معرفی کتاب چشمهایش اثر بزرگ علوی

یکشنبه 18 دی 1401 کتاب

مشخصات کتاب چشمهایش

نام کتاب: رمان چشم‌هایش

نویسنده: بزرگ علوی

ناشر چاپی: انتشارات نگاه

سال انتشار: ۱۳۹۵

تعداد صفحات: ۲۷۱

 

درباره کتاب چشمهایش

این کتاب را می توان معروف ترین اثر بزرگ علوی دانست ، کتابی که در سال 1330 منتشر شد ، این رمان یکی از جریان‌سازترین و تاثیرگذارترین رمان‌های ایرانی است که نه تنها بر ادبیات بلکه بر جامعه ایرانی و حتی تحولات اجتماعی دهه پنجاه نیز موثر بوده است.

در بخشی از کتاب میخوانیم

  • زن ناشناس کمى تأمل کرد. لب زیرینش را گزید. به زور مى‌خواست از جریان اشک جلوگیرى کند. در چند دقیقه آخر گویى اصلا وجود مرا فراموش کرده و دارد با خودش صحبت مى‌کند. گویى مناظر گذشته تیره‌اش روشن و زنده از جلو چشم‌هایش رد مى‌شوند و آنچه مى‌بیند براى اینکه بهتر به ذهنش بسپارد، نقل مى‌کند.
  • خاموشى او مرا متوجه عالم خودمان کرد. بار دیگر نگاهى به تابلو که در مقابل من قرار داشت انداختم و به چشم‌ها خیره شدم. آرزو مى‌کردم که نکته تازه‌اى در آن‌ها کشف کنم. در این چشم‌هاى صاف و شفاف آئینه‌اى از گذشته این زن نهفته بود. وقتى رویم را از پرده «چشم‌هایش» برگرداندم و به او نگاه کردم، دیدم دارد به ساعتش نگاه مى‌کند. گفت: «مى‌دانید که دیروقت شده؟»
  • پرسیدم: «چه ساعتیست؟»
    گفت: «از یک هم گذشته است.»
    گفتم: «مرا تا از اینجا بیرون نکنید، نخواهم رفت. دلم مى‌خواست تا آخرش برایم حکایت مى‌کردید.»
    گفت: «آخرى دیگر ندارد.»
    چطور شد که از او جدا شدید؟
    خیال مى‌کنید که ما مى‌توانستیم باهم باشیم؟
    نمى‌دانم، همین را مى‌خواهم بپرسم.عیبش هم همین است. اگر تا به حال این نکته را استنباط نکرده‌اید، معلوم مى‌شود که نتوانسته‌ام خودم و او را به شما معرفى کنم.

درباره کتاب چشمهایش

 معرفی نویسنده کتاب چشمهایش

بزرگ علوی نویسنده ی کتاب چشمهایش می باشد ، او از همان دوران کودکی به نویسندگی علاقه مند بود ، او دارای سبک انتقادی بود ، در کنار فعالیت نویسندگی ، استاد دانشگاه، مترجم و سیاستمدار نیز بود ، در سال 1283 به تهران آمد ، در جوانی برای تحصیل رشته روانشناسی همراه پدرش به آلمان سفر کرد و در دهه بیست تا سی سالگی آثار مهم نویسندگان جهان را مطالعه کرد.

خلاصه داستان کتاب چشمهایش

این داستان در دوران رضا شاه اتفاق افتاده است ، زندگی یک استاد نقاشی را روایت میکند ، حال یکی از دوست دارانش حدس می‌زند که راز مرگ استاد در یکی از تابلوهای ایشان است که خود استاد نام آن تابلو را چشمهایش گذاشته است. این استاد در سالهای اخر زندگی اش نقاشی ای با نام چشمهایش طراحی میکند که پرتره یک خانم است.در واقع راوی داستان که ناظم مدرسه و مسیٔول نمایشگاه آثار استاد ماکان است، سخت کنجکاو می‌شود راز این چشم‌ها را دریابد. بنا بر این سعی می‌کند زن در تصویر را بیابد و از ارتباط او با استاد ماکان بپرسد.

خلاصه داستان کتاب چشمهایش

خلاصه داستان کتاب چشمهایش

آیا این کتاب مناسب روحیات شماست ؟

این رمان یک رمان بسیار عاشقانه است ، داستانی که در زمان خود، ساختارشکن و تأثیرگذار بود. نام بزرگ علوی با این کتاب، سرزبان‌ها افتاد و او را میان اهالی قلم، مشهور کرد. نکات جالبی درمورد شیوه‌ی روایی چشمهایش وجود دارد. هنر بزرگ علوی در پرداخت چشمهایش این‌ است که فضای سیاسی کتاب، بر موضوع داستان سایه نینداخته است. با این حال، فراموش نمی‌کنید که با رمانی سیاسی طرف هستید. قلم بزرگ علوی در این کتاب، به‌قدری روان است که ابدا فکر نمی‌کنید کتاب در سال‌های منتهی به دهه‌ی ۳۰ نوشته شده‌ است. باید این کتاب را بخوانید تا بفهمید چرا از بزرگ علوی به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین نویسندگان ایران یاد می‌شود.

 

 

کتاب دختری که رهایش کردی

معرفی کتاب دختری که رهایش کردی

معرفی کتاب حاجی آقا نوشته صادق هدایت

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا