ارمنستان استراتژیک

سه‌شنبه 9 مهر 1398 گوناگون

ارمنستان استراتژیک

در فروشگاه های ارمنستان چند برابر کالاهای ایرانی کالای ترکیه ای وجود دارد و این برمی گردد به آن دیپلماسی اقتصادی و سیاسی ما که با کوچکترین همسایه ی دیوار به دیوار خود نتوانستیم ارتباط برقرار کنیم.

در بخش مقدماتی پرونده “دیپلماسی اقتصادی” به اهمیت صادرات به عنوان موتور محرک تولید بخصوص در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی، مزایا و ظرفیت های اقتصادی باقوه کشور برای تعامل با سایر کشورها و همچنین اهمیت توسعه تجارت خارجی با کشورهای همسایه و اثر آن بر رشد و رونق تولید و اقتصاد ایران پرداختیم.

یکی از این کشورهای همسایه ی خاکی ایران ارمنستان است که هر چند کوچک و کم جمعیت اما به دلیل قرار گرفتن بین ایران و کشورهای حوزه اوراسیا استراتژیک است. ارمنستان با جمعیت (بازار مصرفی) ۳ میلیون نفری سالانه ۴ میلیارد دلار واردات دارد که سهم ایران در سال ۹۶ از این بازار ۲۰۵ میلیون دلار بوده است.

برای رسیدن به پاسخ این پرسش که چرا سهم کشور ما از کل واردات ارمنستان تنها حدود 5 درصد است و چگونه می توان این رقم را به بیش از 20 درصد ارتقا داد با هرویک یاریجانیان؛ رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان استراتژیک گفتگو کردیم که در ادامه مشاهده می کنید.

ارمنستان استراتژیک

ارمنستان استراتژیک و دلیل آن

هر وقت در زمینه صادرات می خواهیم صحبت کنیم اتوماتیک وار می گوییم کشور عراق و افغانستان که البته در این کشورها هم تنها در بخشی حضور داریم و لذا به گونه ای از سایر همسایگان غافل می شویم.به عنوان مثال چین اگر به کشور عراق کالا می فروشد در تمام نقاط عراق است اما صادرات ما به عراق اینگونه نیست.

متاسفانه در زمینه صادرات کالا و خدمات ایرانی به کشور ارمنستان به هیچ وجه موفق عمل نکردیم!بسیاری از کالاهای ما کیفیت های بالای جهانی دارد،این را بدون مبالغه عرض میکنیم.

ما کالاهایی داریم که در سطح جهانی قابل رقابت است،به عنوان مثال پکیج آبگرمکن هایی که در ایران ساخته می شوددر حد و اندازه برند اروپایی کیفیت دارد ولی در بازارهای کشور ارمنستان یا کلا حوزه (cis) این محصولات را نمی بینید!یا کالاهای خدماتی جدید مثل سیستم های برنامه نویسی ما راهیچ وقت در ارمنستان یا بسیاری از کشورهای اطراف نمی بینید.

دلیل اصلی این است که طرف ارمنستانی به شدت با بخش خصوصی ما و کیفیت کالا و خدمات ایرانی بیگانه است

و این یکی از دلایل عمده اش نمایشگاه هایی است که از ایران در ارمنستان برگزار می شود و به هیچ وجه سازماندهی نشده است.یعنی مرکز توسعه تجارت کنترل موثری روی این نمایشگاه ها ندارند این است که افراد خاصی با مشخصاتی اقدام به برگزاری نمایشگاه ها می کنند و اثری که می گذارد بسیار مخرب است یعنی به جای اینکه کالای ایرانی را به درستی نشان بدهیم،جیب تولید کننده داخلی را می زنیم و با اجاره بالا غرفه در اختیارش می گذاریم و زمانی که تاجر ایرانی مخاطب خودش را پیدا نمی کند ناامید شده و این ناامیدی باعث می شود که در چند کشور و نهایتا با توجه به هزینه سرسام آور این نمایشگاه ها بازرگان،تولید کننده و تاجر ایرانی قید تجارت با خارج را می زند!

 

ارمنستان استراتژیک

ارمنستان استراتژیک

بازداشت سحر تبر

دستگیری "سحر تبر" به دستور دادسرای ارشاد

فرمانده کل ارتش:

فرمانده کل ارتش از آمادگی کامل ارتش میگوید

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا