معرفی کتاب حاجی آقا نوشته صادق هدایت

یکشنبه 18 دی 1401 کتاب

شناسنامه کتاب حاجی آقا

نویسنده: صادق هدایت

زبان: فارسی

ناشر چاپی: مجله سخن

تعداد صفحات: 109

موضوع کتاب: کتاب های داستان و رمان ایرانی

 

معرفی کتاب جنجالی حاجی آقا

این کتاب جز بلند ترین آثار صادق هدایت است ، رمان حاجی آقا دارای چهار قسمت است ، بخش اول و سوم کتاب، گفتگوهای حاجی ابوتراب و بازدیدکنندگانش در هشتی خانه اش است. که آن را بیش تر به نمایش نامه شبیه کرده است. بخش دوم کتاب زندگی حاجی آقا و پیشینیان او شرح داده شده است. بخش چهارم رؤیای حاجی ابوتراب در عالم بیهوشی است. این بخش کوتاه ترین بخش داستان است.

داستان حاجی اقا یک داستان طنزآمیز سیاسی اجتماعی است ، طی این رمان با اصطلاح های کوچه بازاری و عامیانه طرف هستیم ! داستان آن در پیش و پس از اشغال ایران توسط متفقین در جنگ جهانی دوم، روی می دهد. هدایت در آن با بوجود آوردن تیپ های گوناگون به نقد جامعه پرداخته است.

حسن اسفندریاری الگوی شخصیت حاج اقا

حسن اسفندریاری الگوی شخصیت حاج اقا

در بخشی هایی از کتاب حاجی آقا میخوانیم

  • اصلا خاک مرده توی این مملکت پاشیده اند. هر چه این مادر مرده میهن را بزک بکنند و سرخاب سفیداب بمالند دیگر فایده ندارد، چون علایم تعفن و تجزیه از سر و رویش می بارد. اگر ما مردم را از عقوبت آن دنیا نترسانیم و در این دنیا از سرنیزه و مشت و توسری نترسانیم فردا كلاهمان پس معرکه است. اگر عمله روزی ده ساعت جان می کنه و کار می کنه و به نان شب محتاجه و من انبار قالی ام تا طاق چیده شده باید معتقد باشه که تقدیر این بوده إفردا بیا به آنها بگو که همه اینها چرت و پرته که او کار کرده و من کارشکنی کردم، آنوقت خر بیار و باقالی بار کن !
  • دیگر جای زندگی برای من و شما باقی نمی مانه برای اینکه ما به مقصود برسیم باید ملت ناخوش و گشنه و بیسواد و کر و کور بماند و حق خودش را از ما گدایی کنه ؛ ولی فراموش نکنید که ظاهرن برای مردم باید اظهار همدردی و دلسوزی کرد چون امروز مد شده، اما در باطن باید پدرشان را در آورد. به شما خاطرنشان می کنم که فقط به وسیله شیوع خرافات و تولید بلوا به اسم مذهب می توانیم جلوی این جنبش های تازه که از طرف همسایه شمالی به اینجا سرایت کرده بگیریم.
  • بعد هم یک نره غول برایشان می تراشیم تا این دفعه حسابی پدرشان را دربیاره ! در صورت لزوم ما با اجنه و شیاطین هم دست به یکی خاهیم شد تا نگذاریم وضعیت عوض بشه. عوض شدن جامعه یعنی مرگ ما و امثال ما. پس وظیفه ما رواج قمه زدن، سینه زدن، بافور خونه، جن گیری، روضه خوانی، افتتاح تكیه و حسینیه، تشویق آخوند و چاقوک و نطق و موعظه بر ضدکشف حجاب است. باید همیشه این ملت را به قهقرا برگردانید و متوجه عادات و رسوم دو سه هزار ساله پیش کرد، سیاست اینطور اقتضاء می کنه.

معرفی نویسنده کتاب حاجی آقا

صادق هدایت در 28 بهمن 1281 متولد شد ، او نویسنده و مترجم و روشنفکر ایرانی بود ، او را همراهِ محمدعلی جمال زاده، بزرگ علوی و صادق چوبک یکی از پدران داستان نویسی نوین ایرانی می دانند. هدایت از پیشگامان داستان نویسی نوین ایران و نیز، روشنفکری برجسته بود. بسیاری از پژوهشگران، رمانِ بوف کور او را مشهورترین و درخشان ترین اثر ادبیات داستانی معاصر ایران دانسته اند.او در 19 فروردین 1330 به علت خودکشی چشم از دنیا بست.

صادق هدایت

صادق هدایت

معرفی شخصیت های کتاب حاجی آقا

  • حاجی آقا : حاجی آقا پیرمردی است ۸۹ ساله که از سرمایه‌دارهای زمان خودش محسوب می‌شود.
  • مراد : مراد، پیشخدمت حاجی آقا است.
  • منادی‌الحق : منادی‌الحق شاعری تنگ‌دست، منزوی، و دگراندیش است که در بخش سوم بدون مقدمه وارد داستان می‌شود.
  • آقا کوچک: پسر حاجی آقا است. کاتوزیان او را عضو تیپ آقازادگانی می‌داند که در آن زمان نسبت به ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی خانواده‌شان یاغی می‌شدند.
  • حجةالشریعه: تنها روحانی داستان است، که کارهای دغل‌کارانهٔ حاجی آقا را توجیه می‌کند.
  • خیزران‌نژاد: به‌گفتهٔ کاتوزیان، او در داستان نمایندهٔ تیپ روزنامه‌نگاران و مقاله‌نویسان جوان حزب توده است که معروف‌ترینشان در آن زمان احسان طبری بوده‌است.
  • گل و بلبل: پسرعموی «محترم»، یکی از زن‌های صیغه‌ای حاجی آقا است که به بهانهٔ ملاقات دخترعمویش وارد اندرونی حاجی می‌شود.
  • مزلقانی: یک روزنامه‌نگار چاپلوس است.
مهدی قلی هدایت الگوی شخصیت حاجی اقا

مهدی قلی هدایت الگوی شخصیت حاجی اقا

معرفی کامل شخصیت حاجی آقا (شخصیت اصلی رمان)

ابوتراب مردی هشتادو نه ساله بود که شخصیتی بسیار طماع و پشت هم انداز داشت ، او در شب قربان متولد شده بود و بدون آنکه به مکه برود لقب حاجی اقا گرفته بود. پدر او دکان تنباکو فروشی داشت ، بعد از مرگ او، حاجی ابوتراب با خرید املاک و مستغلات، این ثروت را چندین برابر می کند. حاجی ابوتراب، هر روز بعد از دادن جیره آذوقه به زنهای متعدد خود، در هشتی خانه می نشیند و فعالیت های متعدد خود را شروع می کند ، صادق هدایت درباره شخصیت این پیرمرد در دنیا واقعی کمی مبالغه کرده است ، او در این داستان روایت کرده است که طبقه کارگزار و اداره کننده جامعه  طبقه ای ناسالم است ،

معرفی کتاب چشمهایش اثر بزرگ علوی

معرفی کتاب خانوم اثر مسعود بهنود

معرفی کتاب خانوم اثر مسعود بهنود

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا