آب زیره/9 عوارض جانبی نوشیدن آب زیره

یکشنبه 28 خرداد 1402 سلامت
آب زیره

زیره و آب زیره

زیره و آب زیره که به طور گسترده در دستور العمل های سنتی آسیای جنوبی و خاورمیانه استفاده می شود، برای بهبود هضم غذا، کاهش یبوست و رفع نفخ بسیار مفید است.

این دانه های باریک، قهوه ای روشن و ریز دارای خواص دارویی مانند کاهش سطح کلسترول، کاهش سطح قند خون، کنترل دیابت نوع 2 و حتی جلوگیری از خطر ابتلا به سرطان هستند

زیره سبز یکی از محبوب ترین ادویه ها نزد هندی ها و مکزیکی ها ست که در اکثر غذاهای شان به عنوان ادویه برای طعم و عطر بی نظیرش استفاده می شود.

زیره سبز مزایای زیادی برای انواع مشکلات گوارشی از قبیل قلنج، نفخ و سو هاضمه دارد. اما مصرف بیش از حد این ادویه می تواند عوارض جانبی غیر قابل انتظاری را نیز در پی داشته باشد. بنابراین اگر مشکل خاصی دارید قبل از مصرف زیره حتما با پزشک تان مشورت کنید.

اما مانند هر چیز دیگری در طبیعت، دانه های زیره را نباید در معرض خطر عوارض جانبی خاص مصرف کرد.

 

آب زیره معمولاً به دو روش تهیه می شود:

1 قاشق چایخوری زیره را یک شب در نصف لیوان آب خیس کنید. این معمولاً اول صبح با معده خالی مصرف می شود.

۱ قاشق چایخوری زیره را در آب بجوشانید و یک لیوان از آن را بعد از غذا میل کنید.

با این حال، لازم به یادآوری است که زیره معمولاً در مقادیر محدود مصرف می شود و برای ایجاد عوارض جانبی نامطلوب، مقدار زیادی زیره مصرف می شود.

 

آب زیره

آب زیره

عوارض جانبی نوشیدن آب زیره

1. سوزش سر دل

دانه‌های زیره برای کمک به هضم و رفع نفخ و گاز استفاده می‌شود، اما استفاده بیش از حد می‌تواند این گاز را از طریق لوله غذا به سمت بالا براند و باعث ناراحتی شدید شود. گاهی اوقات، مقداری اسید نیز ممکن است از طریق معده عبور کند و باعث احساس سوزش سر دل یا اسیدیته شود.

2. سقط جنین

زنان باردار و شیرده از مصرف دانه های زیره منصرف می شوند زیرا می توانند خطر سقط جنین را به خصوص در مراحل اولیه بارداری افزایش دهند.

3. سطح قند خون پایین (هیپوگلیسمی)

دانه های زیره به عنوان عوامل قوی در نظر گرفته می شوند که می توانند سطح قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش دهند. با این حال، مصرف بیش از حد زیره (بیش از 2 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن) می تواند باعث کاهش بیش از حد سطح قند خون شود که می تواند منجر به هیپوگلیسمی شود.

4. اختلالات گوارشی
دانه های زیره گاهی اوقات می توانند باعث اسهال و یبوست شوند

دانه زیره برای کنترل اسهال یا یبوست عالی است.

مطالعات همچنین نشان داده اند که آنها حرکات گوارشی را در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر کاهش می دهند. با این حال، در مقادیر بیش از حد، می تواند بدتر شود یا باعث اسهال و یبوست شود.

5. حالت تهوع

زیره با توانایی خود در مدیریت ناراحتی های گوارشی می تواند حالت تهوع را نیز تسکین دهد. اما مصرف بیش از حد می تواند منجر به حالت تهوع نیز شود.

6. مسائل ناباروری در مردان

مطالعات حیوانی نشان داده است که زیره سبز در دوزهای روزانه به میزان قابل توجهی می تواند فعالیت تستوسترون را کاهش داده و تولید سلول های اسپرم را کاهش دهد. نویسنده این مطالعه پیشنهاد کرد که زیره می تواند به عنوان یک ضدبارداری مردانه قوی عمل کند.

7. آسیب کبدی

برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف زیاد زیره می تواند باعث آسیب کبد و حتی سرطان کبد شود.

8. آلرژی

برخی از افراد مبتلا به آلرژی به زیره ممکن است با مصرف دوزهای بالای زیره، درماتیت تماسی را تجربه کنند.

مصرف بیش از اندازه زیره موجب خارش پوست و آلرژی می شود. افرادی که آلرژی دارند اگر مجبور به استفاده از زیره هستند حتما در مقادیر کم از این دانه مصرف کنند.

9- اثرات اعتیاد آور

مقادیر بیش از اندازه زیره می تواند اعتیاد آور باشد چرا که زیره دارای خواص مخدر است. همچنین می تواند منجر به خواب آلودگی، حالت تهوع و مخدوش شدن ذهن شود.

آب زیره

آب زیره

نکات کاربردی در مورد مصرف آب زیره

دانه های زیره به عنوان یک درمان دارویی محبوب ارزش دارند.
زیره اغلب برای رفع سوء هاضمه، یبوست و نفخ استفاده می شود.
در حالی که زیره حتی در دوزهای زیاد به خوبی تحمل می شود، دوزهای بسیار بالا نیز می تواند عوارض جانبی مانند اسهال، حالت تهوع، سطح قند خون پایین، آلرژی در تماس، سقط جنین در زنان، کاهش سطح اسپرم در مردان و حتی سرطان کبد ایجاد کند.
مصرف روزانه حدود 1 تا 2 قاشق چایخوری زیره به طور کلی بی خطر است.

 

باز هم تاکید می کنیم که زیره دارای خواص درمانی بی نظیری است. اما همه مواد طبیعی موجود در طبیعت مانند زیره در صورت مصرف مداوم و بی رویه عوارض جانبی به دنبال خواهند داشت. بنابراین نگران نباشید و فقط کافی است که اعتدال را رعایت کنید تا بدون هیچ مشکلی از خواص این ماده بی نظیر بهره مند شوید.

فواید موز برای درمان یبوست

فواید موز برای درمان یبوست

فواید راه رفتن با پای برهنه روی چمن

8فواید راه رفتن با پای برهنه روی چمن برای سلامتی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا