بیوگرافی لی یونگ ئه بازیگر نقش یانگوم

یکشنبه 25 تیر 1402 بیوگرافی
بیوگرافی لی یونگ ئه

چکیده ای از بیوگرافی لی یونگ ئه

نام:لی یونگ ئه

متولد:۳۱ ژانویهٔ ۱۹۷۱ ‏(۵۲ سال)

محل تولد:سئول، کره جنوبی

پیشه : بازیگرمدل

همسر:جونگ هو-یونگ (ا. ۲۰۰۹)

فرزندان:۲

سال‌های فعالیت: (1993–2005)–(2017تا اکنون)

بیوگرافی لی یونگ ئه

بیوگرافی لی یونگ ئه

لی یونگ ئه کیست؟

لی یونگ ئه مدل و هنرپیشه کره ای که او را با شخصیت «یانگوم» می شناسند چرا که او به واسطه ی بازی در سریال تلویزیونی «جواهری در قصر» با نقش سو یانگوم در سطح بین المللی بخصوص در کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا مشهور شد

 

لی یونگ ئه متولد چه سالی است

متولد سی و یکم ژانویه سال ۱۹۷۱(یکم بهمن ماه سال ۱۳۴۹) در سئول کره جنوبی است

 

تحصیلات لی یونگ ئه

لی یانگ آئه مدرک کارشناسی خود را در رشته زبان و ادبیات آلمانی از دانشگاه هانیانگ و مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته تئاتر و فیلم از دانشگاه چانگ آنگ دریافت کرد..

بیوگرافی لی یونگ ئه

بیوگرافی لی یونگ ئه

همسر وفرزندان لی یونگ ئه

در سال ۲۰۰۹، لی با جونگ هو-یونگ، یک تاجر کره‌ای-آمریکایی که بیست سال از او بزرگتر بود، ازدواج کرد. در ۲۰ فوریهٔ ۲۰۱۱ او فرزندان خود را که یک پسر و دختر دوقلو بودند به دنیا آورد.

یکی از جنجالی ترین نکاتی که پس از ازدواج لی یونگ ئه با شوهرش بر سر زبان ها افتاد، فاصله سنی ۲۰ سال بین او و شوهرش بود و به گزارش پرشین وی اگر دقیق تر بگوییم، جونگ هو یونگ، متولد سال ۱۹۵۱ است.

 

موفقیت های کاری لی یونگ ئه

-لی برای اولین بار در سال ۱۹۹۱ کار مدلینگ را آغاز کرد. پس از حضور در چندین تبلیغات تلویزیونی، وی در سال ۱۹۹۳ در سریالی به نام “شوهرت چطوره؟” اولین کار خود را به عنوان بازیگر انجام داد که همان برای وی جایزه “بهترین بازیگر زن جدید” را در مراسم اهدای جوایز اس بی اس دراما (SBS Drama Awards) به ارمغان آورد.

-در سال ۲۰۰۰ در یک فیلم رازآلود به نام “منطقه امنیتی مشترک” بازی کرد که تبدیل به یکی از پرفروش ترین فیلم های کره در آن زمان شد. پس از آن در ملودرام “Last Present” ظاهر شد و برای بازی در نقش زن جوانی که با واقعیت های مرگ زودرس دست و پنجه نرم می کرد، مورد تحسین قرار گرفت. وی سپس در فیلم “One Fine Spring Day” باز کرد و موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر زن در “مراسم اهدای جوایز منتقدان فیلم بوسان” شد. وی همچنین در سریال تلویزیونی “آتش بازی” حضور یافت که با این سریال به مخاطبان تایوانی معرفی شد و شهرت او از مرز کره جنوبی عبور کرد.

-یونگ ئه با بازی در سریال تاریخی Dae Jang Geum (جواهری در قصر) در کره جنوبی به اوج شهرت رسید. این سریال اولین بار در ۱۵ سپتامبر ۲۰۰۳ تا ۲۳ مارس ۲۰۰۴ از شبکه MBC پخش شد و ریتینگ محبوبیت آن به طور متوسط ۴۶٫۳% و سپس به ۵۷٫۸% رسید و تبدیل به ۱۰امین سریال محبوب کره ای در تمام سال ها شناخته شد. وی برای این سریال توانست جایزه بزرگ جوایز MBC را از آن خود کند. این سریال در بیش از ۹۱ کشور دنیا پخش شد و به خصوص در قاره آسیا به محبوبیت خاصی دست یافت.

-پس از بازی در این سریال، یونگ ئه تبدیل به یکی از بزرگ ترین ستاره های هالیو در آسیا شد و به شهرت بین المللی دست یافت. به گزارش پرشین وی سپس به چین، هنگ کنگ، تایوان، سنگاپور و ژاپن دعوت شد.

-در سال ۲۰۰۶ ، شبکه NHK ژاپن مجبور شد پس از ۱۲ سال به دلیل شهرت و محبوبیت بالای این بازیگر، از تالار اصلی NHK برای میزبانی مراسم این شبکه استفاده کند؛ همچنین تمبرهایی با عکس لی یونگ ئه در ژاپن رونمایی شد. وی در سال ۲۰۰۷ به فستیوال بین الملی مجسمه های یخی و برفی هاربین در چین دعوت شد.

-خانم لی سپس در سومین فیلم از مجموعه فیلم های سه گانه کارگردان کره ای پارک شین ووک به نام “بانوی انتقام” حضور یافت و برای نقش خود در این فیلم توانست جایزه بهترین بازیگر زن را در مراسم اهدای جوایز اژدهای آبی در سال ۲۰۰۵ و جایزه هنری پکسانگ را در سال ۲۰۰۶ دریافت کند.

-در سال ۲۰۰۶ از وی به عنوان یکی از داوران جشنواره بین المللی فیلم برلین دعوت به عمل آمد و وی تبدیل به اولین بازیگر زن کره ای شد که تاکنون در این جشنواره فیلم بین المللی بر مسند قضاوت می نشست.

-در سال ۲۰۰۷ او مدال شایستگی فرهنگی را به دلیل نقش موثر خود در ظهور “موج کره ای” در دنیا، از دولت کره جنوبی دریافت کرد.

-در سال ۲۰۱۵ اعلام شد لی یونگ ئه دوباره با یک سریال تاریخی جدید در شبکه SBS به نام “سایمدانگ، خاطرات درخشان” (Saimdang, Memoir of Colors) به تلویزیون خواهد آمد.این سریال در ژانویه ۲۰۱۷ آغاز شد.

-در سال ۲۰۱۸، لی یونگ ئه با حضور در فیلمی به نام “مرا پیدا کن” (Find Me) پس از ۱۳ سال به سینما بازگشت.

 

بیوگرافی لی یونگ ئه

بیوگرافی لی یونگ ئه

سریال‌های تلویزیونی لی یونگ ئه

بازرس کو در سال ۲۰۲۱
گنگ نم زیبا در سال ۲۰۱۸
سایمدانگ، خاطرات درخشان در سال ۲۰۱۷
جواهری در قصر(یانگوم بزرگ) در سال ۲۰۰۳
آتش بازی ۲۰۰۱
افسانه ۲۰۰۰
عشق یک غریبه ۱۹۹۹
امواج بلند ۱۹۹۹
وکیل مدافع ۱۹۹۸
دلیلی که من زنده‌ام ۱۹۹۷
پزشکان ۱۹۹۷
بابا ۱۹۹۶
لیست مواد غذایی (چان پوم دانجا) ۱۹۹۵
مرد آسفالتی ۱۹۹۵
قصر سو ۱۹۹۵
سریع ۱۹۹۴
همسر تو چطور؟ ۱۹۹۳

فیلم‌های سینمایی لی یونگ ئه

پیدایم کن ۲۰۱۸
همدردی برای بانو انتقام ۲۰۰۵
یک روز خوب بهاری ۲۰۰۱
آخرین هدیه ۲۰۰۱
منطقه امنیتی مشترک ۲۰۰۰
اولین بوسه ۱۹۹۸
در آینده خیلی نزدیک (سفر به صحرای آفریقا) ۱۹۹۶

جوایز لی یونگ ئه

-جایزه بازیگری ام. بی. سی: بهترین بازیگر ۲۰۰۳

-جایزه اژدهای آبی: بهترین بازیگر زن برای فیلم همدردی برای انتقام بانو (۲۰۰۵)

-جشنواره فیلم بین‌المللی سینمانیلا: بهترین بازیگر زن برای فیلم همدردی برای انتقام بانو (۲۰۰۶)

-جایزه هنری پِک سانگ: بهترین بازیگر زن برای فیلم همدردی برای بانو انتقام (۲۰۰۶)

 

بیوگرافی لی یونگ ئه

بیوگرافی لی یونگ ئه

حقایق جالب در مورد زندگی لی یونگ آئه

– لی دوست صمیمی خواننده و ترانه سرای کره ای بنام جونگ جی هون (Rain) است.

-لی یونگ علاوه بر زبان کره ای، به زبان های انگلیسی و آلمانی نیز تسلط دارد.

– لی در حال حاضر در شهر گاپیونگ از استان گیونگ گی کره جنوبی زندگی می کند.

– لی پس از بازی در سریال یانگوم، بخاطر محبوبیت بالایی که در سطح جهان و بخصوص آسیا به دست آورده بود، از سوی کشور هایی همچون هنگ کنگ، چین، ژاپن، سنگاپور و تایوان دعوت نامه دریافت کرد.

-لی در سال ۲۰۰۴ از سوی یونیسف به عنوان سفیر حسن نیت انتخاب شد.

-در سال ۲۰۰۶، از لی دعوت شد تا به عنوان داور در جشنواره بین المللی فیلم برلین حضور پیدا کند. این اولین باری بود که از یک بازیگر زن کره ای برای حضور در مجموعه داوران این جشنواره بین المللی دعوت می شد.

-در هنگ کنگ زمان پخش قسمت آخر سریال نصف جمعیت هنگ کنگ در منزل بودند فقط برای تماشای این سریال!

-در چین میلیون ها بیننده سریال را میدیدند حتی اگر زمان پخش آن نصف شب بود. بعد از آن ” لی یونگ ا ” دعوت به بازدید از هنگ کنگ ، سنگاپور ، تایوان ،چین و ژاپن شد.

-در 12 سال اخیر برای اولین بار ازدحام جمعیت شگفت انگیز بود. در چین مدرسه ای بعد از اهدای مدرک خلبانی به لی نام خود را به مدرسه ابتدایی لی یونگ تغییر داد.

-دومین خط هوایی کره جنوبی یعنی ایژیانا برای ترویج و تبلیخ این سریال چهار نقاشی از پرتره لی در سریال تهیه و در بدنه هواپیمایش به نمایش گذاشت.

بیوگرافی ویلیام لوی

بیوگرافی ویلیام لوی

کیت بلانشت

بیوگرافی کیت بلانشت بازیگر مشهور استرالیایی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا