سازماندهی زندگی خود
در این دنیا دو نوع آدم وجود دارد: سازماندهها و آشفتهها. سازماندهها افرادی هستند که همیشه چیزها را در جای خود قرار میدهند و میدانند که هر چیزی را کجا پیدا کنند. آشفتهها افرادی هستند که همیشه چیزها را گم میکنند و برای پیدا کردن هر چیزی باید ساعتها وقت بگذارند. اگر خود را در دسته دوم میبینید، احتمالاً به یادگیری چند نکته سازمانی علاقهمند خواهید بود. سازماندهی میتواند به شما کمک کند تا کارآمدتر و بهرهورتر باشید و استرس خود را کاهش دهید.
1. وسایل را رها نکنید
افراد منظم عادتهای خاصی دارند که به آنها کمک میکند تا زندگی خود را آسانتر کنند. یکی از این عادتها این است که چیزها را در مکان مناسب خود قرار میدهند، نه اینکه آنها را روی هر میز یا سطحی که در دسترس است رها کنند. این کار باعث میشود تا بهراحتی بتوانند آنچه را که نیاز دارند پیدا کنند و زمان کمتری را در جستجوی چیزهای گمشده بگذرانند.
یک مثال خوب از این عادت، نحوه برخورد افراد منظم با نامههای خود است. آنها نامههای جدید خود را در یک مکان مشخص قرار میدهند، مانند یک سبد یا کشو، تا بتوانند به راحتی آنها را بررسی کنند. این کار باعث میشود تا از دست دادن یا فراموش کردن نامههای مهم جلوگیری شود.
2. فهرست کارهایتان را مرور کنید
تهیه فهرست کارها راهی عالی برای سازماندهی است، اما برای بهرهمندی کامل از مزایای آن، باید هر روز به آن مراجعه کنید. در طول روز، لیست خود را مرور کنید تا مطمئن شوید که روی مسیر درست هستید. در شب، لیست خود را دوباره مرور کنید و کارهایی را که انجام دادهاید خط بزنید. این به شما کمک میکند تا احساس رضایت و پیشرفت کنید و همچنین به شما کمک میکند تا لیست خود را برای روز بعد بهروز کنید.
3. مسئولیت پذیری را تمرین کنید
برای اینکه در سازماندهی بهتر شوید، مهم است که خود را مسئول بدانید. اگر خود را برای شکستهای خود سرزنش نکنید، هیچ انگیزهای برای تغییر نخواهید داشت.
دانشگاه روچستر توصیه میکند که به طور منظم اهداف خود را با خود مرور کنید و یک سیستم پاسخگویی با دیگران ایجاد کنید. این کار به شما کمک میکند تا بر روی اهداف خود متمرکز بمانید و از مسیر خارج نشوید. به عنوان مثال، اگر میخواهید به جدول زمانی خود پایبند باشید، میتوانید از یک دوست یا همکار بخواهید که به شما کمک کند. میتوانید از آنها بخواهید که به شما یادآوری کنند که باید چه کاری انجام دهید و همچنین میتوانید از آنها بخواهید که شما را مسئول نگه دارند.
فشار اجتماعی میتواند یک انگیزه قوی برای تغییر باشد. با داشتن کسی که به شما پاسخگو باشد، بیشتر احتمال دارد که به اهداف خود برسید.
4. محیط خود را تمیز نگه دارید
فضایی که در آن کار میکنیم میتواند بر بهرهوری و انگیزه ما تأثیر بگذارد. هاروارد بیزینس ریویو توصیه میکند که فضای کاری خود را تمیز و مرتب نگه داریم.یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که افرادی که در خانههای شلوغ زندگی میکنند، احتمال به تعویق انداختن کارها را بیشتر دارند. این بدان معناست که فضای کاری نامرتب میتواند ما را گیج و فرسوده کند و تمرکز ما را مختل کند.
برای اینکه فضای کاری خود را تمیز و مرتب نگه داریم، میتوانیم از وسایلی مانند سبد استفاده کنیم. سبدها به ما کمک میکنند تا وسایل را به صورت سازماندهی شده ذخیره کنیم و آنها را از روی میز یا زمین دور کنیم.حتی میتوانیم سبدهای خود را برچسبگذاری کنیم تا وسایل را به راحتی پیدا کنیم. این کار میتواند به ما کمک کند تا زمان کمتری را صرف جستجوی وسایل کنیم و بیشتر زمان خود را صرف کار کنیم.
6. زندگی دیجیتال خود را تمیز کنید
منظم بودن به معنای مرتب کردن خانه، انجام کارها و مدیریت زندگی دیجیتالی شما است. وبسایت اپلیکیشن فالو راهحلهای آسانی را برای کمک به شما در از بین بردن شلوغیها از همه دستگاههایتان ارائه میدهد.اولین قدم این است که از همه چیز نسخه پشتیبان تهیه کنید. این کار به شما کمک میکند تا در صورت بروز مشکل، بتوانید به اطلاعات خود دسترسی داشته باشید. پس از تهیه نسخه پشتیبان، باید هر چیزی را که فکر میکنید به آن نیاز ندارید حذف کنید. این کار به شما کمک میکند تا فضای بیشتری برای چیزهای مهم داشته باشید.
سپس توجه خود را به مرورگر وب و صندوق ورودی ایمیل خود معطوف کنید. فالو توصیه میکند که مرورگر وب خود را هوشمندانه انتخاب کنید. مرورگرهایی مانند Chrome و Firefox ویژگیهای زیادی را برای کمک به شما در سازماندهی و مدیریت اطلاعات شما ارائه میدهند.همچنین میتوانید حسابهای مختلفی در مرورگر خود ایجاد کنید. این کار به شما کمک میکند تا نیازهای مختلف آنلاین خود را از هم جدا نگه دارید. به عنوان مثال، میتوانید یک حساب برای کار و یک حساب دیگر برای استفاده شخصی ایجاد کنید.
برای سازماندهی مرورگر خود، میتوانید از نشانکها استفاده کنید. نشانکها به شما کمک میکنند تا وبسایتهای مورد علاقه خود را به راحتی پیدا کنید. همچنین میتوانید برنامهها را در پوشهها مخفی کنید تا از شلوغی صفحه اصلی خود جلوگیری کنید.
برای مدیریت صندوق ورودی ایمیل خود، باید هدف داشته باشید که آن را به طور منظم به صفر برسانید. این کار به شما کمک میکند تا از پیامهای ناخواسته و اطلاعات غیرضروری خلاص شوید.
7. طرز فکر خود را تغییر دهید
اگر میخواهید در روشهای سازماندهی خود تغییر ایجاد کنید، مهم است که دلایل خود را برای انجام این کار درک کنید. جولی مورگنسترن، نویسنده کتاب «نظم در یک قفسه»، میگوید: «تنها برای اینکه همه چیز را خوب جلوه دهید سازماندهی نکنید، این کار را به دلایل مهم انجام دهید.»
مورگنسترن توصیه میکند که به این فکر کنید که چگونه سازماندهی میتواند به شما در رسیدن به اهداف و بهبود زندگی شما کمک کند. به عنوان مثال، اگر میخواهید بهرهوری خود را افزایش دهید، باید سیستمهای سازماندهی را پیدا کنید که به شما کمک کند تا کارهای خود را دنبال کنید و از دست ندهید. اگر میخواهید استرس خود را کاهش دهید، باید سیستمهای سازماندهی را پیدا کنید که به شما کمک کند تا فضای خود را مرتب و کنترل شده نگه دارید.وقتی دلایل خود را برای سازماندهی درک کنید، میتوانید سیستمهایی ایجاد کنید که برای شما کارساز باشند. این کار به شما کمک میکند تا در مسیر خود بمانید و از سازماندهی خود بیشترین بهره را ببرید.
منبع : MSN
ارسال دیدگاه