کشور قزاقستان/همه چیز درباره کشور قزاقستان

چهارشنبه 31 خرداد 1402 جاذبه های گردشگری
کشور قزاقستان

کشور قزاقستان

کشور قزاقستان با نام رسمی جمهوری قزاقستان یک کشور محصور در خشکی و فرا قاره‌ای در آسیای مرکزی و اروپای شرقی است. جزو کشورهای کم تراکم و کم جمعیت در جهان است .قزاقستان با ۵ کشور، از شمال با روسیه، از شرق با چین و از جنوب با قرقیزستان، ازبکستان و ترکمنستان مرز خاکی دارد.

قزاقستان از شمال با کشور روسیه، از شرق با کشور چین، در جنوب شرقی با قرقیزستان، در جنوب با کشور ازبکستان و در جنوب غربی با کشور ترکمنستان همسایه است. سواحل شمال شرقی دریای خزر در خاک این کشور قرار دارد.

‌آلماتی است که بزرگ ترین و پرجمعیت ترین شهر کشور  قزاقستان محسوب می شود. ولی چند سالی است که پایتخت به شهر آستانه انتقال یافته که در شمال کشور و در مناطق عمدتا روس نشین قرار دارد.

با این حال، پایتخت فرهنگی قزاقستان همچنان شهر آلماتی است. شهر آستانه به عنوان پایتخت و شهرهای آلماتی، کاراگاندا، چیمکنت، سمی پالاتنیسک، ترکستان و بندر آکتائو از مهمترین شهرهای این جمهوری هستند.

 

تاریخچه مختصر کشور قزاقستان:

قزاقستان در ابتدا محل سکونت قبایل کوچ نشین بوده است. در قرن سیزدهم این سرزمین مورد تهاجم امپراتوری مغول قرار گرفت و به قلمرو خانات قزاق تبدیل شد. در این زمان شهرهای تراز و ترکستان به عنوان شهرهای تجاری در امتداد جاده بزرگ ابریشم تأسیس شدند. هنگامی که خانات قزاق در دهه 1700 شروع به فروپاشی کرد، این منطقه توسط امپراتوری روسیه مستعمره شد.

پس از سقوط امپراتوری روسیه، قزاق ها مدت کوتاهی استقلال را تجربه کردند، اما به زودی بخشی از اتحاد جماهیر شوروی شدند. در سال 1953، نیکیتا خروشچف، رهبر شوروی، برنامه سرزمین های بکر را آغاز کرد. این تلاشی بود برای گرفتن اقتصاد مبتنی بر کشاورزی قزاقستان و صنعتی کردن آن.

در سال 1991 با سقوط اتحاد جماهیر شوروی، قزاقستان به یک کشور مستقل تبدیل شد. این کشور از آن زمان تاکنون گام های بلندی در توسعه اقتصاد بازار برداشته است و از سال 2000 رشد اقتصادی بالایی داشته است.

 

کشور قزاقستان

کشور قزاقستان

همه چیز درباره کشور قزاقستان

پایتخت: آستانه

جمعیت: 18,551,427مساحت کل: 2,717,300 کیلومتر مربع

مقایسه اندازه: کمی کمتر از چهار برابر اندازه تگزاس

مختصات جغرافیایی: 48 00 N, 68 00 E

منطقه یا قاره جهان: آسیا

زمین عمومی: از ولگا تا کوه‌های آلتای و از دشت‌های سیبری غربی تا واحه‌ها و صحراها در آسیای مرکزی امتداد دارد.

پست جغرافیایی: Vpadina Kaundy -132 متر

نقطه مرتفع جغرافیایی: خان تنگی شینگی (پیک خان تنگی) 6995 متر

آب و هوا: قاره ای، زمستان های سرد و تابستان های گرم، خشک و نیمه خشک

شهرهای بزرگ: آلماتی 1.383 میلیون; آستانه (پایتخت) 650000 (2009)

کشور قزاقستان

کشور قزاقستان

مردم کشور قزاقستان

نوع حکومت: جمهوری حکومت استبدادی ریاست جمهوری، با قدرت کمی در خارج از قوه مجریه

زبان های صحبت: قزاق (قزاق، زبان دولتی) 64.4٪، روسی (رسمی، مورد استفاده در تجارت روزمره، تعیین شده به زبان ارتباطات بین قومی) 95٪ (2001 برآورد)

استقلال: 16 دسامبر 1991 (از اتحاد جماهیر شوروی)

تعطیلات ملی: روز استقلال، 16 دسامبر (1991)

ملیت: قزاقستانی

ادیان: مسلمان 47٪، ارتدوکس روسی 44٪، پروتستان 2٪، سایر 7٪

نماد ملی: عقاب طلایی

سرود یا آهنگ ملی: منین قزاقستانیم (قزاقستان من)

 

اقتصاد کشور قزاقستان

صنایع عمده: نفت، زغال سنگ، سنگ آهن، منگنز، کرومیت، سرب، روی، مس، تیتانیوم، بوکسیت، طلا، نقره، فسفات، گوگرد، آهن و فولاد. تراکتور و سایر ماشین آلات کشاورزی، موتورهای الکتریکی، مصالح ساختمانی

محصولات کشاورزی: غلات (بیشتر گندم بهاره)، پنبه. دام

منابع طبیعی: ذخایر عمده نفت، گاز طبیعی، زغال سنگ، سنگ آهن، منگنز، سنگ معدن کروم، نیکل، کبالت، مس، مولیبدن، سرب، روی، بوکسیت، طلا، اورانیوم.

صادرات عمده: نفت و فرآورده های نفتی 58 درصد، فلزات آهنی 24 درصد، مواد شیمیایی 5 درصد، ماشین آلات 3 درصد، غلات، پشم، گوشت، زغال سنگ (2001)

عمده واردات: ماشین آلات و تجهیزات 41٪، محصولات فلزی 28٪، مواد غذایی 8٪ (2001)

واحد پول: تنگه (KZT)

تولید ناخالص داخلی ملی: 216,800,000,000 دلار

کشور قزاقستان

کشور قزاقستان

جاذبه های دیدنی و تفریحی کشور قزاقستان

دریاچه کیندی

دریاچه کیندی در شمال شهر الماتی قرا گرفته است که 400 متر عمق دارد و جوان ترین دریاچه دنیا می باشد که عمر ان کمتر از یک قرن است.ویژگی جالب درباره این دریاچه وجود جنگلی در عمق این دریاچه است که به صورت وارونه در ته این دریاچه قرار گرفته است که بر اثر زلزله ای که در سال 1911 میلادی رخ داده است دراین دریاچه ایجاد شده است.

دره توپ های سنگی

دره توپ های سنگی که در قزاقستان غربی و نزدیکی شهر شتپه قرار گرفته است یکی از پدیده های زمین شناختی عجیب و نادر است و تا جایی که چشم کار می کند پر از توپ ها سنگی بزرگ است. جالب است که بدانید مساحت دره توپ ها از مساحت کشور انگلستان هم بیشتر است.

سالن کنسرت مرکزی

سالن کنسرت مرکزی در کشور قزاقستان که از مجلل ترین نوع خود در جهان است در سال 2009 توسط رئیس جمهور قزاقستان و طراحی معمار مشهور ایتالیایی مانفردی نیکولتی افتتاح شده است.

10 جاذبه شگفت انگیز در پاسو روبلز

10 جاذبه شگفت انگیز در پاسو روبلز

زیباترین آبشارهای جهان

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا