فلفل و زرد چوبه. این ها همگی تقریباً محتویات اصلی قیمه شاه عباسی به شمار می آیند اما علاوه بر این ها می توان از خلال ها پسته و بادام و زرشک نیز در انتهای کار استفاده کرد.. این غذا شباهت زیادی به خورشت قیمه دارد و در واقع ترکیب برنج و خورشت قیمه محسوب می شود.

قیمه شاه عباسی

قیمه شاه عباسی

مواد لازم برای تهیه قیمه شاه عباسی

برای ۶ نفر

  • برنج: ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • لپه: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • گوشت گوسفند :  ریز و قیمه‌ای خرد شده ۴۰۰ گرم
  • پیاز: ۲ عدد متوسط
  • رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
  • روغن مایع و  کره : به مقدار لازم
  • ادویه : نمک، فلفل، زردچوبه، پودر هل، پودر لیمو عمانی، چوب دارچین، پودر گل سرخ به مقدار دلخواه
  • زعفران دم کرده : ۱ قاشق غذاخوری
  • گلاب: ۱ استکان
  • زرشک، خلال بادام و خلال پسته: به مقدار دلخواه

طرز تهیه قیمه شاه عباسی

■ روش پخت قیمه پلو آسان است. ابتدا خلال پسته و بادام را در گلاب خیس کنید. برنج را بشورید و به مدت 3  ساعت در آب و نمک خیس کنید. لپه را از شب قبل بخیسانید و چند بار آب آن را عوض کنید. سپس لپه جداگانه بپزید تا بوی نامطبوع آن گرفته شود و البته به خاطر زمان پخت کمترش نسبت به گوشت له نشود.

■ در این فاصله پیاز‌ها را خلالی خرد کنید و ابتدا بدون روغن و بعد از چند دقیقه با اضافه کردن روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. گوشت قیمه‌ای خرد شده را هم اضافه کنید و نمک، فلفل و زردچوبه را با گوشت تفت دهید. رب گوجه فرنگی را هم به گوشت اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی رب گرفته شود. و با گوشت و رب تفت دهید. دو لیوان فرانسوی آب جوش و یک چوب دارچین در مایه گوشت بریزید و صبر کنید تا قیمه روی شعله ملایم گاز خوب بپزد و جا بیفتد کمی که گوشت پخت لپه های پخته شده را اضافه کنید . در 20 دقیقه پایانی پخت پودر هل، پودر گل سرخ، پودر لیمو عمانی را به خورش اضافه کنید و اجازه دهید آب خورش جمع شود.  آب خورش قیمه باید جمع شود و حسابی غلیظ شود.

 

برنج را در آب جوش بپزید و آبکش کنید. حتما برنج را دان بردارید که در حین دم کشیدن با قیمه له نشود. وقتی برنج را آبکش کردید کف قابلمه‌ای که می‌خواهید قیمه شاه عباسی یا قیمه لا پلو را دم کنید ته دیگ مورد علاقه‌تان را بگذارید. سپس لایه لایه برنج و خورش قیمه پخته و حسابی کم آب شده را اضافه کنید. یادتان باشد چوب دارچین را از قیمه بیرون بیاورید. لایه آخر باید برنج باشد و روی آن زعفران دم کرده غلیظ را بریزید. قیمه لا پلو را دم بگذارید.

 

در این فاصله خلال پسته و خلال بادام خیس شده در گلاب را به همراه زرشک به همراه مقداری کره یا روغن حیوانی تفت دهید. بعد از دم کشیدن برنج روی آن روغن حیوانی یا روغن مایع بریزید و موقع سرو با زرشک، خلال پسته و بادام تزیین کنید.

 

مربای زرشک

مربای زرشک خوشمزه و خوش رنگ

گرفتن شوری غذا

بهترین روش ها برای گرفتن شوری غذا

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا