بیوگرافی بزرگ علوی

دوشنبه 5 دی 1401 بیوگرافی

چکیده ای از بیوگرافی ژان پل سارتر

زاده:  ۱۳ بهمن ۱۲۸۳

زادگاه : تهران، محله چاله‌میدان

درگذشت: ۲۸ بهمن ۱۳۷۵

محل دفن : برلین، آلمان

ملیت: ایرانی با تابعیت آلمان شرقی

تحصیلات: علوم تربیتی و روانشناسی

همسر: فاطمه علوی

فرزند : مانی علوی

 

بزرگ علوی کیست ؟

بزرگ علوی نویسند‌ه‌ی واقع‌گرا، سیاستمدار چپ‌گرا، روزنامه‌نگار نوگرا و استاد زبان فارسی ایرانی که او را همراه صادق هدایت و صادق چوبک، پدر داستان‌نویسی نوین ایرانی می‌دانند. از کتاب‌های برجسته‌ی او، چشم‌هایش را می‌توان نام برد.

بزرگ علوی اهل کجا است ؟

او متولد شهر تهران است.

بزرگ علوی متولد چه سالی است ؟

بزرگ علوی در ۱۳ بهمن ۱۲۸۳ متولد شد.

 

سبک ادبی بزرگ علوی

بزرگ علوی را بنیانگذار ادبیات داستانی زندان در زبان فارسی دانسته‌اند. بزرگ علوی در داستان‌‌هایش به ابتکارهای زیادی دست زد. در بیشتر آثار او ابتدا گرهی در قصه وجود دارد و حادثه اصلی قصه قبلا رخ داده است و راوی، حادثه داستان را از نو بازسازی می‌کند. این شگرد را اساساً مختص ادبیات پلیسی دانسته‌اند.

آشنایی بزرگ علوی با صادق هدایت

یکی از ویژگی‌های زندگی بزرگ علوی نزدیکی و حشرونشر او با صادق هدایت است. داستان آشنایی آن دو از زبان خود بزرگ علوی چنین روایت می‌شود: «در دوران مدرسه‌ ابتدایی که آقای غلامعلی فریور که یکی از رجال پاک و وارستهدوران ما است همکلاسی بودم. چون هر دوی ما کوتاه قد بودیم روی نیمکت جلوی کلاس پهلوی هم می‌نشستیم. این همکلاس بودن به دوستی انجامید…»

بزرگ علوی

بزرگ علوی

بیوگرافی مجتبی آقابزرگ علوی

«سید مجتبی آقابزرگ علوی» نویسنده و فعال اجتماعی در 13 بهمن سال 1282 در تهران در خانواده‌ای سطح بالا و روشن‌فکر متولد شد. او در جوانی برای تحصیل به آلمان رفت و رشته‌ی علوم تربیتی و روانشناسی را دنبال کرد. او از دانشگاه «مونیخ» آلمان فارغ‌التحصیل شد و نوشتن داستان را به‌طورجدی از همان دوران آغاز کرد. او با انتشار آثارش فضای داستان‌های فارسی را متحول کرد و در کنار افرادی همچون «صادق هدایت» و «صادق چوبک» به‌عنوان پدران داستان‌نویسی نوین ایرانی قرار گرفت.

بزرگ علوی نویسنده مشهور معاصر

«بزرگ علوی» نویسنده‌ی واقع‌گرا با خلق داستان‌های ویژه جایگاه ویژه و ارزشمندی در میان نویسندگان معاصر دارد. او از مشهورترین نویسندگان چپ‌گرای آن زمان است که وقایع سیاسی و اجتماعی را در میان داستان‌های شیوا و جاودان روایت می‌کند. او مضامینی همچون عشق را در کنار اتفاق‌های سیاه و خاکستری دوران زندگی‌اش قرار می‌داد و داستان‌سرایی می‌کرد. او نخستین مجموعه داستان کوتاهش با عنوان «چمدان» را در سال ۱۳۱۳ منتشر کرد که با الهام از آثار «زیگموند فروید» نگاشته شده است.

سبک ادبی بزرگ علوی

سبک ادبی بزرگ علوی

رمان مشهور بزرگ علوی با نام چشمهایش

بزرگ علوی در سال ۱۳۲۰ چاپ نخست شاهکار خود با عنوان چشم‌هایش را در ۲۸۷ صفحه منتشر کرد که حال و هوایی رمانتیک دارد و با مضامینب مرتبط با مسائل سیاسی و مبارزاتی نگاشته شده‌است.بزرگ علوی در رمان چشم‌هایش با پرداختن به بخشی از زندگی یک هنرمند مبارز، گوشه‌هایی از اوضاع ایران در دوره پادشاهی رضاشاه را روایت می‌کند و به فعالیت‌هایی اشاره می‌کند که در آن سال‌ها برای مبارزه با پادشاهی رضاشاه پهلوی انجام می‌گرفت.

در مرداد ۱۳۹۵، انتشارات نگاه برای پانزدهمین بار این رمان را تجدید چاپ کرد. این رمان برپایه آمار ۱۳۹۳ از مؤسسه خانه کتاب پرخوانده‌ترین اثر بزرگ علوی است. برخی آن را از معدود آثار داستانی فارسی می‌دانند که «در مرکز آن، یک زن با همه احساسات و اندیشه‌هایش جای دارد

رمان مشهور بزرگ علوی با نام چشمهایش

رمان مشهور بزرگ علوی با نام چشمهایش

کتاب‌های برگزیده بزرگ علوی:

  • چشم‌هایش
  • چمدان، میرز
  • سالاری‌ها
  • پنجاه و سه نفر
  • ورق پاره‌های زندان
  • موریانه

 

بیوگرافی خالد حسینی

بیوگرافی ژان پل سارتر

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا