خواص روی یا زینک چیست/15علائم کمبود شدید روی یا زینک در بدن

شنبه 4 بهمن 1399 سلامت
خواص روی یا زینک چیست

لیست مطالب

1-روی چیست؟

2-مزایای روی چیست؟

3-در زیر4 مزیت برتر روی

4-علائم کمبود شدید روی شامل موارد زیر است

5-بهترین غذاهای گیاهی با بیشترین میزان روی

خواص روی یا زینک چیست

ما اغلب در مورد غذاهای غنی از کلسیم و آهن می شنویم ، اما در مورد غذاهای گیاهی غنی از روی چه می توان گفت؟

اطمینان از اینکه به میزان کافی روی در رژیم غذایی خود مصرف می کنید نه تنها برای سیستم ایمنی بدن شما مهم است ، بلکه به تعادل هورمون ها ، تقسیم سلولی کمک می کند ، به جلوگیری از سرطان کمک می کند ، ضد تب بر قوی است و برای عملکرد بدنی مطلوب مورد نیاز است. و عملکرد صحیح گلبولهای قرمز و گلبولهای سفید.

و از آنجا که این ماده معدنی به مدت طولانی در بدن شما ذخیره نمی شود (برخلاف ویتامین های محلول در چربی ویتامینA ، D  K, E  ) ، باید آن را از طریق غذاها یا مکمل ها تهیه کنید.

خواص روی یا زینک

خواص روی یا زینک

روی چیست؟

روی یا زینک ´´zinc´´عنصری است شیمیایی با علامت اختصاری Zn که دارای عدد اتمی ۳۰ است.

روی یک ماده معدنی کمیاب ضروری است ، به این معنی که بدن ما نمی تواند آن را تولید یا ذخیره کند.

روی به طور طبیعی هم در محصولات گیاهی و هم در محصولات حیوانی یافت می شود.

روی بیشتر در کلسترول و غذاهای سنگین چربی اشباع مانند مرغ ، گوشت خوک ، گوشت گاو ، گوشت بره ، جگر ، پنیر ، صدف و سایر غذاهای دریایی موجود است. اما اینها تنها گزینه ها نیستند.

 

مزایای روی چیست؟

 

روی به عنوان یک ماده معدنی ضروری ، نقش مهمی در ساختار و عملکرد سلولی دارد. بدون آن ، بسیاری از چیزها ممکن است خراب شود.

خواص روی یا زینک

خواص روی یا زینک

در اینجا4 مزیت برتر روی وجود دارد:

1. عملکرد ایمنی:

روی برای عملکرد ایمنی مناسب ضروری است. این لنفوسیت های T (سلول های T) را فعال می کند ، نوعی گلبول سفید که مرکز دفاعی ایمنی بدن ما است.

2. روی برای سلامت پوست

روی برای سلامت پوست اساسی است. این ماده به حفظ ساختار و یکپارچگی پوست کمک می کند و نقشی اساسی در سنتز کلاژن دارد .

در حالی که حدود نیمی از روی کل بدن در استخوان ها وجود دارد ، پوست تقریباً60٪ روی کل بدن را شامل می شود.

3. مشکلات دستگاه گوارش

حتی کمبود متوسط روی می تواند در جذب مواد مغذی از مواد غذایی در روده تداخل ایجاد کند
وقتی سطح روی کم است ، خطر ابتلا به مشکلات دستگاه گوارش مانند اسهال وجود دارد ، که جذب روی و سایر مواد مغذی را در غذا حتی دشوارتر می کند.

بنابراین ، نه تنها کمبود روی می تواند باعث اسهال شود بلکه شرایط اسهال مزمن نیز می تواند باعث کمبود روی شود ،

4.التهاب را کاهش می دهد

ثابت شده است که روی یک ماده ضد التهاب و آنتی اکسیدان موثر است و به مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک می کند و در نتیجه احتمال پیشرفت بیماری را کاهش می دهد. در نتیجه ، داشتن مقادیر سالم روی می تواند خطر ابتلا به سرطان ، بیماری های قلبی و زوال عقل را کاهش دهد.

این ماده معدنی همچنین به کاهش سطح برخی پروتئین های التهابی در بدن کمک می کند

علائم کمبود روی:

کمبود روی روی خفیف است که علت عمده آن کمبود آن در غذایی است که می خوریم. در حقیقت ، بیش از 2 میلیارد نفر در سراسر جهان به دلیل مصرف ناکافی رژیم غذایی ، دچار کمبود روی هستند .

از طرف دیگر ، کمبودهای شدید روی می تواند در افرادی که جهش ژنتیکی نادر دارند ، یا در نوزادانی که از مادرانی که از روی رژیم غذایی خود روی کافی دریافت نمی کنند ، شیر می دهند ، رخ دهد. همچنین می تواند در کسانی که مقدار زیادی الکل می نوشند و هر کسی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می کند ، خود را نشان دهد.

علائم کمبود روی

علائم کمبود روی

علائم کمبود شدید روی شامل موارد زیر است:

1-حس چشایی مخدوش و اشتیاق به غذاهای شورتر و شیرین تر.

2-اسهال مزمن

3-اختلال در رشد و توسعه

4-مسائل رفتاری

5-تأخیر در بلوغ جنسی

6-بثورات پوستی

7-اختلال عملکرد عصب

8-بهبودی آهسته زخم

9-کاهش ایمنی

10-کاهش اشتها

11-پوست خشک

12-اختلالات خلقی

13-ناباروری

14-بهبودی آهسته زخم

15-خستگی مزمن

بهت رین مواد غذایی حاوی روی

بهت رین مواد غذایی حاوی روی

بهترین غذاهای گیاهی با بیشترین میزان روی:

دانه کنجد -دانه کنف-بذر کدو تنبل-دانه های هندوانه-آجیل بادام زمینی-دانه های آفتابگردان-بذر کتان-دانه های چیا نخود-قارچ
عدس-نخود سبز-کینوا-جعفری-اسفناج-قارچ کرمینی-آووکادو-توت سیاه-تمشک-خرما-انار-موز-انجیر

کنترل فشار خون بالا

5 راهکار برای کنترل فشار خون بالا

ورم معده

ورم معده علائم و تشخیص آن/ 10 درمان خانگی

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا
logo-samandehi