قاره آسیا/همه چیز درباره قاره آسیا

دوشنبه 18 مهر 1401 جاذبه های گردشگری
قاره آسیا

قاره آسیا

قاره آسیا بزرگترین و پرجمعیت ترین قاره جهان است که بیش از 4 میلیارد نفر آسیا را خانه می دانند. آسیا همچنین شامل پرجمعیت ترین کشور جهان، چین، و بزرگترین کشور جهان، روسیه است. آسیا از غرب با آفریقا و اروپا و از شرق با اقیانوس آرام هم مرز است.

این قاره ۸/۷٪ از مساحت سطح زمین و ۳۰٪ از مساحت خشکی‌های این سیاره را در بر می‌گیرد. ۶۰٪ جمعیت کره زمین نیز در این قاره زندگی می‌کنند.

قاره پهناور آسیا از قطب شمال تا جنوب مدار استوا امتداد یافته‌است و بخش اعظم آن در نیمکرهٔ شمالی قرار دارد. آسیا به همراه اروپا، قاره ای را به نام اوراسیا می‌سازند.

در کره زمین تنها دو قاره به یکدیگر متصل اند و آن هم آسیا و اروپا هستند.

قاره آسیا آنقدر بزرگ و متنوع است که اغلب به مناطق فرعی تقسیم می شود

  1. شمال آسیا
  2. آسیای مرکزی
  3. خاورمیانه
  4. جنوب آسیا
  5. آسیای شرقی
  6. آسیای جنوب شرقی

آسیا غنی از نژادها، فرهنگ ها و زبان های متنوع است. بسیاری از ادیان اصلی جهان از آسیا از جمله مسیحیت، یهودیت، اسلام، هندوئیسم و ​​بودیسم بیرون آمدند.

آسیا تأثیر عمده ای بر فرهنگ جهانی و اقتصاد جهان دارد. کشورهایی مانند کشور روسیه،  کشور چین، کشور ژاپن و کشور هند محصولات و خدماتی را تولید می کنند که توسط هر ملتی در جهان استفاده می شود. آسیا همچنین دارای منابع طبیعی فراوان است. نفت در خاورمیانه تامین کننده عمده انرژی جهان است.

 

 

قاره آسیا

قاره آسیا

همه چیز درباره قاره آسیا

به طور کلی، آسیا از شرق به اقیانوس آرام، از جنوب به اقیانوس هند و از شمال به اقیانوس منجمد شمالی محدود می شود. مرز آسیا با اروپا یک ساختار تاریخی و فرهنگی است، زیرا هیچ جدایی فیزیکی و جغرافیایی مشخصی بین آنها وجود ندارد.

جمعیت قاره آسیا : 4,164,252,000 (منبع: 2010 سازمان ملل متحد)

مساحت قاره آسیا : 17212000 مایل مربع

رتبه بندی قاره آسیا : بزرگترین و پرجمعیت ترین قاره است

بیوم های اصلی قاره آسیا : بیابان، مراتع، جنگل های معتدل، تایگا

آب های مرزی قاره آسیا : اقیانوس آرام، اقیانوس هند، اقیانوس منجمد شمالی، دریای عرب، خلیج بنگال، دریای چین جنوبی، دریای زرد، دریای برینگ

رودخانه ها و دریاچه های اصلی قاره آسیا : دریای خزر، دریاچه بایکال، دریای آرال، دریاچه چینگهای، رودخانه یانگ تسه، رود زرد، رود گنگ، رود سند

ویژگی های اصلی جغرافیایی قاره آسیا : هیمالیا، کوه های اورال، کوه های کونلون، صحرای عربستان، صحرای گوبی، صحرای تکلا ماکان، صحرای تار، جزیره ژاپن، کوه اورست، سیبری

 

کلان شهرها قاره آسیا :

    1. توکیو ژاپن
    2. جاکارتا، اندونزی
    3. سئول، کره جنوبی
    4. دهلی، هند
    5. بمبئی، هند
    6. مانیل، فیلیپین
    7. شانگهای، چین
    8. اوزاکا، ژاپن
    9. کلکته، هند
    10. کراچی. پاکستان

کشورهای آسیایی

افغانستان
ارمنستان
آذربایجان
بنگلادش
بوتان
چین
گرجستان
هنگ کنگ
هند
 ژاپن
قزاقستان
کره شمالی
کره جنوبی
قرقیزستان
ماکائو
مالدیو
مغولستان
 پاکستان
روسیه
سری لانکا
تایوان
تاجیکستان
ترکمنستان
ازبکستان

نپال

قاره آسیا

قاره آسیا

حقایق جالب در مورد قاره آسیا:

1-آسیا حدود 30 درصد از مساحت زمین و 60 درصد از جمعیت جهان را شامل می شود.

2-بلندترین نقطه روی زمین، کوه اورست، در آسیا است. پایین ترین نقطه روی زمین، دریای مرده، نیز در آسیا است.

3-آسیا تنها قاره ای است که با دو قاره دیگر مرز مشترک دارد. آفریقا و اروپا. گاهی اوقات در زمستان با تشکیل یخ در دریای برینگ به قاره سوم، آمریکای شمالی می پیوندد.

4-آسیا خانه دو اقتصاد از سه اقتصاد بزرگ جهان است: چین (دومین اقتصاد بزرگ) و ژاپن (سومین اقتصاد بزرگ). روسیه و هند نیز 10 اقتصاد برتر جهان هستند.

5-آسیا خانه بسیاری از حیوانات جالب از جمله پاندا غول پیکر، فیل آسیایی، ببر، شتر باختری، اژدهای کومودو و شاه کبرا است.

6-چین و هند دو کشور بزرگ جهان از نظر جمعیت هستند. چین با بیش از 1.3 میلیارد نفر در رتبه اول قرار دارد. هند با بیش از 1.2 میلیارد نفر در رتبه دوم قرار دارد. سومین کشور بزرگ جهان، ایالات متحده، تنها بیش از 300 میلیون نفر جمعیت دارد.

7-مرز بین آسیا و آفریقا دریای سرخ، خلیج سوئز و کانال سوئز است. این امر مصر را به یک کشور بین قاره ای تبدیل می کند که شبه جزیره سینا در آسیا و بقیه کشور در آفریقا قرار دارد.

8-تقسیم سه گانه جهان قدیم به اروپا، آسیا و آفریقا از قرن ششم قبل از میلاد به دلیل جغرافیدانان یونانی مانند آناکسیماندر و هکاتائوس مورد استفاده قرار گرفته است.

9-مرز بین آسیا و منطقه اقیانوسیه معمولاً جایی در مجمع الجزایر مالایی قرار دارد. جزایر مالوکو در اندونزی اغلب در مرز جنوب شرقی آسیا با گینه نو در شرق جزایر قرار دارند که به طور کامل بخشی از اقیانوسیه است.

10- آسیا از شرق به اقیانوس آرام، از جنوب به اقیانوس هند و از شمال به اقیانوس منجمد شمالی محدود می شود. مرز آسیا با اروپا یک ساختار تاریخی و فرهنگی است، زیرا هیچ جدایی فیزیکی و جغرافیایی مشخصی بین آنها وجود ندارد.

11-یک تقسیم پذیرفته شده عموما آسیا را در شرق کانال سوئز قرار می دهد که آن را از آفریقا جدا می کند. و در شرق تنگه های ترکیه کوه های اورال و رود اورال و در جنوب کوه های قفقاز و دریای خزر و دریای سیاه آن را از اروپا جدا می کند

 

ایالت ایندیانا آمریکا

ایالت ایندیانا آمریکا/همه چیز درباره ایالت ایندیانا آمریکا

کشور ژاپن

کشور ژاپن/ همه چیز درباره کشور ژاپن

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا