سلامت پوست/8روش صحیح شستن صورت

شنبه 21 خرداد 1401 سلامت
سلامت پوست

اشتباهات رایج در شستشوی صورت

سلامت پوست صورت شما نازک و لطیف است و آسیب دیدن آن را آسان تر می کند. بنابراین، شما باید با دقت و ملایمت با آن رفتار کنید. شستن صورت یک کار ساده به نظر می رسد، اما همه آن را به درستی انجام نمی دهند.

پوست بیرونی ترین پوشش بدن است که روزانه در معرض گرد و غبار، آلاینده ها و محرک های مختلف محیطی قرار می گیرد.

این یک اندام خودبازسازنده است که هر روز سلول های مرده را می ریزد، اما نه به یکباره. سلول های مرده پوست به سطح می آیند و به تدریج در اتمسفر ریخته می شوند. نه تنها این، پوست همچنین چربی یا سبوم خود را تولید می کند که می تواند روی سطح آن بنشیند.

تجمع این ناخالصی ها در بالای پوست ظاهری کدر به آن می دهد. اگر برای مدتی نجس بماند، کثیفی، زباله های سلولی و سبوم ممکن است منافذ شما را مسدود کرده و راه را برای جوش های آکنه و سایر عفونت های پوستی هموار کند.

بنابراین، تمیز کردن منظم پوست برای سالم ماندن و زیبایی آن بسیار مهم است. در واقع، این اولین قدم در هر رژیم مراقبت از پوست است.

این مقاله برخی از اشتباهات اساسی مربوط به شستشوی صورت را که می تواند اهداف پوستی شما را مختل کند فهرست کرده و روش صحیح انجام آن را توضیح می دهد.

 

سلامت پوست

سلامت پوست

1. شستن صورت با دست های کثیف

دستان شما با لمس انواع سطوح آلوده، میکروب ها و کثیفی های زیادی را جذب می کنند. اگر از دست‌های کثیف برای شستن صورت خود استفاده کنید، تمام این آلودگی‌ها روی صورت شما می‌آیند که می‌تواند منجر به عفونت شود.
بنابراین، بسیار مهم است که قبل از شستن صورت، دست های خود را بشویید.

2. شستشوی بیش از حد یا طولانی مدت صورت

اگر صورتتان را خیلی مکرر یا طولانی بشویید، قرار گرفتن بیش از حد در معرض آب و صابون می‌تواند چربی‌های طبیعی پوست را از بین ببرد و آن را خشک و تحریک‌کننده کند. توصیه می شود در ابتدا و انتهای روز و همچنین پس از تعریق زیاد صورت خود را تمیز و شستشو دهید.

3. لایه برداری ساینده یا بیش از حد

از لایه برداری بیش از حد یا ساینده پوست خودداری کنید

لایه برداری به شل شدن سلول های مرده روی پوست کمک می کند تا به راحتی از بین بروند و سلول های جدید به سطح برسند. لایه برداری علاوه بر ترویج این فرآیند نوسازی پوست، همچنین به بیرون کشیدن ناخالصی های ته نشین شده در عمق منافذ پوست کمک می کند تا پوست شما را تمیز کند.

با این حال، برای اینکه این مرحله نتایج دلخواه را به همراه داشته باشد، باید یک لایه بردار متناسب با نوع پوست خود انتخاب کنید. از محصولات خشن پرهیز کنید و از اسکراب های ملایم و ملایم یا مواد فعال برای لایه برداری معمول خود استفاده کنید.

همچنین، فقط دو یا سه بار در هفته لایه برداری کنید. اثر پاک‌کنندگی عمیق لایه‌برداری، رطوبت طبیعی پوست را به همراه سبوم اضافی از بین می‌برد و آن را کاملاً خشک می‌کند.
بعلاوه، استفاده بیش از حد از لایه‌برداری شیمیایی یا اسکراب‌ها می‌تواند با ایجاد ریز اشک که باعث التهاب و سوزش می‌شود، به پوست آسیب فیزیکی وارد کند.

4. شستن صورت خود با صابون های خشن/پاک کننده

صابون و سایر محصولات پاک‌کننده پوست حاوی افزودنی‌های شیمیایی از جمله پارابن‌ها (مواد نگهدارنده)، ترکیبات معطر و سولفات‌ها (عوامل کف‌کننده) هستند که می‌توانند برای پوست بیش از حد خشن باشند.

از آنجایی که شما مجبور هستید به طور منظم و اغلب چندین بار در روز از پاک کننده ها استفاده کنید، مواد شیمیایی موجود در آنها می تواند رطوبت پوست شما را از بین ببرد و همچنین به ساختار سد آن در طول زمان آسیب برساند.  بنابراین، توصیه می شود قبل از خرید صابون یا پاک کننده خود، فهرست ترکیبات را بررسی کنید.

به دنبال محصولاتی باشید که فاقد این مواد شیمیایی هستند و در عوض حاوی مواد طبیعی بیشتری هستند. فرمولاسیون های مختلفی برای انواع پوست در بازار موجود است. آنچه برای یک نوع پوست موثر است ممکن است برای نوع دیگر چندان خوب عمل نکند. بنابراین، تحقیقات خود را انجام دهید، اگر می خواهید از متخصص پوست خود بپرسید و سپس تصمیم بگیرید.

اگر پاک کننده ای که در حال حاضر استفاده می کنید پوست شما را خشک، چرب یا تحریک می کند، وقت آن رسیده که به یک پاک کننده جدید بروید.

سلامت پوست / نوشیدن آب به بهبود پوست کمک می کند

سلامت پوست

سلامت پوست

5. آرایش خود را قبل از شستشو پاک نکنید

همیشه قبل از شستشو آرایش را از صورت خود پاک کنید

آرایش به پوست شما می چسبد و داخل منافذ آن می نشیند، به همین دلیل است که برای از بین بردن آن به یک پاک کننده یا پاک کننده مناسب آرایش نیاز دارید.
شستن مستقیم آن با آب همچنان بقایایی از خود باقی می گذارد، به خصوص که همه لوازم آرایشی به گونه ای طراحی شده اند که تا حدی در برابر آب مقاوم باشند. پس ابتدا آرایش خود را به آرامی با یک شوینده مناسب پاک کنید و سپس پوست خود را بشویید.

 

6. صورت خود را با آب داغ بشویید

آب داغ به طور کلی برای پوست شما سخت است، اما به خصوص برای پوست ظریف صورت.

این روغن های طبیعی را از پوست شما پاک می کند تا کاملا خشک شود. می تواند بافت حساس پوست را تجزیه کند و باعث التهاب شود. به علاوه، منافذ شما را باز می‌گذارد تا آلودگی و میکروب بیشتری در آینده جمع‌آوری کند.

برای شستشوی صورت بهتر است از آب ولرم استفاده کنید.

 

7. استفاده از حوله صورت کثیف

از پاک کردن صورت خود با حوله کثیف خودداری کنید

حوله ای که برای خشک کردن مو، دست و سایر قسمت های بدن خود استفاده می کنید، میکروب ها و ناخالصی های زیادی را جمع آوری می کند. بنابراین، بهتر است از آن برای صورت خود استفاده نکنید. یک حوله صورت جداگانه نگه دارید که نرم باشد و فقط توسط خودتان استفاده کنید.

همچنین، آن را به شدت روی صورت خود مالش ندهید زیرا می تواند باعث تحریک یا آسیب به پوست شود. به طور مکرر پوست شکننده شما را می کشد و رشته های همبند آن را می شکند و به مرور زمان آن را شل و آویزان می کند.

کاری که باید انجام دهید این است که بعد از شستن، حوله را به آرامی روی صورت خود بکشید تا رطوبت اضافی آن خیس شود.

 

8. مرطوب نشدن بعد از پاکسازی

پاکسازی، لایه برداری و شستشو همگی برای پوست خشک کننده هستند، بنابراین مهم است که پس از آن آن را مرطوب کنید.

زمان صحیح استفاده از مرطوب کننده پس از خشک کردن صورت است، زمانی که پوست خیس نیست اما همچنان مرطوب است. این به این دلیل است که کرم یا لوسیون شما با سرعت بیشتری به پوست نرم و مرطوب نفوذ می کند.

 

سلامت پوست

سلامت پوست

نحوه صحیح شستشوی صورت

-در اینجا یک خلاصه گام به گام سریع از روش صحیح شستشوی صورت آمده است:

-از پاک کننده های بدون الکل استفاده کنید که روی پوست ملایم است.

-آب ولرم را روی صورت خود بپاشید و سپس با استفاده از حرکات دایره ای انگشتان، پاک کننده را به آرامی روی پوست مرطوب خود ماساژ دهید. از شستشوی شدید پوست خودداری کنید زیرا باعث تحریک و آسیب می شود.

-پوست خود را با آب ولرم بشویید.

-از یک حوله نرم و تمیز برای خشک کردن پوست خود استفاده کنید و آن را کمی مرطوب نگه دارید.

-مقداری مرطوب کننده را روی پوست مرطوب خود بمالید.

بیماری کبد چرب

بیماری کبد چرب/مراحل، تشخیص و درمان

پینه پا

پینه پا/ 4روش طبیعی برای از بین بردن پینه پا در خانه

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا