تنها ماندن آمریکا در تحریم علیه چین

دوشنبه 2 تیر 1399 گوناگون
تنها ماندن آمریکا در تحریم علیه چین

 آمریکا تلاش گسترده ای را بر علیه چین آغاز کرده  تا به بهانه همه گیر  شدن کرونا و تصویب لایحه قانون امنیتی هنگ کنگ در کنگره ملی  کشور چین، پکن را مورد تحریم و فشار حداکثری قرار دهد. اما این کار به آسانی که آمریکا تصور می کند نیست. مقام های آمریکا ماه ها است تلاش می کند  تا با طرح و برنامه های مختلف چین را در جامعه بین المللی تحت فشار قرار داده و چهره این کشور را مخدوش کنند.پس از آنکه لایحه قانون امنیتی هنگ کنگ در پایان ماه می در کنگره ملی خلق چین تصویب شد، واشنگتن تصور می کرد می تواند به این بهانه پکن را تحت فشار و تحریم های گسترده قرار دهد.

این کشور بارها تهدید کرد که جایگاه اقتصادی ویژه برای هنگ کنگ کنسل می کند  و تلاش ها ی زیادی با  برخی از کشورهای غربی دیگر از جمله انگلستان،  آلمان و استرالیا نیز برای این منظور انجام دادند  و به توافقاتی دست یافتند .اما بعد از درگیری های به عمل آمده و تشنجات موجود در جامعه داخلی آمریکا به دلیل درگیری ها و  اعتراضات به تبعیض نژادی در واشنگتن و کم رنگ شدن  حمایت های کشورهای دیگر و حتی اتحاد  برای تحریم کشور چین را  از دست می دهد.ژاپن و آلمان تصمیم گرفته اند که از تحریم هایی  چین حمایت نکنند و در چنین شرایطی معایب اقتصادی این اقدام گریبان آمریکا را خواهد گرفت.چین به انگلستان نیز هشدار داده است که مراقب  حرکاتش در قبال هنگ کنگ باشد و در کنار آمریکا قرار نگیرد زیرا چنین شرایطی می تواند فقط آسیب های سیاسی و اقتصادی برای بریتانیا داشته باشد.اگرچه برخی از کشورهای غربی و همچنین ژاپن به عنوان متحد آمریکا از چین برای تصویب این لایحه حقوقی امنیتی انتقاد کردند اما آنها در زمینه تحریم ها در کنار واشنگتن قرار نگرفته اند و نمی خواهند بخصوص در جریان همه گیری کرونا به روابط اقتصادی خود با دومین اقتصاد دنیا صدمه ای وارد کنند . “هایکو ماس” وزیر خارجه آلمان هم می گوید که تحریم هایی که از آنها صحبت به میان آورده می شود، سازنده نیست و می تواند راه های ارتباطی بین اتحادیه اروپا و چین را مسدود کند.

آمریکا در بن بست فشار و تحریم علیه چین

“تیان فیلونگ” کارشناس مسایل هنگ کنگ در دانشگاه پکن می گوید: آلمان و ژاپن از متحدان محوری آمریکا هستند و شکاف بین آنها و واشنگتن بر سر هنگ کنگ موضوعی بسیار مهم است.

وی توضیح داد که آنها شرایط را درک می کنند در جریان جهانی شدن، مناسبات باید گسترش یابد در صورتی که تحریم ها راه رشد روابط را مسدود می کند و کرونا هم اوضاع را برای همه سخت تر کرده است و اینجا دیگر جای فشار و تحریم نیست.

در واقع هر چقدر هم روابط برخی کشورها با آمریکا نزدیک باشد موضوع اصلی برای همه کشورهای جامعه بین المللی منافع ملی است و اینکه این کشورها طبیعتا به رابطه با چین ارزش می دهند و نمی خواهند بخاطر تحریم های آمریکا که مسایل داخلی چین را هدف قرار می دهد و به دیگر کشورها ارتباطی ندارد، با پکن سرشاخ شوند.

برآیند تصمیماتی که امروز دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا می گیرد و پیشبرد برنامه های تحریمی علیه چین و شماری از کشورهای دیگر، «تنهایی و انزوای بیشتر» واشنگتن را به دنبال خواهد داشت و اینکه این کشور بازنده اصلی است و متحدانش نیز آن را تنها خواهند گذاشت.

آزمایش کرونا

تست کرونا رایگان می شود

بن سلمان با کنار زدن این اشخاص به قدرت رسید

بن سلمان با کنار زدن این اشخاص به قدرت رسید

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا