بیوگرافی کیت بلانشت بازیگر مشهور استرالیایی

یکشنبه 25 تیر 1402 بیوگرافی
کیت بلانشت

چکیده ای از بیوگرافی کیت بلانشت

نام : کاترین الیز بلانشت(کیت بلانشت)

متولد: ۱۴ مهٔ ۱۹۶۹ ‏(۵۴ سال)

محل تولد:ملبورن، ویکتوریا، استرالیا

شهروندی : استرالیاایالات متحده

پیشه: بازیگر

سال‌های فعالیت: ۱۹۹۲–اکنون

همسر: اندرو آپتون (ا. ۱۹۹۷)

فرزندان: داشیل جان آپتون، ادیت ویویان پاتریشیا آپتون، ایگناتیوس مارتین آپتون، رومن رابرت آپتون

اصل و نسب: استرالیایی فرانسوی، استرالیایی انگلیسی، استرالیایی آمریکایی

فارغ التحصیلان برجسته: موسسه ملی هنرهای دراماتیک

کیت بلانشت

کیت بلانشت

کیت بلانشت کیست؟

کاترین الیز بلانشتبازیگر استرالیایی است. او را یکی از برترین بازیگران زنِ نسل خود دانسته‌اند.کیت بلانشت برنده جایزه اسکار است که بیشتر به خاطر بازی در نقش الیزابت اول انگلستان در فیلم «الیزابت» و در نقش کاترین هپبورن در فیلم «هوانورد» شهرت دارد.

 

کیت بلانشت متولد چه سالی است

کاترین الیز بلانشت در ۱۴ مهٔ ۱۹۶۹ در حومه شهرِ ایوانو، متعلق به ملبورن، به دنیا آمد

 

خانواده کیت بلانشت

مادر استرالیایی او، جون بساز و بفروش و معلم بود. پدر آمریکایی او، رابرت دی‌ویت بلانشت جونیور ناوبان دوم نیروی دریایی ایالات متحده بود که بعداً مدیر تبلیغاتی شد.لانشت یک برادر بزرگتر و یک خواهر کوچک‌تر دارد.

 

تحصیلات کیت بلانشت

او دوران دبستان را در ملبورن و در مدرسهٔ ابتدایی ایوانهو ایست گذراند. او برای تحصیلات متوسطه در مدرسهٔ گرامر دختران ایوانهو و سپس در کالج خانم‌های متدیست به تحصیل پرداخت.

او در اواخر نوجوانی و اوایل بیست سالگی در آسایشگاهی در ویکتوریا کار می‌کرد. بلانشت در رشتهٔ اقتصاد و هنرهای زیبا در دانشگاه ملبورن تحصیل کرد اما پس از یک سال تحصیل را رها کرد.

بعداً در مؤسسه ملی هنرهای دراماتیک ثبت نام کرد و در سال 1992 از آنجا فارغ التحصیل شد و مدرک لیسانس خود را در رشته هنرهای زیبا دریافت کرد.

 

همسر وفرزندان کیت بلانشت

لانشت با اندرو آپتون، نویسندهٔ فیلم و نمایش ازدواج کرده‌است. آن‌ها در سال ۱۹۹۶ در ست یک شوی تلویزیونی با هم ملاقات کردند و سپس در ۲۹ دسامبر ۱۹۹۷ ازدواج کردند.

این زوج سه پسر و یک دختر دارند. پسرانشان عبارتند از داشیل جان آپتون (زادهٔ ۲۰۰۱)، رومن رابرت آپتون (زادهٔ ۲۰۰۴)، ایگناتیوس مارتین آپتون (زادهٔ ۲۰۰۸)، و دخترشان ادیت ویوین پاتریشیا آپتون در سال ۲۰۱۵ به فرزندی پذیرفته شد.بلانشت می‌گوید او و همسرش از بدو تولد اولین پسرشان می‌خواستند کسی را به فرزندخواندگی قبول کنند.

 

کیت بلانشت

کیت بلانشت

شروع حرفه کیت بلانشت

– هنگامی که به مصر رفت، از بلانشت خواسته شد که در نقش کوتاه یک تشویق‌کنندهٔ آمریکایی در فیلم بوکس مصری به نام کابوریا ایفای نقش کند؛ او در آن هنگام به پول نیاز داشت و این نقش را قبول کرد.

-اولین نقش مهم روی صحنه کیت بلانشت در نمایشنامه «Oleanna» در سال 1992 بود که توسط کمپانی تئاتر سیدنی روی صحنه رفت. او همچنین در نمایشی با عنوان «الکترا» بازی کرد. پس از آن در نمایش هملت به کارگردانی نیل آرمفیلد نقش افلیا را بازی کرد.

-او سپس در مینی سریال تلویزیونی «Heartland» و «Bordertown» ظاهر شد. در سال 1996، زیبایی استرالیایی در درام کوتاه “Parklands” بازی کرد. بلافاصله پس از این، او اولین فیلم بلند خود را در فیلم «جاده بهشت» ساخته بروس برسفورد انجام داد که در آن فرانسیس مک دورمند و گلن کلوز همبازی بودند.

-اولین نقش اصلی بلانشت در فیلم درام رمانتیک «اسکار و لوسیندا» در سال 1997 بود که در آن او در نقش لوسیندا لپلاستریر ظاهر شد. در سال 1999، او در پروژه های بازیگری “Bangers”، “Pushing Tin” و “The Talented Mr. Ripley” بازی کرد.

-او برای نقش گالادریل در مجموعه فیلم «ارباب حلقه‌ها»، یک سه‌گانه موفق برنده اسکار به کارگردانی پیتر جکسون، انتخاب شد. در طول این مدت، این بازیگر استرالیایی همچنین با نقش‌های مختلف در برنامه‌های تلویزیونی «شارلوت گری»، «اخبار کشتیرانی» و «راهزنان» کارنامه خود را متنوع کرد.

-در سال 2002، او در فیلم “بهشت” که جیووانی ریبیسی نیز در آن نقش آفرینی کرد، ظاهر شد. سال بعد، او بار دیگر نقش‌های مختلفی را در فیلم‌هایی مانند «گمشدگان» و «قهوه و سیگار» بازی کرد.

-بلانشت در سال 2005 نقش کاترین هپبورن را در فیلم «هوانورد» مارتین اسکورسیزی بازی کرد. یک سال بعد، او در کنار برد پیت در درام «بابل» و با جورج کلونی در درام «آلمان خوب» ظاهر شد.

-او در سال 2007 در فیلم اکشن-کمدی بریتانیایی “Hot Fuzz” نقش کوتاهی ایفا کرد. اندکی پس از آن، زیبایی استرالیایی نقش ملکه الیزابت اول را در دنباله “الیزابت: عصر طلایی” تکرار کرد.

-این بازیگر بعداً در نقش سرهنگ دکتر ایرینا اسپالکو در فیلم اکشن ماجراجویی با عنوان «ایندیانا جونز و پادشاهی جمجمه کریستالی» ظاهر شد. پس از این، او بار دیگر با برد پیت در فیلم «مورد عجیب بنجامین باتن» همبازی شد.

-بلانشت سپس صداپیشگی Granmamare را در فیلم «Ponyo» (نسخه انگلیسی) بر عهده گرفت. بلافاصله پس از این، او و همسرش مدیران هنری و مدیران اجرایی کمپانی تئاتر سیدنی (STC) شدند. او سپس در تولید STC «اتوبوسی به نام هوس» که توسط لیو اولمان کارگردانی شد، بازی کرد.

-او در سال 2010 فیلم جنگی «رابین هود» را بازی کرد. یک سال بعد، او نقش ماریسا ویگلر را در فیلم اکشن مهیج «هانا» بازی کرد.
کیت بلانشت از سال 2012 تا 2014 در مجموعه فیلم های «هابیت» بازی کرد. در این مدت، او همچنین صداپیشگی برای «Family Guy» انجام داد. بلانشت فیلم‌های «عطف»، «یاسمین آبی» و «مردان بناهای تاریخی» را نیز بازی کرد.

-در سال 2015، او در پنج فیلم بازی کرد: «شوالیه فنجان ها»، «سیندرلا»، «کارول»، «حقیقت» و «مانیفست». دو سال بعد، بلانشت در نمایشنامه «حال» و در فیلم «ثور: راگناروک» بازی کرد.

-در سال 2018، او در فرانچایز «Ocean’s Eleven» به کارگردانی گری راس دیده خواهد شد. در این سری فیلم ها ساندرا بولاک، آن هاتاوی، میندی کالینگ و هلنا بونهام کارتر نیز حضور خواهند داشت.

-از مارس 2018، او تنها بازیگری است که برای ایفای نقش مشابه در دو فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار شده است (او در هر دو فیلم الیزابت و الیزابت: عصر طلایی نقش الیزابت اول را بازی کرد). همچنین، او تنها هنرمند استرالیایی است که دو جایزه اسکار برای بازیگری دریافت کرده است.

 

کیت بلانشت

کیت بلانشت

جوایز اسکار و دستاوردها کیت بلانشت

کیت بلانشت برای بازی در نقش کاترین هپبورن در فیلم «هوانورد» (2004) برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد و او را به تنها هنرمندی تبدیل کرد که برای ایفای نقش یکی دیگر از بازیگران برنده اسکار برنده اسکار شد.

او در سال ۲۰۱۳ برای بازی در فیلم یاس آبی برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر زن شد.

در سال 2006، این بازیگر برنده جایزه نماد مجله “Premiere” شد.

او در سال 2008 در پیاده‌روی مشاهیر هالیوود یک ستاره دریافت کرد. در همان سال، بلانشت با «جایزه استاد مدرن» در جشنواره بین‌المللی فیلم سانتا باربارا مفتخر شد.

او همچنین به دلیل مشارکت برجسته اش در فیلم، بورسیه موسسه فیلم بریتانیا را دریافت کرده است.

در سال 2012، وزیر فرهنگ فرانسه، بلانشت را به عنوان قهرمان نشان هنر و ادبیات منصوب کرد.

او همچنین دکترای ادبیات از دانشگاه نیو ساوت ولز، دانشگاه مک کواری و دانشگاه سیدنی به دلیل مشارکت شگفت انگیزش در هنر، بشردوستی و جامعه دریافت کرده است.

در سال 2015، موزه مادام توسو از مجسمه مومی بلانشت رونمایی کرد. سال بعد، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) بازیگر آمریکایی را به عنوان سفیر حسن نیت جهانی منصوب کرد.

جوایز اسکار

۷۱مین جوایز اسکار (۱۹۹۸): بهترین بازیگر نقش اول زن، نامزدی، الیزابت
۷۷مین جوایز اسکار (۲۰۰۴): بهترین بازیگر نقش مکمل زن، پیروزی، هوانورد
۷۹مین جوایز اسکار (۲۰۰۶): بهترین بازیگر نقش مکمل زن، نامزدی، یادداشت‌هایی بر یک رسوایی
۸۰مین جوایز اسکار (۲۰۰۷): بهترین بازیگر زن، نامزدی، الیزابت: دوران طلایی
۸۰مین جوایز اسکار (۲۰۰۷): بهترین بازیگر نقش مکمل زن، نامزدی، من آنجا نیستم
۸۶مین جوایز اسکار (۲۰۱۳): بهترین بازیگر زن، پیروزی، یاسمن پژمرده
۸۸مین جوایز اسکار (۲۰۱۵): بهترین بازیگر زن، نامزدی، کارول
۹۵مین جوایز اسکار (۲۰۲۲): بهترین بازیگر زن، نامزدی، تار

 

کیت بلانشت

کارنامهٔ هنری و جوایز کیت بلانشت

فیلم‌های بلانشت تا سال ۲۰۱۹ بیش ۹٫۸ میلیارد در گیشهٔ جهانی فروش داشته‌است. بر اساس وبگاه نقد و بررسی راتن تومیتوز، برترین فیلم‌های او از نظر منتقدان شامل عناوین زیر می‌شود:[

الیزابت (۱۹۹۸)
شوهر ایده‌آل (۱۹۹۹)
آقای ریپلی بااستعداد (۱۹۹۹)
ارباب حلقه‌ها (۲۰۰۱–۲۰۰۳)
هوانورد (۲۰۰۴)
ماهی کوچک (۲۰۰۵)
یادداشت‌هایی بر یک رسوایی (۲۰۰۶)
پلیس خفن (۲۰۰۷)
جاسمین غمگین (۲۰۱۳)
چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم ۲ (۲۰۱۴)
سیندرلا (۲۰۱۵)
کارول (۲۰۱۵)
ثور: رگناروک (۲۰۱۷)
چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم: دنیای پنهان (۲۰۱۹)
کوچه کابوس (۲۰۲۱)
تار (۲۰۲۲)
پینوکیوی گیرمو دل تورو (۲۰۲۲)

بیوگرافی لی یونگ ئه

بیوگرافی لی یونگ ئه بازیگر نقش یانگوم

افشین قطبی

بیوگرافی افشین قطبی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا