طرز تهیه کبه/برنج، کبه و ماست لیمویی

یکشنبه 9 مهر 1402 آشپزی
طرز تهیه کبه

برنج، کبه و ماست لیمویی

طرز تهیه کبه-کبه نوعی از غذای محلی خاورمیانه‌ای است که در هر ناحیه‌ای با پوشش و محتوایات متفاوت درست می‌شود. اصل آن باید به همراه بلغور، پیاز، گوشت، بره، بز یا شتر و ادویه‌های مختلف باشد و در روغن سرخ شود. همچنین می‌توان از سبزی‌های نرم و یا جعفری نیز به آن اضافه کرد. به جای بلغور هم می‌توان برنج را نیز استفاده کرد.

 

مواد مورد نیاز: ۲۰۰ گرم برنج، ۱۰ گرم جعفری و شوید تازه، ۵۰۰ میلی لیتر روغن آفتابگردان.

مواد مورد نیاز برای پرکننده گوشتی: ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون، ۱ پیاز (۱۸۰ گرم) پوست کنده و ریز خرد شده، ۲ حبه سیر پوست کنده و له شده، ۳۰۰ گرم گوشت چرخ کرده، ۱۵ گرم گردو تفت داده شده و ریز خرد شده، ۴/۱ قاشق چایخوری فلفل قرمز، نمک دریایی، ۱۰ گرم شوید ریز خرد شده، ۱۰ گرم جعفری ریز خرد شده، ۳ تا ۴ عدد زردآلوی خشک شده (۳۰ گرم) ریز خرد شده.

مواد مورد نیاز برای تهیه ماست لیمویی: ۳۰۰ گرم ماست یونانی، ۱ قاشق چایخوری پوست لیموترش ریز رنده شده و ۴/۱ قاشق چایخوری آب لیموترش، ۱ حبه سیر کوچک پوست کنده و له شده.

 

کبه

کبه

طرز تهیه کبه:

یک ماهیتابه متوسط را روی حرارت متوسط به زیاد قرار دهید و پس از داغ شدن، روغن، پیاز و سیر را اضافه کنید. پنج تا هفت دقیقه بپزید تا نرم شوند، سپس گوشت بره، گردو، فلفل قرمز، نمک و فلفل سیاه را به آن اضافه کنید. گوشت چرخ کرده را خرد کرده و به مدت ۱۰ تا ۱۲ دقیقه مرتب هم بزنید تا قدری قهوه‌ای رنگ شود. بر روی حرارت مخلوط را بزنید و پس از خنک شدن، با دستان خود آن را به هشت قسمت مساوی ۴۰ گرمی تقسیم کنید و به صورت توپ‌های ۴۰ گرمی درآوری و در سینی قرار دهید.

بعد، ۷۰۰ میلی لیتر آب و نمک را در قابلمه بزرگ بریزید و بگذارید بجوشد. بعد از این که بجوشد، برنج را اضافه کنید و حرارت را ملایم کنید. هشت تا ده دقیقه حرارت دهید تا قدری پخته شود و بعد برنج را خوب آبکش کنید. در حالی که برنج هنوز داغ است، آن را در یک کاسه له کنید و سبزی‌های نرم را هم بزنید.

یک کاسه کوچک آب سرد کنار ظرف برنج قرار دهید. هشت گلوله ۶۰ تا ۷۰ گرمی از مخلوط برنج را وزن کنید. با دست‌های کمی خیس یک گلوله برنج را روی کف یک دست فشار دهید. یکی از توپک‌های چرخ کرده را روی آن قرار دهید و برنج را روی آن تا کنید تا به طور کامل در آن قرار گیرد ممکن است لازم باشد برنج را قدری فشار دهید تا این کار را انجام دهید. مطمئن شوید که دست‌های‌تان هنوز خیس هستند. کبه را به شکل مستطیلی فشار دهید و روی سینی بگذارید. این کار را با باقی مانده برنج و مواد گوشتی تکرار کنید.

برای سرخ کردن کبه‌ها روغن را در تابه‌ای متوسط روی حرارت متوسط رو به زیاد بریزید. پس از داغ شدن کبه‌ها را به صورت دسته‌های دو یا سه تایی به مدت پنج تا شش دقیقه سرخ کنید و در صورت لزوم بچرخانید تا کمی طلایی و ترد شوند.

تمام مواد ماست لیمویی را در ظرفی بریزید و نصف قاشق چایخوری نمک و فلفل سیاه تازه آسیاب شده را به آن اضافه کنید و خوب مخلوط نمایید. زمانی که تمام کبه‌ها پخته شدند آن‌ها را در ظرفی بچینید و کنار ماست برای آغشته و میل کردن سرو کنید.

بامیه عربی

طرز تهیه بامیه عربی یا بامیه دراز

دستور پخت انواع سالاد

دستور پخت انواع سالاد

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا