
خودروی بی ام و i8 از سال 2016 میلادی به صورت رسمی در بازارهای معتبر جهانی عرضه شد. تقریبا از همان زمان بود که واردات این خودرو به بازار ایران نیز آغاز شد. این فرایند که در ابتدا تنها شامل ورود چند دستگاه محدود از این خودرو به داخل کشور میشد، در ادامه با گسترش بیشتری همراه شد و از لحاظ کمیت واردات هم شکل عمدهتری به خود گرفت. با این حال خودروهای وارداتی مذکور بنا به دلایل نامعلومی خیلی زود با مشکل عدم پلاک شدن مواجه گشتند. به این ترتیب خودروی بی ام و i8 در همان ابتدای ورود به بازار خودروی ایران به زینتالمجالس تبدیل شد و در عمل نقش یک دکور خوش رنگ و لعاب برای خیره کردن نگاه مشتریان را در بنگاههای خودروی واقع در نقاط موسوم به بالای شهر بر عهده گرفت.
مشخصات فنی خودروی بی ام و i8
شاید با به میان آمدن نام خودروهای هیبریدی یا الکتریکی، در ذهن بسیاری از خودرو دوستان تصویر خودرویی با مشخصات فنی ضعیف ترسیم شود. تصویری قدیمی و تاریخ مصرف گذشته که این روزها حتی خودروهای تمام الکتریکی هم با تمام قوا در حال زدودن آن از ذهن مشتریانشان هستند. در این میان خودروی بی ام و i8 نیز با نمایان ساختن مشخصات فنی قدرتمند خود درست در همین مسیر گام برداشته است.
به طور کل این خودرو از ترکیب نسبتا پیچیدهای در بخش موتور خود بهره میبرد. به گونهای که در مجموع شاهد به کارگیری سه موتور مجزا به عنوان قلب تپندهی این خودرو هستیم. قطعات در ظاهر جداگانهای که در بسیاری از موارد ترکیب بسیار مناسبی با یکدیگر برقرار کرده و در تعامل کامل با هم قرار میگیرند.
موتور الکتریکی یاد شده قادر است حداکثر توانی معادل 131 اسب بخار و حداکثر گشتاوری برابر با 250 نیوتنمتر تولید نماید. توان ایجاد شده توسط این موتور الکتریکی به کمک یک جعبه دندهی 2 سرعته خودکار به چرخهای جلوی خودرو منتقل میگردد. در واقع خودروی بی ام و i8 از این قابلیت برخوردار است تا به فراخور شرایط جاده و بنا بر نظر راننده، سیستم انتقال قدرت خود را بر مبنای دیفرانسیل جلو، دیفرانسیل عقب یا هر چهار چرخ محرک تنظیم کند.
در کنار دو موتور یاد شده، موتور الکتریکی دیگری نیز برای خودروی بی ام و i8 طراحی شده است. موتور کوچکی که بیشتر نقش یک ژنراتور کمکی یا یک بوستر را برای بهبود وضعیت و کیفیت فعالیت موتور بنزینی این خودرو بر عهده دارد. در واقع این موتور به منظور مصرف کمتر سوخت توسط موتور بنزینی خودروی بی ام و i8 طراحی شده است. همچنین این موتور الکتریکی کوچک هنگام فعال شدن حالت رانندگی اسپورت به کمک دو موتور اصلی بنزینی و الکتریکی این خودرو خواهد آمد تا راننده بتواند سرعت و شتاب بیشتری را تجربه کند.
مشخصات فنی خودروی بی ام و i8 | |
طول خودرو | 4689 میلی متر |
عرض خودرو | 1942 میلی متر |
ارتفاع خودرو | 1298 میلی متر |
وزن خودرو | 1485 کیلوگرم |
نوع موتور خودرو | هیبریدی |
مشخصات موتور عقب خودرو | 3 سیلندر بنزینی با گنجایش 1.5 لیتر و خصلت توربوی دوگانه |
مشخصات موتور جلوی خودرو | الکتریکی |
حداکثر توان موتور بنزینی خودرو | 231 اسب بخار |
حداکثر گشتاور موتور بنزینی خودرو | 320 نیوتن متر |
حداکثر توان موتور الکتریکی خودرو | 131 اسب بخار |
حداکثر گشتاور موتور الکتریکی خودرو | 250 نیوتن متر |
حداکثر توان کلی موتور خودرو | 362 اسب بخار |
حداکثر گشتاور کلی موتور خودرو | 570 نیوتن متر |
نوع جعبه دنده سازگار با موتور بنزینی | 6 سرعته خودکار مجهز به 7 دنده |
نوع جعبه دنده سازگار با موتور الکتریکی | 2 سرعته خودکار |
نوع سیستم انتقال قدرت خودرو | دیفرانسیل جلو، دیفرانسیل عقب، هر چهار چرخ محرک |
شتاب صفر تا صد خودرو | 4.4 ثانیه |
حداکثر سرعت قابل دستیابی خودرو | 250 کیلومتر |
امکانات و قابلیتهای خودروی بی ام و i8
همان گونه که انتظار میرود خودروی بی ام و i8 به عنوان محصولی که شکل و شمایل خودروهای سوپر اسپورت را تداعی میکند، از امکانات و قابلیتهای متعدد و قابل توجهی برخوردار است.
از جمله مهمترین امکانات به کار رفته در این خودروی میتوان به نمایشگر 8.8 اینچی آن اشاره کرد که رنگ و جلوهی دو چندانی فضای درون کابین آن بخشیده است. همچنین سیستم iDrive این خودرو که یک پد لمسی نیز کارایی آن را تکمیل میکند جزو سایر امکانات موجود در این خودرو به شمار میرود که کم و بیش از خصلتی مشابه بهره میبرد.
علاوه بر مواردی که به آن اشاره شد، خودروی بی ام و i8 به قابلیتها و امکانات متعدد دیگری نیز مجهز است. مواردی که میتوانید بخشی از مهمترین آنها را در ادامهی مطلب پیش رو به شکل فهرستوار مشاهده نمایید.
- مجهز به ترمز دستی برقی
- برخورداری از سنسور نور و سنسور باران
- بهرهمندی از چراغهای اتوماتیک و سیستم نورپردازی داخلی
- مجهز به سیستم صوتی هارمان کاردون که از وجود یازده بلندگو بهره میبرد
- برخورداری از قابلیت دید 360 درجه
- وجود صندلیهای چرمی در بخش جلو که از قابلیت تنظیم برقی و گرمکن بهره میبرند
- مجهز به سیستم کروز کنترل هوشمند
- برخورداری از سیستم ورود بدون کلید و کیلس استارتر
- مجهز بودن آیینههای برقی خارجی و داخلی خودرو به قابلیت اتوماتیک ضد خیرگی چشم
- بهرهمندی چراغهای جلو و انطباق پذیر خودرو از قابلیت ال ای دی
- برخورداری از سنسور هشدار عابرین پیاده
- بهرهمندی از قابلیت تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه
- مجهز به سیستم Head Up Display
- برخورداری از سنسورهای پارک در بخش جلو و عقب خودرو
- بهرهمندی از فرمان چرمی قابل تنظیم که به اهرمهای تعویض دنده و کلیدهای کنترل سیستم صوتی مجهز است
- برخورداری سیستم ترمز خودرو از دیسکهای سبک و قابل تهویه
- مجهز به نشانگر فشار باد لاستیکها
- برخورداری از شیشههای مقاوم و عایق صدا
مشخصات ظاهری خودروی بی ام و i8
همان گونه که در بخشهای پیشین این متن نیز به آن اشاره شد، خودروی بی ام و i8 از لحاظ سر و شکل ظاهری به خودروهای سوپر اسپورت شبیه است. موضوعی که به راحتی میتوان آن را در کیفیت و نوع طراحی بخشهای مختلف این خودرو اعم از خارجی و داخلی مشاهده کرد.
نمای جلو و عقب:
به طور کل خودروی بی ام و i8 جزو معدود محصولاتی به شمار میرود که نمای عقب آن از جذابیت بیشتری نسبت به نمای جلو برخوردار است. نوع طراحی سپر عقب این خودرو و شکل عریض و پهنی که از آن برخوردار است در کنار وجود نوار آبی رنگ دور آن جلوه و زیبایی دو چندانی به نمای پشتی آن بخشیده است. امری که وجود چراغهای اخمو و عصبانی عقب این خودرو نیز آن را تکمیل میکند و قوام بیشتری به آن میبخشد.
در نمای جلوی این خودرو نیز نظیر همان چراغهای اخمو و عصبانی بخش عقب را مشاهده میکنیم. چراغهایی که در دو سوی بخش جلو پنجرهی این خودرو جا خوش کردهاند و شمایل جذابی به نمای جلوی آن بخشیدهاند. سوای این امر نوع طراحی کاپوت این خودرو نیز علاوه بر رعایت نکات مربوط به بحث آیرودینامیک، بر زیبایی و جذابیت هر چه بیشتر نمای جلوی آن افزوده است. بد نیست به این نکته هم اشاره شود که بخش جلو پنجرهی خودروی بی ام و i8 نسبتا جمع و جور طراحی شده است و به لحاظ ظاهر از همان مشخصات آشنای جلو پنجرهی سایر محصولات بی ام و پیروی میکند. به این معنی که جلو پنجرهی این خودرو نیز از ساختار موسوم به کلیوی بهره میبرد.
نمای کنار:
پس از دو نمای مذکور به نمای کناری خودروی بی ام و i8 میرسیم. نمایی که در آن بیش از هر نکتهی دیگری نوع طراحی گلگیرها، به خصوص گلگیر عقب این خودرو جلب توجه میکند. گلگیرهایی که به نوعی یادآور مورد مشابه در اتومبیل اختصاصی بتمن یا همان بتموبیل هستند. در کنار این موضوع نوع طراحی درهای این خودرو نیز قابل اشاره است. درهای کشیده و خوش تراشی که رو به بالا یا به اصطلاح به شکل پروانهای باز میشوند و جزو شاخصههای اصلی نمای کنار این خودرو به شمار میروند.
نمای داخل:
نمای داخل خودروی بی ام و i8 نیز درست همانند نمای بیرون آن از طراحی مدرن و آینده گرایانهای برخوردار است. استفاده از خطوط در هم تنیده برای طراحی داشبورد و همچنین کنسول میانی این خودرو جلوه بسیار زیبایی به نمای داخلی آن بخشیده است و همه چیز کاملا لوکس و چشمنواز جلوه میکند. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که نوع طراحی هواکشها در داشبورد این خودرو چندان مدرن نیست و از ظاهری کاملا معمولی برخوردار است.
قیمت خودروی بی ام و i8
قیمت خودروی بی ام و i8 نیز همانند تمام اجناسی که برای نخستین بار وارد ایران میشوند در ابتدای کار بسیار گزاف و نامعقول تعیین شده بود. با این حال پس از سپری شدن چند ماه و ختم به خیر شدن ماجرای اخذ پلاک این خودرو، قیمت آن هم اندکی شکل معقولتری به خود گرفت. اما این قیمت هرگز از حول و حوش رقم یک میلیارد تومان پایینتر نیامد.
البته طی ماههای اخیر و پس از بیثباتیهای فراوانی که بازار ارز، خودرو و سایر بازارهای مهم کشور پشت سر گذاشت و همچنان هم ادامه دارد، شاهد صعود مجدد قیمت این خودرو هستیم. به گونهای که حتی گاه نسخههای دست دوم این خودرو حول و حوش رقم یک میلیارد و پانصد میلیون تومان تا یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان معامله میشوند.
به هر حال همان گونه که در ابتدای این متن نیز به آن اشاره کردیم، خودروی بی ام و i8 محصولی است که بسیاری از خودرو دوستان هرگز شانس نشستن بر پشت فرمان آن را نخواهند یافت. با این حال میتوان با مشاهدهی ویدیوی زیر آشنایی بیشتری با مشخصات ظاهری این محصول خوش قیافه و قدرتمند پیدا کرد.
ارسال دیدگاه