در باره کم آبی بدن چه می دانید

دوشنبه 2 تیر 1399 سلامت

 

اولین نشانه های   کم آبی چیست؟

بدن انسان میانگین از  75 درصد آب تشکیل شده است. بدن نمی تواند بدون آب زنده بماند. آب در رگ های خونی ، سلول ها و قسمت داخلی سلول ها وجود دارد. احساس تشنگی به ما نشان می دهد که بدن نیاز به  مصرف مایعات دارد . آب در طول روز  به وسیله ، ادرار کردن ، عرق کردن و نفس کشیدن از بین می رود.

ما می توانیم مایعات از دست رفته را با نوشیدن مقدار زیادی آب جبران کنیم. بدن انسان ها این ظرفیت را دارند که آب را به بخشی از بدن منتقل کنند که در صورت شروع کم آبی بدن بیشترین میزان را به آن احتیاج دارد. اکثر موارد کمبود آب بدن می تواند به راحتی از طریق بهبود جذب مایعات برطرف شود ، اما یک مورد مزمن کم آبی بدن نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.
تشنگی هرگز نمی تواند به عنوان اولین نشانه کم آبی بدن در نظر گرفته شود. اکثر مردم ، به ویژه افراد مسن ، احساس تشنگی نمی کنند مگر اینکه آبرسانی شوند. بنابراین ، بهبود جذب آب در شرایط هوای گرم ضروری است.

بعضی از علائم کم آبی بدن :

احساس تشنگی شدید
ادرار با رنگ تیره
خستگی
سرگیجه
خشکی دهان و زبان

درکودکان گریه بی اشک

watter - مجله اینترنتی آی ژینا

چه عواملی باعث تشدید کم آبی در بدن می گردد

تب:معمولاً اگر درجه حرارت زیاد باشد ، سطح کم آبی بدن نیز افزایش می یابد. اگر فرد به همراه تب دچار اسهال شود ، مشکلات بدتر می شود.

افزایش ادرار:ممکن است فرد مبتلا به دیابت کنترل نشده باشد. برخی داروها نیز وجود دارند که می توانند باعث آزاد شدن مقدار زیادی آب از بدن مانند داروهای فشار خون و دیورتیک شوند. این داروها میزان ادرار فرد را افزایش می دهد.

تعریق بیش از حد: اگر فردی عرق کند ، آب زیادی از دست می دهد. اگر کسی فعالیت شدید انجام دهد و بعد از آن آب بنوشید ، فرد ممکن است دچار کمبود آب شود. هوا همچنین در رشد کم آبی بدن بدن نقش اساسی دارد.

اسهال و استفراغ: اگر فردی دچار استفراغ و اسهال شود ، می تواند مقدار زیادی آب بدن را از دست بدهد. سطح الکترولیت بدن نیز در مدت زمان کوتاهی کاهش می یابد. در صورت بروز هر دو استفراغ و اسهال ، وضعیت فرد بدتر می شود.

 

اگر علائم برای فردی که از مشکل کمبود آب بدن رنج می رود ، بدتر شود ، بستری شدن در بیمارستان ضروری است. در طی بستری ، پزشک می تواند با دادن مایعات به صورت داخل وریدی ، مایعات مایعات را دوباره جبران کند.

بهترین راه برای جلوگیری از کم آبی بدن چیست؟

مهمترین روش درمانی برای جلوگیری از کمبود آب بدن است. نوشیدن مایعات فراوان و خوردن غذاها و میوه هایی که میزان آب کافی دارند می تواند روش بسیار مناسبی برای جلوگیری از کم آبی بدن باشد. در شرایط گرمای شدید ، فرد باید در انجام فعالیتهایی که استرس را بر بدن ایجاد می کند ، بسیار محتاط عمل کنید. اگر شخصی در طول هوای گرم تابستان ورزش می کند ، باید مایعات را به درستی مصرف کند تا آب از دست رفته در هنگام ورزش را به صورت عرق جبران کند. از آنجایی که کودکان و افراد مسن خطر بیشتری برای رنج از وضعیت کم آبی دارند باید توجه ویژه ای به آنها صورت گیرد تا از این طریق مایعات کافی مصرف کنند.

چرا کم آب شدن بدن برای سلامت بد است - مجله سلامتی دکتر کرمانی

چگونه می توان کم آبی بدن را تشخیص داد؟

برای تشخیص وضعیت کم آبی ، یک پزشک سطح روحی و جسمی فرد را معاینه می کند. فردی که علائم فشار خون پایین ، ضربان قلب سریع ضربان قلب ، عدم عرق بودن و بی نظمی بودن را نشان می دهد ، یک مورد کلاسیک از کم آبی بدن است. پزشک ممکن است تست سطح عملکرد کلیه را برای بررسی سطح انجام دهد

در مان شوره سر

شوره سر و درمان خانگی برای رفع آن

ماست برای جلوگیری از بیماری اوتیسم

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا