بیوگرافی افشین قطبی

شنبه 10 تیر 1402 بیوگرافی ، ورزشی
افشین قطبی

چکید های از بیوگرافی افشین قطبی

نام: افشین قطبی

متولد: ۸ فوریهٔ ۱۹۶۴ ‏(۵۹ سال)

محل تولد:جهرم-فارس-ایران

ملیت : ایران
محل زندگی : ایران – تهران – تهران
حرفه :سرمربی فوتبال
افشین قطبی

افشین قطبی

افشین قطبی کیست

افشین قطبی مربی فوتبال ایرانی-آمریکایی است که سابقه سرمربیگری تیم ملی فوتبال ایران، باشگاه فوتبال پرسپولیس و باشگاه فوتبال فولاد خوزستان را در کارنامه دارد

 

افشین قطبی متولد چه سالی است

افشین قطبی در سال ۱۳۴۳ در تهران به دنیا آمده‌است.

 

تحصیلات افشین قطبی

فارغ التحصیل کارشناسی مهندسی برق از دانشگاه UCLA لس آنجلس در آمریکاست، ازدواج کرده و حالا یکی از مربیان سرشناس فوتبال در آسیا می باشد. او پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه، دوره مربیگری فوتبال را به مدت دو سال در آمریکا گذراند و مدرک مربیگری A را دریافت کرد.

مهاجرت به آمریکا افشین قطبی

در سال 1356 وقتی 13 ساله بود به همراه پدر معلم اش که سید هم بود به کالیفرنیا آمریکا مهاجرت کرد، پدرش آنجا زندگی جدید تشکیل داد و همسر جدیدی گرفت.ناماداری افشین در آمریکا پزشک بود

 

افشین قطبی

ازدواج و همسرش افشین قطبی

افشین قطبی سالهاست ازدواج کرده و متاهل اس، همسرش یوروم بیک من دورگه هلندی – کره ای می باشد، ثمره این ازدواج دو دختر است که در لس آنجلس زندگی می کنند

 

آغاز فعالیت فوتبال افشین قطبی

افشین قطبی طی یک مصاحبه شروع علاقه و فعالیتش در فوتبال را اینگونه شرح می‌دهد: «در کوچه و خیابان‌های تهران فوتبال بازی می‌کردم. عاشق فوتبال بودم. بازی‌های پرسپولیس و علی پروین را به یاد دارم. می‌دانید آن زمان تلویزیون نبود و بیشتر بازی‌های فوتبال را از رادیو دنبال می‌کردم. فوتبال، خون و مغز من است.»

او پس از مهاجرت به آمریکا، فوتبال را به طور حرفه‌ای از مدرسه چند ملیتی «جونیورهایس هود» شروع کرد و تا ۱۷ سالگی در مدرسه فوتبال بازی می‌کرد. او در دوران تحصیل در طول سال بازی می‌کرد و تابستان‌ها به مربیگری فوتبال برای کودکان می‌پرداخت.

 

در دهه ۱۳۶۰ خورشیدی بازیکن تیم‌های آلیتالیا، آتوباهن، ولی ایگلز و فلایرز آمریکا بود و پس از آن تا سال ۱۳۷۶ در دانشگاه جنوب کالیفرنیا بازی کرد.

قطبی پس از اینکه برای مربیگری فوتبال دوره دید و مدرك مربيگری A گرفت، مدرسه فوتبال خود را در کالیفرنیا تاسیس کرد. این مدرسه فوتبال بسیار پیشرفت کرد و مشهور شد به طوری که کم کم آکادمی افشین قطبی از یک مدرسه محلی به مکانی براسی استعدادیابی فوتبال با آوازه جهانی تبدیل شد.

 

او در سال ۲۰۰۷ برای مربیگری پرسپولیس به ایران آمد و پرسپولیس را به قهرمانی لیگ برتر رساند اما در سال ۲۰۰۸ از سرمربیگری این تیم استعفا داد و ایران را شبانه به مقصد دبی ترک کرد. او دلیل این امر را «نداشتن احساس امنیت در ایران» عنوان کرد.

 

در اردیبهشت سال ۱۳۸۸ افشین قطبی بعد از برکناری علی دایی به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران انتخاب شد. یک سال بعد طی نامه‌ای اعلام کرد که بعد از جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۱ از سمت خود کناره گیری خواهد کرد.

دلیل او برای این کار کم کردن حاشیه‌ها و فشارهای وارد بر تیم ملی فوتبال ایران بود. او در سال ۱۳۹۷ دوباره به ایران بازگشته و اکنون سرمربی تیم فوتبال فولاد خوزستان است.

سابقه مربیگری افشین قطبی

تیم فوتبال زنان دانشگاه جنوب کالیفرنیا (۱۹۸۴–۱۹۸۸)
تیم ملی فوتبال آمریکا (۱۹۹۷–۱۹۹۸) (مربی فنی)
تیم ملی فوتبال کره جنوبی (دسامبر ۲۰۰۰ – ژوئیه ۲۰۰۲) (آنالیزور)
سوون سامسونگ (۲۰۰۲ – ۲۰۰۴) (کمک مربی)
لس‌آنجلس گالکسی (۲۰۰۴) (کمک مربی)
تیم ملی فوتبال کره جنوبی (۲۰۰۴ – ۲۰۰۷) (کمک مربی)
پرسپولیس تهران (۲۰۰۷-۲۰۰۸) (سرمربی)
تیم ملی فوتبال ایران (آوریل ۲۰۰۹ – ژانویه ۲۰۱۱) (سرمربی)
شیمیزو اس-پالس (ژانویه ۲۰۱۱ – ۲۰۱۴) (سرمربی)
بوریرام یونایتد (۲۰۱۶) (سرمربی)
شیجیاژوانگ اور برایت (۲۰۱۶–۲۰۱۸) (سرمربی)
فولاد خوزستان (۲۰۱۸–۲۰۱۹) (سرمربی)
شیجیاژوانگ اور برایت (۲۰۱۹–۲۰۲۱) (سرمربی)

 

افتخارات افشین قطبی

قهرمانی مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران با سر مربیگری باشگاه فوتبال پرسپولیس ۸۷–۱۳۸۶

نایب قهرمانی مسابقات جام حذفی فوتبال ژاپن با مربیگری تیم شیمیزو اس-پالس ۲۰۱۲

وی به‌عنوان کمک هدینگ، تیم کره را به مقام چهارم جام جهانی ۲۰۰۲ رساند.

افشین قطبی

افشین قطبی

حواشی زندگی افشین قطبی

روایات متفاوتی در مورد خانوادهٔ افشین قطبی، به‌ویژه هویت پدر او، مطرح شده‌است. هنگام بازگشت قطبی به ایران برخی رسانه‌ها مدعی شدند که وی پسر عبدالرضا قطبی، آخرین مدیر رادیو و تلویزیون حکومت پهلوی و پسردائی فرح پهلوی، است.

به جهت سویه سیاسی این موضوع در جمهوری اسلامی شایعه مزبور مباحثات بسیاری برانگیخت. اما مدت‌ها بعد قطبی مدعی شد که پدر وی معلم و از اهالی نیریز، استان فارس است و نام وی سید محمد است نه رضا.

حبیب کاشانی، مدیرعامل وقت باشگاه پرسپولیس، هم در کنفرانس مطبوعاتی گفته بود: «اعلام کردند ارتباط خانوادگی با رئیس سازمان صداوسیمای طاغوت داشته و از اقوام نزدیک آنها بوده‌است. گفتند او مشکل سیاسی دارد و مسلمان نیست؛ اما کسی که کنار من نشسته، سید است.

پدر و مادر او اهل نی ریز بوده و هر دو از بازنشستگان فرهنگی هستند.» قطبی نیز بعدها در گفتگو با بی‌بی‌سی فارسی، عنوان کرد که پدرش در سال ۱۳۵۶ به آمریکا رفته و با یک پزشک آمریکایی ازدواج کرده‌است.

پس از انتصاب علی دایی به سمت سرمربی تیم ملی فوتبال ایران و عدم انتخاب قطبی (که در روز قبل انتخاب او به عنوان سرمربی این تیم قطعی به نظر می‌رسید)گفته شده بود که به دلیل نسبت دوری که وی با فرح دیبا داشته، سازمان تربیت بدنی و شخص رئیس‌جمهور مخالف حضور وی بر روی نیمکت تیم ملی بودند.

در سال ۱۳۹۷ بعد از بازگشت دوباره به ایران در مصاحبه ای تلویزیونی با برنامه نود بار دیگر اعلام کرد اصلیت نی ریزی دارد و پدر او محمد قطبی بازنشسته آموزش و پرورش و از اهالی شهرستان نی ریز فارس است که از خانواده های بزرگ و اصیل نی ریز بوده و اکثرا پزشک و از معتمدین بوده اند.

در ۱۵ آبان ۱۳۸۹ پدر افشین قطبی برای تماشای بازی ایران و نیجریه به ایران بازگشت. اما خبرآنلاین نام او را «عبدالرضا قطبی» – و نه محمد یا محمدعلی- اعلام کرد و نوشت که او پس از سال‌ها دوری از ایران و زندگی در لس‌آنجلس به ایران بازگشته و اصلیت نی ریزی دارد.

تکامل کریستیانو رونالدو

بیوگرافی ملیس سزن

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا