بزرگ‌ترین خودکشی دسته‌جمعی در تاریخ معاصر ! – گوناگون

شنبه 23 دی 1396 گوناگون

به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز، این کشتار و خودکشی در دهه ۱۹۵۰ میلادی و توسط پیروان معبد مردم انجام شد. این معبد در آن زمان سعی داشت با نژادپرستی و فاصله طبقاتی مبارزه کند. کشتار جونزتان بزرگ‌ترین خودکشی دسته‌جمعی در تاریخ معاصر به‌حساب می‌آید. فردی به نام جیم جونز، رهبر کاریزماتیک این جریان به شمار می‌رفت. پیروان او به دستورش شربتی از سیانور را خوردند و دست به خودکشی زدند. در بین پیروان او، بیش از ۳۰۰ کودک نیز وجود داشت که توسط والدینشان کشته شدند. جیم جونز به‌شدت سنگ دل بوده است.


معبد مردم در ایالت ایندیانا و در شهر کالیفرنیا قرار داشت و معمولاً افراد کمتر با مردم بیرون ارتباط برقرار می‌کردند و کسی از کار آن‌ها خبر نداشت. جیم جونز، رهبر کمونیست این فرقه، بعدها خودش را مسیح موعود خواند. او در پوشش کلیسا، توانست با مردم فقیر که از فساد و جنگ ویتنام در رنج بودند، استفاده کند.


تا سال ۱۹۷۰ میلادی، بیش از صدها نفر عضو این کلیسا شدند و مرکز آن به شهر سانفرانسیسکو آمریکا منتقل شد. کلیسای جونز، با تبلیغات زیاد توانست به عده‌ی زیادی بی‌خانمان و معتاد به مواد مخدر کمک کند. رهبر این کلیسا در سال‌های جوانی به‌ندرت می‌توانست باکسی ارتباط برقرار کند. او بیشتر اوقات خود را صرف مطالعه زندگی‌نامه جوزف استالین، کارل مارکس و ماهاتما گاندی می‌کرد. او معتقد بود که کشور آمریکا شیطانی است و سیستم آن نیز توسط شیطان اداره می‌شود. 

 


در سال ۱۹۷۴ میلادی، اعضای این گروه توانستند جزیره‌ای به نام گویانا را در آمریکای جنوبی اجاره کنند. تا سال ۱۹۷۸ میلادی بیش از ۱۰۰۰ نفر از اعضای این کلیسا به این جزیره مهاجرت کردند تا مدینه فاضله خودشان را بسازند. اما کم‌کم مشخص شد که این جزیره اصلاً سرزمین موعود پیروان جونز نیست. مردم مجبور بود با قوانین شوروی زندگی کنند و نظریات رهبرشان را بخوانند. یکی از نمایندگان کنگره آمریکا که همراه هجده تن دیگر بازدیدی از این جزیره داشتند و در گزارش‌هایشان ذکر کردند که شرایط در این جزیره اصلاً مساعد نیست. این نماینده و چهار تن دیگر قبل از خروج از این جزیره با بیست گلوله کشته شدند و این آغاز یک خودکشی بزرگ بود.


یکی از اعضای این فرقه به نام ادل رودز که توانست با کودکش فرار کند، پرده از جنایتی هولناک برداشت. او می‌گفت که پیروان مجبور بودند سیانور بنوشند و والدین به کودکانشان سیانور تزریق می‌کردند تا آن‌ها را بکشند. جیم جونز معتقد بود که این کار یک انقلابی بزرگ خواهد بود. در نواری که از درون این جزیره به‌دست‌آمده است، رهبر این گروه مردم را به خودکشی تشویق می‌کند. 

 

شگفتی های تاریخ

منبع : جام نیوز

با شیشه مربا چه کارها که نمی‌شود کرد! - گوناگون

تمام حاشیه‌های زندگی شخصی «سحر قریشی» - گوناگون

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا