روش نگهداری گیاه ادریسی

دوشنبه 19 دی 1401 گل و گیاه
معرفی گیاه ادریسی

معرفی گیاه ادریسی

نام علمی : Hydrangea Macrophylla

نام رایج : ادریسی ماکروفیلا، ادریسی فرانسوی، هورتانسیا

نوع گیاه : برگ ریز/ مناسب فضای بیرونی

سمی بودن : اگر خورده شود، سمی است.

دشواری نگهداری : آسان و کم دردسر

 

معرفی گیاه ادریسی

در بین گیاهان مختلف، ادریسی به گیاه دم دمی مزاج معروف است. البته دلیلش هم واضح است. چون با تغییر PH خاک به سرعت تغییر رنگ می‌دهد! عملکرد این گیاه بسیار جالب است: اگر خاک اسیدی باشد، رنگ گل‌ها آبی و اگر خاک بازی باشد، رنگ گل‌ها صورتی می‌شود.این گیاه را می توان در آپارتمان نگهداری کرد زیرا نوعی گیاه آپارتمانی نیز به حساب می آید.

نور مناسب برای گیاه ادریسی

ادریسی تمایل دارد که در نور کافی خورشید قرار بگیرد. اما نه هر نوری! ایده‌آل ترین حالت برای آن، نور زیاد در بعدازظهر و نور ملایم در صبح‌هاست. فراهم کردن چنین مکانی شاید کمی دشوار باشد. پس توصیه می‌کنیم آن را در مکانی قرار دهید که هم نور کافی دریافت کند و هم کمی سایه باشد.

نور مناسب برای گیاه ادریسی

نور مناسب برای گیاه ادریسی

 آبیاری صحیح گیاه ادریسی

اگر ادریسی را در مکان پرنوری قرار داده اید، باید آن را مرتبا آبیاری کنید. چون ادریسی تمایل دارد که همیشه خاک مرطوبی داشته باشد. اما اگر آن را در مکان کم نور تری گذاشته اید، دفعات و میزان آبیاری را کاهش دهید.

انواع گل ادریسی

  • ماکروفیلا یا برگ بزرگ
  •  پانیکل/پانیکولاتا
  •  هیدرانسیاهای صاف
  •  ادرانسیای بلوط
  •  ادریسی کوهنوردی.

کوددهی گیاه ادریسی

یادتان باشد که کود دادن بیش از حد به این گیاه می تواند منجر به از بین رفتن آن شود بنابراین بهتر است در این کار زیاده روی نکنید. استفاده از کود نیتروژن دار می تواند منجر به ایجاد برگ های بسیار زیاد در گیاه شود و نسبت گل ها را کاهش می دهد. اگر می خواهید به این گیاه کود بدهید باید در اوایل بهار ترکیب کود ۱۰_۱۰_۱۰ را به این گیاه بدهید و در اواسط تابستان نیز این کار را تکرار کنید تا گیاه شما تغذیه شود. توصیه می شود در پاییز و زمستان به گیاهان خود کود ندهید. اگر دوست دارید می توانید از کود های حیوانی و یا کمپوست برای تغذیه این گیاه استفاده کنید.

کوددهی گیاه ادریسی

کوددهی گیاه ادریسی

انواع روش تکثیر گیاه ادریسی

تکثیر با بذر

در این روش بذر گل هورتانسیا در خاک غنی کاشته می‌شود. محل کاشت باید آفتابگیر باشد. دمای مناسب برای رشد بذر حدود 27 درجه سانتی گراد است. بذر گل ادریسی 10 الی 14 روز زمان لازم دارد تا جوانه بزند. در این مدت بستر کاشت باید همیشه مرطوب باشد

تکثیر با قلمه

در تکثیر گل هورتانسیا از شاخه‌هایی از گیاه که یکساله شده‌اند استفاده می‌شود. قلمه گل ادریسی حداقل باید سه برگ داشته باشد. انتهای ساقه قلمه گل هورتانسیا را به هورمون اکسین آغشته کنید تا ریشه‌ایی سریع انجام شود.

تکثیر گیاه ادریسی

تکثیر گیاه ادریسی

آفات گیاه ادریسی

این گل دارای آفات جدی نیست. گاهی اوقات کپک پودری شاخ و برگ را آلوده می کند، به خصوص در مناطق مرطوب که گردش هوا ضعیف است. اگر مشکل جدی ایجاد شد آن را با قارچ کش مناسب درمان کنید. در پاییز همه شاخ و برگ های ریخته و ضعیف را از بین ببرید.

روش نگهداری گیاه اکالیپتوس

گل ارکیده فالانوپسیس

معرفی گل ارکیده فالانوپسیس

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا